Mobil

3 ting du ikke visste om Mobilt Bedriftsnett

Ubesvarte anrop som hoper seg opp, kunder som er usikre på hvem de egentlig skal ringe, og en mobil som fortsetter å dure langt etter arbeidstid. Kjenner du deg igjen? Da kan mobilen din jobbe smartere for deg.

Mobil som sentralbord, håndverker med mobil i hånda

Mobilen har blitt et av våre viktigste arbeidsverktøy og er ofte småbedrifters første kontaktpunkt med nye kunder. Derfor bruker bedrifter mye dyrebar tid, ressurser og penger på å håndtere anrop. Men i en arbeidshverdag med få ansatte, kan mengden oppringninger, både i og utenfor arbeidstid, føre til unødvendig stress og hodebry.

For hvem var det egentlig som skulle ringe den kunden opp igjen? Og hadde det ikke vært lettere om de med servicespørsmål ringte rett til reparatøren?

Likevel tror fortsatt mange bedrifter at de er for små for profesjonelle telefoniløsninger, at de ikke har ressursene til å håndtere dem, og at implementeringen er for tidkrevende. Terskelen er høy for å legge om til en telefoniløsning, som Mobilt Bedriftsnett.

Derfor går de dessverre glipp av mange fordeler som kunne gjort arbeidshverdagen enklere.

Kåre Aunan, produktsjef for Mobilt Bedriftsnett i Telenor Bedrift, forteller om de vanligste misoppfatningene blant norske bedrifter – og hva sannheten egentlig er.

Mobil som sentralbord, Kåre Aunan
– Flere bør se på mobilen som inngangsporten til bedriften sin, sier Kåre Aunan, produktsjef for Mobilt Bedriftsnett i Telenor Bedrift.

Norske bedrifter tror:

«Eget sentralbord høres for avansert ut»

Sannheten er:

For bedrifter som er vant til å håndtere anrop manuelt, kan det høres komplisert ut med eget sentralbord, et felles hovednummer og kalendersynkronisering.

– Mange tenker nok at disse tingene må installeres fysisk, krever eget utstyr, jevnlige oppgraderinger og en egen tekniker. Sannheten er at det ikke er så vanskelig, forteller Aunan.

– Vi kan sette alt opp for deg, eller så kan du til og med sette det opp selv. Alt er nemlig gjort lett tilgjengelig i en app. Som jeg pleier å si, hvis du klarer å bruke nettbanken din, så klarer du å bruke Mobilt Bedriftsnett. Når du kjøper Mobilt Bedriftsnett fra Telenor, får du dessuten det vi kaller for en onboarding. Det vil si at vi setter opp løsningen slik du ønsker, du får gratis veiledning og hjelp til å lære deg verktøyet.

Mobilt Bedriftsnett sørger for at vi er tilgjengelige for nye og gamle kunder, uansett om vi er inne eller ute

— SHS-Data

Dette er Mobilt Bedriftsnett:

Mobilt Bedriftsnett er en tjeneste fra Telenor Bedrift som flytter sentralbord og kundeservice over på mobilen. Den gjør at bedriften er lett tilgjengelig for kundene og dermed unngår tapte anrop. 

Med Mobilt Bedriftsnett får du blant annet:

·       Ett hovednummer til bedriften: Med ett hovednummer til bedriften blir det enkelt for kunder å ringe inn.

·       Alltid noen som svarer: Kunden møter en velkomsthilsen med tastevalg som styrer samtalen videre.

·       Automatisk viderekobling: I bedriftens åpningstid settes samtales videre slik at kunden raskt kommer frem til rett person eller avdeling.

·       Aldri stengt: Utenfor bedriftens åpningstid møtes kunden av en talemelding som informerer om åpningstiden.

·       Oppdatert brukerstatus: Microsoft-synkronisering som opsjon sikrer at brukernes møtestatus og Teams-aktivitet er synlig for sentralbord og kolleger.

Enkel og brukervennlig løsning for administrator: Alle konfigurasjoner og endringer gjøres enkelt via webgrensesnitt.

Hvilken løsning passer din bedrift? Prøv vår behovskartlegger.

Les mer om Mobil Bedriftsnett fra Telenor Bedrift her.

Norske bedrifter tror:

«Dette har vi ikke tid til å styre med»

Sannheten er:

– Når du først har satt opp Mobilt Bedriftsnett, krever ikke løsningen mye administrering. Mobilt Bedriftsnett er svært lett for brukerne å betjene. På mange måter trenger du bare trykke på en knapp når du er på jobb og trykke igjen når du er av jobb, forteller Aunan.

Aunan mener også man må se tidsinvesteringen i et perspektiv. En viktig gevinst du får igjen for tiden du investerer, er nemlig at du får håndtert kundehenvendelser på en mye bedre måte og får færre tapte anrop:

– La oss si du driver et rørleggerfirma. Hva er da verdien av en tapt samtale? Kanskje går du glipp av et salg, og mest sannsynlig ringer kunden konkurrenten din i stedet. Man må altså spørre seg hvor mye en tapt samtale faktisk koster og hva det betyr for bedriften.

Norske bedrifter tror:

«Bedriften vår er for liten for eget hovednummer og sentralbord»

Sannheten er:

Det er riktig at Mobilt Bedriftsnett fra Telenor Bedrift har mye funksjonalitet man kan ha god nytte av, men man trenger ikke bruke alt. Hvor omfattende løsningen er, avhenger av behovene dine og hvilken bransje du er i.

– Har du en liten bedrift med to-tre ansatte, trenger du kanskje ikke eget sentralbord. Men det kan likevel være nyttig med et hovednummer. Med et hovednummer får du skilt innkommende anrop som skal til bedriften og innkommende anrop som skal direkte til deg. En slik løsning er veldig enkel å sette opp, enkel å vedlikeholde og enkel å bruke, forklarer Aunan.

Når det kommer til sentralbord, tror nok mange fortsatt at det krever en person som sitter i resepsjonen og koordinerer samtaler som kommer inn.

Da kan terskelen bli ganske høy for mindre bedrifter. Derimot er sentralbordløsningen i Mobilt Bedriftsnett en heldigital løsning, som du kan bruke fra hvor som helst. Håndteringen er mye enklere.

Aunan understreker igjen viktigheten av å unngå tapte anrop, særlig for de mindre bedriftene:

– Jeg liker å snu litt på det. I stedet for å tenke på sentralbordet som et gammeldags sentralbord, tenk på det som inngangsporten til bedriften, forteller han.

– Du tenker kanskje at bedriften din ikke har behov for sentralbord, men det å håndtere inngangsporten til bedriften på en god måte, er noe helt annet. Selv for de aller minste bedriftene. Trenger dere sentralbord? Nei, det tror vi ikke. Men trenger dere å håndtere innringerne på en god måte? Ja, det gjør vi.

Bokbinderiet Grafisk Spiralisering fikk 200-250 henvendelser per dag. Les hvordan de fikk kontroll på anropene med Mobilt Bedriftsnett.