For å lykkes med endring må du både vite hvor du er – og hva du vil. Du bør derfor begynne arbeidet med å gjøre en nåtidsanalyse, både av situasjonen og bedriftens digitale kompetanse.
Her er noen spørsmål du kan stille deg:
Norske bedrifter har generelt stort fokus på kostnadsbesparelser, mindre på å øke salg eller innovere. Dette kan ifølge BI forklares med det generelt høye kostnadsnivået i Norge.
Det er selvsagt viktig å spare kostnader. Men husk at kostnadsreduksjon bare er en del av det totale bildet.
På et overordnet nivå bør digitaliseringsarbeidet løfte bedriften fra en situasjon der IT-utviklingen drives av umiddelbare behov og akutte situasjoner, til en situasjon der IT-løsningen er samstemt med, og drevet av, virksomhetens forretningsbehov.
Her er noen spørsmål du kan stille deg:
Boston Consulting Group har forsket på hvilke områder som gir sterkest utslag på bunnlinjen når oppgavene digitaliseres. Salg og marked kommer inn som førsteplass, og verdikjede (supply chain) på andre. Å velge åpne løsninger med klare grensesnitt og API er et godt tips.
Sett opp en god plan. Ha realistiske tidsperspektiver, og fokuser på det store bildet. I likhet med de fleste andre endringsprosesser må digitaliseringen av bedriften ledes med to tanker i hodet samtidig.
På den ene siden vil det ofte være smart å begynne enkelt, og velge ut noen mindre prosjekter med høy sannsynlighet for å lykkes, som kan gjennomføres forholdsvis raskt og som vil gi resultater som inspirerer til å fortsette.
På den andre siden må du sørge for å tenke helhetlig, og unngå silotenkning. Ellers er risikoen stor for at dere innfører systemer som ikke kommuniserer. Det kan gi merarbeid i form av dobbelpuncing og føre til at dere ikke får utnyttet mulighetene som ligger i integrerte systemer.
Du har en analyse, du har en plan. For å klare å gjennomføre må du nå ta eierskap til prosessen og være tett på. Du bør også involvere de ansatte tidlig.
Ledelseseksperten og professor ved Harvard Business School John P. Kotter peker på hvor viktig det er at både ledelse og medarbeidere er helt overbeviste om behovet for endring – og at man bør skape det han kaller kriseforståelayout-0-0-0lse.
Dersom man ikke «føler» det og virkelig forstår at endringen faktisk er helt nødvendig, vil det være langt vanskeligere å få ansatte med ut av komfortsonen. Det er jo så komfortabelt der, og dagens systemer har fungert før… Mange ledere undervurderer hvor viktig det er å skape en slik felles forståelse.
Her følger noen råd om hvordan du kan involvere medarbeiderne på best mulig måte:
Etabler et sterkt, tverrfaglig team med høy forankring.Teamet bør bestå av personer med både formell og uformell makt, med ulik bakgrunn og kompetanse. Det er viktig å etablere en god teamkultur med felles mål, godt samarbeid og høy tillit. At teamet er tverrfaglig, vil også hjelpe det til å tenke helhetlig slik at man unngår silotenkning.
Ha en visjon som motiverer og inspirerer.Visjonen må kommuniseres på en forståelig og engasjerende måte. Samtidig skal den fungere som en rettesnor for beslutninger.
Definer konkrete gevinstmål og tiltak, og følg dem opp med målinger.Endringer tar tid og krever hardt arbeid, derfor er det viktig å ha milepæler på veien – og å feire resultater. Dersom de ansatte opplever at innsatsen ikke fører noen vei og/eller ikke blir verdsatt, vil mange bli demotiverte. Derfor bør du sette klare mål, og anerkjenne de involverte.Selv om hele endringsprosessen kan ha lang tidshorisont, bør dere derfor ha 6–12 måneders perspektiver. Innen den tiden bør man kunne se resultater. Og de bør løftes fram og feires.
Ikke gi opp ved motgang.Noen endringer vil gå lett. De krever lite av hver enkelt og gir umiddelbart synlige resultater.
Andre tiltak møter mye større motstand. Det kan dreie seg om negative ansatte eller mellomledere som ikke vil tilpasse seg, teknologisk kluss eller manglende kompetanse. Eller motstanden kan skyldes at systemene viser seg å vlayout-1ære mer krevende å implementere enn antatt. I møtet med slike hindringer er forberedelsene helt avgjørende. Dersom du har en gjennomtenkt plan og klare mål for hvor digitaliseringen skal lede, står du godt rustet til å takle slike hindringer.
Og selvfølgelig: Jo bedre rådgivning og support du har i ryggen, jo lettere kan du forhindre at hindringene blir uoverkommelige.
Det finnes ingen fasit på hvilke løsninger som vil fungere best for din bedrift, det kommer an på din bedrifts behov. Men de aller fleste små og mellomstore bedrifter bør titte mot skyen.
Enkelt forklart er en skytjeneste en tjeneste, for eksempel lagring av dokumenter, som blir utført på et helt annet sted enn der du befinner deg – på servere og datamaskiner med enorm kapasitet. Dette gjør igjen at du kan få tilgang til nødvendige dokumenter og funksjoner også fra hjemmekontoret eller når du er på farta.
Skybaserte tjenester er i enorm vekst. På verdensbasis ser vi 21 prosents økning i markedet fra 2017 til 2018, ifølge analysebyrået Gartner.
Veksten skyldes de samme fordelene som gjør at din bedrift bør se mot skyen:
Telenors skybaserte tjenester gir deg friheten du trenger. Du kan jobbe hvor som helst og når som helst med samme tilganger som på kontoret, enten du bruker PC/Mac, nettbrett eller mobil.
De siste årenes utvikling har gjort at løsninger som tidligere kostet millioner, kan leies på månedsbasis.
Det gjør at også bedrifter med mindre ressurser kan få tilgang til avansert teknologi som gjør at de kan jobbe smartere. Med Telenors løsninger får du brukervennlige systemer, som kommuniserer. Det er enkelt å komme i gang, og du har hele tiden tilgang til support.
Her er noen løsninger som mindre bedrifter ofte velger:
24/7 Office er et alt-i-ett komplett ERP- og regnskapssystem i skyen. Jobb smartere, skreddersy arbeidsflyt og automatiser prosesser med en ekte nettskyløsning.
Office 365 lar dere sende og motta e-post, delta i nettmøter og gir deg alle de kjente programmene du bruker som Outlook, Word, Excel og Powerpoint – også på mobilen. Alle filer ligger trygt lagret i skyen, lett tilgjengelig og enkelt å dele.
Mobilt bedriftsnett er sentralbordet på mobilen. Med denne løsningen kan dere yte bedre service mot kunder og samarbeidspartnere, i tillegg til bedre samhandling internt. De ansatte kan enkelt styre sin egen tilgjengelighet og få oversikt over sine kollegaers status.
Nettside: 90 prosent av kundene starter søk etter leverandør på nett. Finner de din bedrift der? Og i så fall: Hvordan presenteres dere på verdensveven? Vi kan hjelpe med både det tekniske, skape innhold og gjøre dere synlige gjennom søkemotoroptimalisering (SEO) og design.
Og husk at en dag vil det å jobbe smartere og mer effektivt gjennom riktig bruk av digital teknologi, være «den nye normalen» for bedriften din.