Nettverk

Landets største møbelkjede får helhetlig nettverksløsning fra Telenor

Bohus vil være best på både møbler og teknologi. Nå får de hjelp av Telenor til å strømlinjeforme nettverk i både butikker og lager.

Krister Mossige, IKT-direktør i Bohus

Med over 60 butikker – og veldig mange kvadratmeter med lagerplass – er Bohus Norges største møbelforhandler. For at driften skal gå knirkefritt, er de dermed avhengige av en solid nettverksarkitektur.

– Det er veldig dyrt og krevende å skulle administrere nettverk på så mange forskjellige lokasjoner. Vi så derfor etter en teknologi hvor vi kunne la butikkene våre klare seg uten å måtte være avhengig av tilkobling til hovedkontoret, samtidig som vi får bedre oversikt sentralt, sier Krister Mossige, IKT-direktør for Bohus.

– Stabilitet og tilgjengelighet på et helt annet nivå

Derfor valgte Bohus å gå for en helhetlig nettverksløsning i form av Cisco Meraki, levert av Telenor som er sertifisert Cisco Gullpartner. Med denne på plass, kan Mossige og resten av IKT-gjengen på hovedkontoret på Økern i Oslo bruke tiden sin på å legge til rette for at kunder og ansatte finner riktig sofa og skap – og ikke bekymre seg over routere og switcher som slår seg vrange ute i butikkene.

– Vi hadde ukentlige hendelser med nettverksproblemer hos varehusene, som vi måtte ta tak i. Når en butikk står uten nett i fire dager, blir det ikke god stemning – selv om feilen ikke ligger hos oss, forklarer Mossige.

Sertifisert Cisco gullpartner – Hva betyr dette for deg som kunde?

Det betyr at du som kunde får tilgang på:

- Konsulenter med meget høy kompetanse

- God kvalitet på utføring av leveranser

- Verdifullt samspill mellom viktige teknologier

- Ekspertise på implementering av avanserte ende-til-ende løsninger

- Ledende leverandør av nettverks- og sikkerhetsløsninger

- Leverandør av forretningskritisk og samfunnskritisk IT-infrastruktur

- Leverandør med kunnskap om leveranser til både privat og offentlig sektor

- Full verdi ut av dine investeringer

Krister Mossige, IKT-direktør i Bohus
ALLTID PÅ NETT: Krister Mossige, IKT-direktør i Bohus, kan glede seg over langt bedre opptid i kjedens butikker. Foto: Torstein Gamst

Han forteller at en av de største fordelene med det nye systemet er at de har fått fjernet svake ledd i nettverksinfrastrukturen.

– Enkelt forklart hadde vi en arkitektur hvor man var avhengig av en sentralt plassert nettverkskontroller som stod på vårt hovedkontor på Økern. Dersom det oppsto problemer her, ville alle butikkene miste sitt trådløse nett. Derfor ønsket vi oss en skybasert kontroller, av hensyn til både drift og kost.

Kollega Jim Martinsen i Bohus’ IKT-avdeling er enig i vurderingen.

– Med tanke på nettverksflyten er det ikke noe vits at alt skal innom kontoret her når det skal ut igjen. Desto mer lokalt utstyr vi bruker, jo flere feilkilder har vi, sier han, og legger til:

– Siden vi gikk over til Cisco Meraki og Telenor har vi hatt så å si null nedetid. Selv om vi har hatt strømbrudd her på hovedkontoret, har ikke det berørt butikkene og daglig drift i noe grad. Stabilitet og tilgjengelighet er på et helt annet nivå enn det var. Det er kanskje den mest konkrete fordelen vi har opplevd siden vi gikk inn for en helhetsløsning med Telenor.

Kontakt oss for å høre mer om våre nettverksløsninger

Enklere administrasjon

For Bohus’ IKT-avdeling er arbeidshverdagen også blitt betydelig enklere.

– Systemet er veldig enkelt og oversiktlig å drifte. Via et dashboard har vi oversikt over nettverksstatus for alle Bohus-butikkene i hele Norge – vi oppdager gjerne feil før butikkene i det hele tatt rekker å varsle oss, sier Martinsen.

Administrativt er ting også blitt enklere, noe IKT-sjef Mossige har fått erfare:

– Flere hygienefaktorer går bedre nå som vi har all nettverksdrift hos én leverandør.  For eksempel fakturering: Før overgangen var det feil med nesten hver eneste faktura. Vi driver litt franchisebasert, med kostnader som faktureres hver enkelt butikk – så et knirkefritt fakturaregime gjør jobben vår enklere.

Les mer om våre nettverksløsninger
Jim Martinsen i Bohus sin IKT-avdeling.
FULL KONTROLL Jim Martinsen i Bohus sin IKT-avdeling. Foto: Cameron MacPhail

Smidig utrulling

Martinsen legger til at utrullingen også har gått relativt smertefritt.   

– Vi begynte med to piloter og har gått stødig fram. Nå er alle butikker og lagre dekket. Vi er også i ferd med å bygge nytt hovedlager – der skal vi ha 130 trådløse aksesspunkter og ti dataskap så da er det greit å ha en stabil og trygg leverandør i ryggen. 

Han vil også knuse myten om at det er tungvint og vanskelig å innføre ut en ny nettverksløsning for en stor kjede. 

– Når det gjelder selve utrullingen av løsningen, var det flere som fryktet at vi måtte sende rundt team som skulle installere opplegget. Men vi fikk laget gode planer og instrukser for alle, slik at selv butikkpersonale som får angst av å åpne dataskap har fått det til, sier han.

Vil være best på teknologi

Bohus har en uttalt ambisjon om å være ledende på bruk av teknologi.

– Det ligger veldig mange muligheter i ny teknologi, selv for oss som selger noe så håndfast som møbler. Når man er i et varehus så ønsker vi at det skal være enkelt for kunden å finne relevant informasjon via mobilen, sier Mossige.

– For eksempel er dette med variantkonfigurering noe vi også vil gjøre mer digitalt. Vi selger mye som er tilpasset med skreddersøm – mange kunder velger å bygge sin egen sofa. Vi vil legge til rette for at man kan starte byggeprosessen hjemme med 3D-modelleringen, og så ta det videre med en konsulent i butikken – eller vice versa.

Bohus har flere slike innovative pilotprosjekter under utvikling. Felles for alle er at de avhenger av sømløs kommunikasjon mellom brukere, butikker, lager, hovedkontor og sky. I tillegg åpner systemet de får av Telenor for flere nye muligheter. 

– Sammen med Telenor prøver vi nå å lage løsninger for heatmapping – altså at vi bruker trådløse aksesspunkter til å kartlegge hvordan folk beveger seg i butikken. Da får vi oversikt over «kalde» og «varme» soner, som gir oss viktige innspill på hvordan vi organiserer butikkene våre. Vi har ikke fått det helt til ennå, men vi har tro på at vi får løst det etter hvert, sier Martinsen. 

– Uansett setter vi veldig pris på ha en partner som vi kan jobbe fremtidsrettet og strategisk med – som kan utfordre oss og hjelpe oss med å finne løsningene som hjelper oss å nå målene våre.  Vi er jo ikke eksperter på nettverksinfrastruktur, men vi er avhengige av at det fungerer godt for at vi skal være der vi vil være, avslutter Mossige.