Sikkerhet

Norsk Hestesenter satser digitalt med løsninger fra Telenor

Publisert: 11. august 2023 kl. 12:00

Med 29 ansatte spredt på over 230 dekar, hadde Norsk Hestesenter behov for en digital jobbløsning som ga dem både fleksibilitet og sikkerhet. Den beste løsningen fant de hos Telenor.

Norsk Hestesenter ansatt sitter på hesteryggen
Norsk Hestesenter ansatt sitter på hesteryggen
- Sikkerhet

Norsk Hestesenter satser digitalt med løsninger fra Telenor

Publisert: 11. august 2023 kl. 12:00

Med 29 ansatte spredt på over 230 dekar, hadde Norsk Hestesenter behov for en digital jobbløsning som ga dem både fleksibilitet og sikkerhet. Den beste løsningen fant de hos Telenor.

Norsk Hestesenter på Starum er det nasjonale kompetansesenteret for hestenæringen i Norge. Her utdannes alle ridelærere og travtrenere, og de arrangerer også en rekke hesterelaterte kurs og utstillinger. I tillegg har Norsk Hestesenter det overordnede ansvaret for hesteavlen i Norge.

Da Norsk Hestesenter skulle i gang med å digitalisere arbeidshverdagen sin hadde de veldig tydelige krav til både leverandør og produkt krav. Med et så stort areal trenger de løsninger som både gir raskt internett til ansatte, studenter, kunder, simulatorer og videooverføringer. I tillegg ønsket de å effektivisere telefonsamtaler 24/7, og samtidig se på sikkerhetsaspektet på nytt. Fra gammelt av hadde de mange ulike løsninger som gjorde nettet ustabilt og vanskelig å holde orden på.

Lokalt trådløst nettverk ble alfaomega

232 dekar utgjør til sammen 11 000 kvadratmeter, noe som gir en utfordring med tanke på trådløs dekning overalt. Her måtte Telenor inn med sin spesialkompetanse.

- Først lagde vi en driftssikker plantegning for å skalere området og de 18 byggenes størrelse, for deretter å avklare hvor mange aksesspunkter vi trenger. Dette er viktig å vite når vi skal bygge infrastruktur og intern fiber mellom alle bygg, slik at kunden får optimal utnyttelse av de trådløse tilknytningspunktene, sier Erik Elvestuen, Løsningsselger nettverk, Telenor Business.

Takket være et nytt internt fibernett og raskt trådløst nettverk med Wifi Connect fra Telenor kan de ansatte nå bruke PC, mobiltelefon og nettbrett over hele senterets område.

- Nå har vi lagt til rette for at alt er trådløst. Vi jobber på et stort område og da er det viktig å kunne jobbe der vi er uten å måtte gå tilbake til kontoret hele tiden for å få gjort noe, forteller Cecilie Gaarder Skaug, Administrerende direktør og Rektor ved senteret.

Dronebilde som viser Norsk Hestesenter sitt store areal på 232 dekar

info icon

WiFi Connect gir deg:

  • Standardisert løsning som gir tilgang til trådløst nett og lokalnettverk

  • Svitsjer, aksesspunkter og oppkobling av spredenettet

  • Kabling mellom utstyr levert som en del av tjenesten

  • Drift og support på utstyr levert som en del av tjenesten er inkludert

  • Selvbetjeningsportal med full oversikt over tjenesten med status på trådløse aksesspunkter

  • Basis sikkerhet med gjestenett og kryptering av trådløs trafikk, web-filter som gir vern mot nettsider med uønsket innhold samt nettsentrisk brannmur ved behov og tilgangskontroll for å forhindre at uvedkommende får tilgang til deres trådløse nett

Vi tar sikkerheten på alvor

- Sikkerhet er et kjempeviktig og vanskelig område. Vi er ikke eksperter på det, der er vi avhengige av rådgiving, sier Cecilie Gaarder Skaug. Senteret administrerer store mengder data hver eneste dag, for eksempel individuelle data for studenter og instruktører, for ikke å snakke om Nasjonalt Hesteregister. I tillegg er vi også vertskap for store ridestevner og kan ha opp mot 200 personer tilknyttet det trådløse nettet samtidig. - Vi har mange som besøker oss i løpet av måneden, så vi så et behov for å øke sikkerheten på senteret, fortsetter hun.

Norsk Hestesenter har implementert sikkerhetstjenesten SafeZone for alle brukere som er pålogget nettverket. - Løsningen stopper opp mot 98 % av uønskede hendelser som phishing, malware og løspengevirus, noe som dessverre skjer daglig, sier Erik Elvestuen.

- Dersom en ansatt eller besøkende er tilknyttet vårt nett nå, og klikker på en side med skadelig innhold vil siden være blokkert og de får åpnet den. Det gir oss en enorm trygghet, sier Cecilie Gaarder Skaug.

info icon

Dette er SafeZone:

Her får du avansert sikkerhet uten kompleksitet og levert som en skybasert tjeneste. Tjenesten stopper effektivt trusler før de når virksomhetens nettverk og endepunkter, uten at det krever noe av deg. SafeZone er en DNS-sikkerhetstjeneste som benytter Cisco TALOS til å bedømme om en URL er skadelig eller ikke. Er URL-en flagget som skadelig vil trafikken stoppes før den blir videresendt til IP-adressen.

- Beskytter mot phishing, malware og ransomware

- 24/7 overvåkning hver dag hele året, og melder fra når du forsøker å åpne en side med skadelig innhold

Alle bedrifter bør ha et gjestenettverk

- Å være et nasjonalt kompetansesenter innebærer fare for digitale angrep. Man vet aldri hva folk kan ha av skadelig programvare på enhetene sine, enten bevisst eller ubevisst, fortsetter Erik Elvestuen. Dersom ansatte og besøkende deler nettilgang kan uvedkommende få tilgang til all data bedriften har på maskinene og serverne på nettverket. Av sikkerhetsmessige årsaker bør derfor alle bedrifter ha et godt gjestenett. Derfor har vi nå delt opp nettet, slik at de har ett nett for ansatte og ett gjestenettverk.

hester som spiser blomster og gress, koser seg

Et fast kontaktpunkt og alt på ett sted

Norsk Hestesenter har en totalløsning med Telenor, som også innebærer mobilabonnement til de ansatte. - Vi har også fått satt opp vakttelefoner, ettersom vi er avhengige av å være tilgjengelige overalt her, både ute og inne, og vi reiser jo ofte ut på utstillinger og andre arrangement, sier Ann Kristin Hoff, Leder for kundeservice og administrasjon.

Med et overordnet ansvar for hesteavlen i Norge har Norsk Hestesenter i perioder stor pågang med mange telefoner og henvendelser. - Nå har vi fått satt opp en sentralbordløsning som vi er veldig fornøyde med. Den er veldig enkel å betjene. Jeg kan til enhver tid se hvem som er ledig til å besvare telefoner, og hvem som har koblet seg på de forskjellige køene, forteller Bente Kurås Lilleengen, Administrasjonssekretær.

- Det var også en stor fordel for senteret å ha alt hos én leverandør. Vi merker en veldig trygghet av å ha ett fast kontaktpunkt, noe som har vært viktig for oss ettersom vi ikke har egne IT-ressurser og bruker mye tid i stallen og ute i anlegget. Om noe skulle dukke opp så er det godt å vite akkurat hvem vi kan prate med for å få det fikset, fortsetter Cecilie Gaarder Skaug.

ANsatt på hest hopper over gjerde

5G effektiviserer jobben og gir plass til flere

Med det trådløse nettverket og 5G oppstår helt nye muligheter for fjernlæring. Nå kan for eksempel instruktøren i Danmark følge sine elever med direktesendt videooverføring på mobilen, og hun kan gi feedback og oppfølging i sanntid eller etterpå. Denne løsningen har gitt senteret en stor fleksibilitet i hvem som kan trene og når.

- Rådgivningsprosessen har vært veldig god i dette prosjektet. Vi har avtale med Mobit, som er en lokal leverandør som samarbeider med Telenor. De har hjulpet oss med å sette opp bedriftsløsningen vår, tilpasset våre behov og krav. Det ble en veldig trygg opplevelse for oss som kunde. Og det er naturligvis godt å ha en stor og nasjonal aktør som Telenor i ryggen.

Vi har startet en digitaliseringsreise som gir oss uante muligheter til å styrke posisjonen år som det nasjonale kompetansesenteret for hestenæringen. Vi skal være “best på hest”, og det betyr et sterkt fagmiljø og dyrevelferd i alt vi gjør, avslutter Cecilie Gaarder Skaug.

Videoopptak i sanntid