Hva bør du gjøre når du får en suspekt e-post eller SMS?

NB! Vi vil aldri be våre kunder oppgi sensitiv informasjon i en e-post eller SMS


Ta deg god tid når du leser e-post eller SMS

  • Stopp - Tenk - Sjekk.

  • Spør deg selv hva avsenderen egentlig vil at du skal gjøre. Forventer du en slik henvendelse? Er det noe du vanligvis får fra avsenderen?

Sjekk avsenderadressen på e-post

  • I mange tilfeller vil du kunne avsløre svindel ved å se at avsenderadressen ser useriøs ut.

  • Er den feilstavet, eller slutter på .com eller telenor.ru (eller andre land) i stedet for .no?

Ikke klikk på lenken eller vedlegg

  • Blir du usikker på innholdet i e-posten eller SMS'en, ikke klikk på lenken eller åpne vedlegg.

  • Besøk istedenfor den offisielle nettsiden fra avsenderen ved å skrive inn adressen i nettleseren. Om innholdet er reelt, vil du som regel finne samme informasjon der.

Ikke oppgi sensitive opplysninger

  • Ikke oppgi sensitiv informasjon, kortinformasjon eller BankID-opplysninger på nettsteder du rutes til via lenker du er usikker på.

  • Gå gjerne inn på nettsiden direkte i din nettleser (f.eks gå direkte inn på telenor.no, ikke via lenken i SMS/e-post)

E-post og SMS om faktura eller refusjon

  • Undersøk om du faktisk har krav på refusjon eller om du har en ubetalt faktura.

  • Besøk nettbanken og se om du faktisk er belastet to ganger eller om det ligger en ubetalt faktura der.

Se nøye på språket og innholdet

  • Ofte vil det være skrivefeil i e-posten eller SMS-en, det er skrevet på en truende måte og har et rotete design.

  • Selv om språket i falske e-poster har blitt bedre og bedre, bærer det ofte preg av å ha blitt oversatt via eksempelvis Google Translate.

Diskuter med andre

  • Ring en venn, en kollega eller et familiemedlem.

  • Snakk om innholdet i e-posten. En slik samtale vil ofte oppleves som nødvendig og nyttig.

Slik kan du finne ut om en e-post er svindel eller ikke

For å hjelpe deg har vi laget en sjekkliste med 6 tips du kan bruke for å finne ut av om en e-post er svindel eller ikke. Du kan se videoen til høyre, eller trykke på knappen for å lese artikkelen på online.no.

Les artikkel på online.no

Helt enkelt: 6 tips for å avsløre falske e-poster | Telenor Norge

De vanligste svindelformene

  • Spoofing

    Når noen skjuler seg bak en annen sitt nummer
    Chevron down 14x14px
  • Microsoft-svindel

    Oppringing fra tilsynelatende vanlige norske nummer
    Chevron down 14x14px
  • Wangiri

    Tapte anrop, gjerne fra utenlandske telefonnumre
    Chevron down 14x14px
  • Phishing

    Digital snoking etter sensitiv informasjon via e-post eller SMS
    Chevron down 14x14px
  • Flubot

    SMS-svindel som infiserer mobilen ved nedlasting av app
    Chevron down 14x14px
  • Falske nettbutikker

    Chevron down 14x14px

Nettvern kan redde deg fra å bli lurt!

Uansett hva svindlerne er ute etter, innebærer fremgangsmåten deres som oftest at du sendes til en falsk nettside som er opprettet for å få tak i din private informasjon. Alle som surfer på Telenors nett, enten det er på mobil eller bredbånd, er sikret av Nettvern - som er et filter i selve nettet vårt.

Hvordan fungerer Nettvern?

Når du surfer i vårt nett, vil Nettvern-filteret forhindre deg fra å gå inn på nettsider som inneholder virus, svindelforsøk eller skadelig programvare. I stedet for å bli sendt til en potensielt farlig nettside, får du en beskjed fra Telenor om at du er i ferd med å åpne en usikker nettside. Dette reduserer skade på mobilen og datamaskinen, samt skåner deg fra svindelforsøk.

Les mer om Nettvern

Ønsker du melde ifra om svindel?

Har du mottatt en e-post eller SMS du mener er mistenksom?

Du kan sende den inn til oss via skjemaet under, så vil vi ta det videre med vår sikkerhetsavdeling.

Rapporter svindelforsøk