Mobil

– Vil ha mobilabonnement som styrer seg selv

– Det er en lettelse å slippe å bry meg om mobilabonnement og dekning, sier administrerende direktør i hjørnesteinsbedriften Teknor i Harstad.

Adm.dir. i Teknor

Selskapet er en av landets fremste bedrifter innen service og vedlikehold av elektriske maskiner for industri, skip, fornybar energi og næringsliv. De får bokstavelig talt hjulene til å gå rundt for norsk industri. Til og med Vy i Oslo sender lokomotiv-motorer helt opp til Harstad for å få reparert dem.

– Vi overvåker og utfører service på maskiner og styresystemer innen alt fra vannkraftverk og oppdrett, til fiskebåter og offshoreanlegg. Nylig vant vi også et anbud for Forsvaret.

For mange av våre kunder betyr et maskinhavari produksjonsstans, og kan få katastrofale følger. Da sier det seg selv at hvert sekund teller, forteller Torstein Broderstad, daglig leder for Teknor i Harstad.

Avhengig av mobilen

– Når vi er ute på serviceoppdrag er vi helt avhengige av mobilen. En typisk situasjon kan være at «anlegg nummer 3 har stoppet», og vi vet ikke hva feilen er. Når serviceteknikeren kommer ut på stedet, ser han at det er en kompleks maskin, og må laste ned servicemanualen. Da trenger vi nok mobildata, uten å måtte stresse med pris eller endring av abonnement.

Med Flyt mobilabonnement slipper de dette. Flyt tilpasser seg automatisk databruken, og sørger for at ingen går på en smell ved overforbruk.

Bruker du mer enn inkludert datamengde, får du automatisk en stor datapakke til kun 99 kroner. Bruker du mindre data, blir resten automatisk overført til neste måned.

– En måned kan det være mange slik oppdrag, med stort behov for mobildata, mens det neste måned er roligere. Dette er den største fordelen med Flyt. Vi har ikke tid til å sitte og administrere og shoppe mobilabonnement, og finne ut hva som passer hver enkelt ansatt. Vi vil gjøre det vi er best på, nemlig service og vedlikehold av elektriske maskiner.

Bra for bedriften, bra for de ansatte

– De ansatte liker dette med at data du ikke har brukt, flyttes over til neste måned. Ingen måneder er jo like. Vi har en policy der vi skiller mellom jobb og privatbruk, og noen trenger ofte ekstra pakke. For eksempel på hytte uten fastnett eller på feriereiser. Da er det supert at datapakkene kommer helt automatisk.

– Det er veldig enkelt å forholde seg til. Som daglig leder har du mer enn nok å stelle med, og det å slippe å styre med mobilabonnement og fakturaer er en stor lettelse, konstaterer Broderstad.

De ansatte registrer også alt av timer, materiell, avvik og rutiner på mobiltelefonen. Arbeidsrapporter skrives på nettbrett med SIM-kort.

Når serviceteknikere er ute på oppdrag, må de ofte bruke mobil eller nettbrett for å laste ned servicemanualer eller overføre data til hovedkontoret. Foto: Patty Thorbergsen
Når serviceteknikere er ute på oppdrag, må de ofte bruke mobil eller nettbrett for å laste ned servicemanualer eller overføre data til hovedkontoret. Foto: Patty Thorbergsen
Torstein Broderstad hos Teknor sammen med en av teknikerne. Foto: Patty Thorbergsen
Torstein Broderstad hos Teknor sammen med en av teknikerne. Foto: Patty Thorbergsen

Kritisk med god dekning

– Vi bruker ikke papir, kun mobil og nettbrett. I tillegg har vi en vakttelefon der vi må være klare til å rykke ut 24 timer i døgnet, og vi driver tilstandsovervåking på maskiner over mobilnettet. Det vil si at vi har montert sensorer på maskiner ute hos kunder, som sender data i sanntid over 4G-nettet. Da er vi helt avhengig av et raskt mobilnett og god dekning.

Gjennom en rammeavtale hos morselskapet Karsten Moholt, testet de en annen operatør tidligere i år, men byttet til Telenor igjen etter bare et par uker.

– Vi fikk en masse feilmeldinger fra anlegg som sto rundt omkring. Det var ikke systemfeil, men dekningen som sviktet. Det var selvfølgelig ikke holdbart, og vi gikk rett tilbake til Telenor. Våre kunder ligger svært spredt geografisk – alt fra sentrale aktører innen olje og gass, til oppdrettsselskaper og kraftverk. Da er også god dekning en vesentlig faktor.

Flyt mobilabonnement

Enkelt, fleksibelt og sikkert

  • Automatisk påfyll av data: Går du tom for data får du automatisk en ny datapakke til 99,-

  • Data rollover: Ubrukt data overføres til neste måned

  • Arbeidsgiver har full kontroll: Bedriften kan sette en grense for antall automatiske datapakker

  • Faste kostnader: Alle datapakkene koster kun 99,- per pakke. Størrelser: 3 GB, 10 GB og 20 GB

  • Sikkerhet: Inkluderer sikkerhetsfilteret Nettvern

  • Skylagring: Inkluderer lagringstjenesten Min Sky med ubegrenset lagringsplass for bilder

Skreddersydd for bedrifter i vekst

– Det er veldig mye optimisme i regionen vår nå, og vi ligger midt i smørøyet. Det er spesielt tre bransjer som peker seg ut; oppdrett, skipsfart og fornybar energi.

– Fokuset på grønn teknologi er stort, og vi er en av kun to bedrifter som tilbyr Vacum Pressure Impregnation (VPI) for viklinger i maskiner, som er den beste metoden for å forlenge levetiden for elektriske maskiner. Vi opplever derfor stor pågang, og må stadig ansette flere personer. Med Flyt-abonnementene går også onboarding av nye ansatte problemfritt, sier Broderstad.

– Rundt 70-80 % av kundene mine har nå gått over til Flyt-abonnementene, forteller Daniel Hanssen hos Mobit i Harstad, som er leverandøren til Teknor.

– Det gir lavest mulig kostnader, og de ansatte får mer fleksibilitet. Når du er ute på oppdrag, har du ofte ikke tid eller anledning til å bestille datapakker, og du slipper sjokk-kostnader hvis du overskrider datagrensen. Det er veldig enkelt å forholde seg til, og du slipper å bruke tid på administrasjon og fakturaer. Det kan trygt anbefales.

Les mer om Flyt mobilabonnement