Har du noen gang bekymret deg for at dine personlige data misbrukes eller spres av andre? Har du Sikker ID mottar du varslinger med en gang vi finner dine personopplysninger på avveie, og du får hjelp ved misbruk.

Kampanje! Vi spanderer Sikker ID i 3 måneder.

Sikker ID betyr ekstra trygghet for deg - og familien!

  • Stadig flere opplever at personlige opplysninger og bilder kommer på avveie
  • Sikker ID forebygger svindel og hjelper deg dersom du skulle bli utsatt for ID-tyveri eller svindel

Hvordan fungerer Sikker ID?

Sikker ID har to funksjoner: ID-monitorering og ID-tyveriforsikring. Merk at ID-tyveriforsikringen starter automatisk ved bestilling, mens ID-monitoreringen må du selv aktivere ved å registrere minst én e-postadresse.

ID-monitorering

Første skritt for å redusere risikoen for ID-tyveri er ID-monitorering. De fleste bruker sin e-postadresse som brukernavn på flere nettsteder. Med ID-monitorering blir du varslet hvis vi finner din epost-adresse og innloggingsdetaljer et usikkert sted på nettet. For å bli varslet må du først registrere hvilke e-postadresser som skal overvåkes.

  • Du kan registrere inntil 5 e-postadresser
  • E-postadressene registreres i Mitt Telenor eller på Mine sider, og må verifiseres via e-post
  • Når e-postene er registrert vil du bli varslet hvis mailen (ofte brukernavn/passord) ligger ute for salg eller misbrukes på nett

ID-tyveriforsikring

Sikrer deg hjelp dersom du er blitt utsatt for ID-tyveri, slik at du får advokatbistand og økonomisk kompensasjon ved misbruk og svindel. I tillegg får du hjelp om noen har lagt ut et bilde av deg uten ditt samtykke, eller har laget en falsk profil med dine opplysninger.

ID-tyveriforsikringen dekker deg selv, ektefelle/samboer og alle barn under 20 år som bor på samme adresse.

Spørsmål og svar

?

Hvem kan få Sikker ID inkl. i 3 måneder?­

Kampanjen gjelder alle mobilabonnement (inkludert utgåtte). Når kampanjeperioden nærmer seg slutten mottar du en SMS om du vil videreføre Sikker ID. Tjenesten koster 49,-/mnd etter prøveperioden. Har du abonnementet Trygg er tjenesten alltid inkludert.
?

Hvem dekkes av samme Sikker ID?

Sikker ID er delt i to produkte:
  • ID-tyveriforsikringen gjelder eier av tjenesten, ektefelle/samboer og alle barn under 20 år på samme folkeregistrerte adresse.
  • ID-monitorering gjelder opptil 5 e-postadresser.
?

Når kan jeg benytte Sikker ID?

Har du blitt utsatt for et ID-tyveri eller blitt krenket på nett, kan du bruke tjenesten. Det er opp til deg i hvilke tilfeller du vil bruke dine inkluderte rådgivningstimer, og om du ønsker å bruke 1500,- på å gå til rettssak. Ta kontakt med vår samarbeidspartner HELP på post@help.no eller telefon 22 99 99 99 ved spørsmål rundt dette.

?

Hvem kontakter jeg hvis jeg vil bruke ID-tyveriforsikringen?

Ta kontakt med HELP sitt kundesenter på post@help.no eller telefon 22 99 99 99.
?

Hvordan kommer jeg i gang med ID-monitoreringen?

ID-monitoreringen aktiveres så snart du registrerer en e-post som skal overvåkes. Når du registrerer en e-post i Mitt Telenor eller på Mine Sider, sendes det en verifiseringslink til e-posten. Denne må trykkes på innen 48 timer for at e-posten skal bli verifisert.
?

Hvor mottar jeg varsler om at mail (brukernavn/passord) er på avveie?

Du blir varslet både i Mitt Telenor og på SMS. Du må selv endre brukernavn/passord på det aktuelle nettstedet som er blitt hacket.
?

Kan alle abonnement bestille Sikker ID?

Ja. Sikker ID er en tilleggstjeneste som kan bestilles for 49,-/mnd med alle våre mobilabonnement, både utgåtte og i salg. Har du abonnementet Trygg er tjenesten inkludert.
?

Må jeg gjøre noe for å få Sikker ID på Trygg?

Nei. Merk at ID-tyveriforsikringen aktiveres automatisk, men ID-monitoreringen må du selv aktivere ved å registrere minst én e-postadresse i Mitt Telenor eller på Mine Sider. Husk at det er EIER av abonnementet som får tjenesten Sikker ID.
?

Beholder jeg Sikker ID ved bytte fra Trygg til et annet Telenor-abonnement?

Ja, men da må du begynne å betale for Sikker ID som tilleggstjenste (49,-/mnd).
?

Beholder jeg Sikker ID ved bytte av operatør?

Nei, forsikringen deaktiveres ved utportering (du beholder Sikker ID helt frem til ditt siste mobilabonnement hos oss slettes, utporteres eller endres til kontantkort).
Vis flere spørsmål

Slik forhindrer du at data spres på nett

Ved å ta i bruk ID-monitoreringen og svare på eventuelle advarsler du mottar, kan du raskt reagere og redusere risikoen for at noen misbruker din data hvis dette blir spredt på internett.

Du er sannsynligvis registrert hos flere tjenester på internett, hvor du bruker e-postadressen din for å logge inn. Det kan være sikkerhetsbrudd i disse tjenestene som gjør at din informasjon spres på nettet. Hvis ID-monitoreringen finner sikkerhetsbrudd kan dette bety at din informasjon blir misbrukt av uvedkommende.

Nyttige tips og råd - noen enkle forholdsregler å følge på nett

  • Benytt forskjellig passord på ulike tjenester og bytt passord ofte
  • Del aldri dine personlige data
  • Send aldri bank/kredittkort-detaljer på e-post
  • Handle aldri på nettbutikker som ikke har sikker betaling
  • Lås din postkasse hvis mulig
  • Klikk ikke på linker i e-poster fra ukjente avsendere, skriv inn adressen selv i webleser
  • Hold oversikt over transaksjoner på din bankkonto
  • Slett innhold på din mobil, pc eller Mac før du kaster eller leverer den fra deg
  • Vis varsomhet

Varslinger ID-monitorering

Hvis vi oppdager din e-post på avveie, mottar du et varsel. Risikonivåene er basert på hvilke sikkerhetsbrudd vi oppdager, samt risikoen for at dine data blir misbrukt.

i

Ved lav risiko

Lav risiko betyr at den overvåkede e-post addressen har blitt funnet på et forum der du sannsynligvis ikke selv har valgt å spre dette, men omfanget av informasjonen er begrenset og har blitt vurdert til å være av mindre alvorlig grad. Det kan for eksempel være at din e-postadresse har blitt identifisert uten annen sensitiv informasjon.
i

Ved middels risiko

Middels risiko betyr at den overvåkede e-posten har blitt funnet på et forum der du sannsynligvis ikke selv har valgt å spre dette, men omfanget av informasjonen har blitt ansett som middels alvorlig. Dette kan for eksempel omfatte din e-postadresse sammen med et passord, eller at det overvåkede elementet ble funnet sammen med annen sensitiv informasjon.
i

Ved høy risiko

Høy risiko betyr at det overvåkede e-posten har blitt funnet i et forum der du sansynligvis ikke selv har valgt å spre informasjonen din. Omfanget av informasjonen har blitt ansett til å være svært sensitivt. For eksempel kan det være en ny lekkasje fra en tjeneste som er knyttet til penger/kredittkort der din informasjon om dette har blitt lekket.

Det kan også være brudd med sensitiv personlig informasjon som kan brukes til ulike former for bedrageri eller i verste fall utpressing. Dette kan være brudd fra tjenester som inneholder svært personlige data, for eksempel en datingside eller lignende.