Har du noen gang bekymret deg for at dine personlige data misbrukes eller spres av andre? Har du Sikker ID mottar du varslinger med en gang vi finner dine personopplysninger på avveie, og du får hjelp ved misbruk.
Sikker ID betyr ekstra trygghet for deg - og familien!
- Stadig flere opplever at personlige opplysninger og bilder kommer på avveie
- Sikker ID forebygger svindel og hjelper deg dersom du skulle bli utsatt for ID-tyveri eller svindel
Hvordan fungerer Sikker ID?
Sikker ID består av tre elementer: ID-monitorering, ID-tyveriforsikring og Nettslett. Merk at ID-tyveriforsikringen starter automatisk ved bestilling, mens ID-monitoreringen må du selv aktivere ved å registrere minst én e-postadresse. For å benytte deg av Nettslett må du først opprette en sak, se hvordan under 'Spørsmål og svar'.
ID-monitorering
Første skritt for å redusere risikoen for ID-tyveri er ID-monitorering. De fleste bruker sin e-postadresse som brukernavn på flere nettsteder. Med ID-monitorering blir du varslet hvis vi finner din epost-adresse og innloggingsdetaljer et usikkert sted på nettet. For å bli varslet må du først registrere hvilke e-postadresser som skal overvåkes.- Du kan registrere inntil 5 e-postadresser
- E-postadressene registreres i Mitt Telenor eller på Mine sider, og må verifiseres via e-post
- Når e-postene er registrert vil du bli varslet hvis mailen (ofte brukernavn/passord) ligger ute for salg eller misbrukes på nett
ID-tyveriforsikring
Sikrer deg hjelp dersom du er blitt utsatt for ID-tyveri, slik at du får advokatbistand og økonomisk kompensasjon ved misbruk og svindel. I tillegg får du hjelp om noen har laget en falsk profil med dine opplysninger.
ID-tyveriforsikringen dekker deg selv, ektefelle/samboer og alle barn under 20 år som bor på samme adresse.
Nettslett
Spørsmål og svar
Hvem kan få Sikker ID inkl. i 2 måneder?
Hvem dekkes av samme Sikker ID?
- ID-tyveriforsikringen gjelder eier av tjenesten, ektefelle/samboer og alle barn under 20 år på samme folkeregistrerte adresse.
- ID-monitorering gjelder opptil 5 e-postadresser.
- Nettslett dekker også eier av tjenesten, ektefelle/samboer og alle barn under 20 år på samme folkeregistrerte adresse.
Når kan jeg benytte Sikker ID?
Har du blitt utsatt for et ID-tyveri eller blitt krenket på nett, kan du bruke tjenesten. Det er opp til deg i hvilke tilfeller du vil bruke dine inkluderte rådgivningstimer, og om du ønsker å bruke 1500,- på å gå til rettssak. Ta kontakt med vår samarbeidspartner HELP på post@help.no eller telefon 22 99 99 99 ved spørsmål rundt dette.
Hvem kontakter jeg hvis jeg vil bruke ID-tyveriforsikringen eller Nettslett?
Hvordan kommer jeg i gang med ID-monitoreringen?
Hvor mottar jeg varsler om at mail (brukernavn/passord) er på avveie?
Kan alle abonnement bestille Sikker ID?
Må jeg gjøre noe for å få Sikker ID på Trygg?
Beholder jeg Sikker ID hvis jeg bytter fra Trygg til et annet Telenor-abonnement?
Beholder jeg Sikker ID ved bytte av operatør?
Hvilke vilkår gjelder for Sikker ID?
Dekker Sikker ID skimming?
Slik forhindrer du at data spres på nett
Du er sannsynligvis registrert hos flere tjenester på internett, hvor du bruker e-postadressen din for å logge inn. Det kan være sikkerhetsbrudd i disse tjenestene som gjør at din informasjon spres på nettet. Hvis ID-monitoreringen finner sikkerhetsbrudd kan dette bety at din informasjon blir misbrukt av uvedkommende.
Nyttige tips og råd - noen enkle forholdsregler å følge på nett
- Benytt forskjellig passord på ulike tjenester og bytt passord ofte
- Del aldri dine personlige data
- Send aldri bank/kredittkort-detaljer på e-post
- Handle aldri på nettbutikker som ikke har sikker betaling
- Lås din postkasse hvis mulig
- Klikk ikke på linker i e-poster fra ukjente avsendere, skriv inn adressen selv i webleser
- Hold oversikt over transaksjoner på din bankkonto
- Slett innhold på din mobil, pc eller Mac før du kaster eller leverer den fra deg
- Vis varsomhet
Varslinger ID-monitorering
Hvis vi oppdager din e-post på avveie, mottar du et varsel. Risikonivåene er basert på hvilke sikkerhetsbrudd vi oppdager, samt risikoen for at dine data blir misbrukt.
Ved lav risiko
Ved middels risiko
Ved høy risiko
Det kan også være brudd med sensitiv personlig informasjon som kan brukes til ulike former for bedrageri eller i verste fall utpressing. Dette kan være brudd fra tjenester som inneholder svært personlige data, for eksempel en datingside eller lignende.