Med Sikker ID mottar du varslinger med en gang vi finner dine personopplysninger pÄ avveie, og du fÄr hjelp ved misbruk.

Sikker ID er ikke lenger i salg

Har du et Trygg-abonnement? Da har du fortsatt Sikker ID inkludert, selv om tjenesten ikke lenger er i salg.

Med nyheten SAFE sĂžrger vi for at du surfer trygt med mobilen pĂ„ trĂ„dlĂžse nettverk, vi varsler deg hvis finner informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser pĂ„ nett – og du fĂ„r hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

Hvordan fungerer Sikker ID?

Sikker ID bestĂ„r av tre elementer: ID-monitorering, ID-tyveriforsikring og Nettslett. Merk at ID-tyveriforsikringen starter automatisk ved bestilling, mens ID-monitoreringen mĂ„ du selv aktivere ved Ă„ registrere minst Ă©n e-postadresse. For Ă„ benytte deg av Nettslett mĂ„ du fĂžrst opprette en sak, se hvordan under 'SpĂžrsmĂ„l og svar'. 

ID-monitorering

FÞrste skritt for Ä redusere risikoen for ID-tyveri er ID-monitorering. De fleste bruker sin e-postadresse som brukernavn pÄ flere nettsteder. Med ID-monitorering blir du varslet hvis vi finner din epost-adresse og innloggingsdetaljer et usikkert sted pÄ nettet. For Ä bli varslet mÄ du fÞrst registrere hvilke e-postadresser som skal overvÄkes.

  • Du kan registrere inntil 5 e-postadresser

  • E-postadressene registreres i Mitt Telenor eller pĂ„ Mine sider, og mĂ„ verifiseres via e-post

  • NĂ„r e-postene er registrert vil du bli varslet hvis mailen (ofte brukernavn/passord) ligger ute for salg eller misbrukes pĂ„ nett 

ID-tyveriforsikring

Sikrer deg hjelp dersom du er blitt utsatt for ID-tyveri, slik at du fÄr advokatbistand og Þkonomisk kompensasjon ved misbruk og svindel. I tillegg fÄr du hjelp om noen har laget en falsk profil med dine opplysninger.

ID-tyveriforsikringen dekker deg selv, ektefelle/samboer og alle barn under 20 Ă„r som bor pĂ„ samme adresse. 

Nettslett 

Med Nettslett fĂ„r du hjelp til Ă„ fjerne uĂžnsket innhold pĂ„ nett. Dette gjelder bĂ„de ting som blir skrevet om deg og private bilder pĂ„ avveie. Du fĂ„r advokatbistand og en kontaktperson som tar pĂ„ seg jobben med Ă„ slette bilder og kommentarer for deg. Du fĂ„r ogsĂ„ Ăžkonomisk kompensasjon ved behov for psykologbistand og ved tap av lĂžnnsinntekt i sammenheng med en Nettslett-sak. 

SpÞrsmÄl og svar

?

Hvem dekkes av samme Sikker ID?

Sikker ID bestÄr av tre ting:
  • ID-tyveriforsikringen gjelder eier av tjenesten, ektefelle/samboer og alle barn under 20 Ă„r pĂ„ samme folkeregistrerte adresse.
  • ID-monitorering gjelder opptil 5 e-postadresser.
  • Nettslett dekker ogsĂ„ eier av tjenesten, ektefelle/samboer og alle barn under 20 Ă„r pĂ„ samme folkeregistrerte adresse. 
?

NÄr kan jeg benytte Sikker ID?

Har du blitt utsatt for et ID-tyveri eller blitt krenket pÄ nett, kan du bruke tjenesten. Det er opp til deg i hvilke tilfeller du vil bruke dine inkluderte rÄdgivningstimer, og om du Þnsker Ä bruke 1500,- pÄ Ä gÄ til rettssak. Ta kontakt med vÄr samarbeidspartner HELP pÄ post@help.no eller telefon 22 99 99 99 ved spÞrsmÄl rundt dette.

?

Hvem kontakter jeg hvis jeg vil bruke ID-tyveriforsikringen eller Nettslett?

Ta kontakt med HELP sitt kundesenter pÄ post@help.no eller telefon 22 99 99 99.
?

Hvordan kommer jeg i gang med ID-monitoreringen?

ID-monitoreringen aktiveres sÄ snart du registrerer en e-post som skal overvÄkes. NÄr du registrerer en e-post i Mitt Telenor eller pÄ Mine sider, sendes det en verifiseringslink til e-posten. Denne mÄ trykkes pÄ innen 48 timer for at e-posten skal bli verifisert.

?

Hvor mottar jeg varsler om at mail (brukernavn/passord) er pÄ avveie?

Du blir varslet bÄde i Mitt Telenor og pÄ SMS. Du mÄ selv endre brukernavn/passord pÄ det aktuelle nettstedet som er blitt hacket.

?

Beholder jeg Sikker ID hvis jeg bytter fra Trygg til et annet Telenor-abonnement?

Nei, Sikker ID er kun inkludert i Trygg (utgÄtt).

?

Beholder jeg Sikker ID ved bytte av operatĂžr?

Nei, forsikringen deaktiveres hvis du bytter operatĂžr.

?

Hvilke vilkÄr gjelder for Sikker ID?

Fra 1. juli 2019 er forsikringen omgjort til en gruppeforsikring. OmgjÞringen innebÊrer ingen endring i pris, men Telenor har fremforhandlet en enda bedre forsikringsavtale som innebÊrer at dekningen nÄ omfatter flere situasjoner.

?

Dekker Sikker ID skimming?

Nei, Sikker ID dekker kun svindel og misbruk der noen utgir seg for Ä vÊre deg pÄ ulike nivÄer. Det kan for eksempel vÊre at noen bruker dine personalia for Ä ta kredittlÄn, lager en falsk profil med ditt navn og bilder eller bestiller noe pÄ nett i ditt navn. I disse tilfellene er du dekket av Sikker ID.

Vis flere spÞrsmÄl

Slik forhindrer du at data spres pÄ nett

Ved Ä ta i bruk ID-monitoreringen og svare pÄ eventuelle advarsler du mottar, kan du raskt reagere og redusere risikoen for at noen misbruker din data hvis dette blir spredt pÄ internett.

Du er sannsynligvis registrert hos flere tjenester pÄ internett, hvor du bruker e-postadressen din for Ä logge inn. Det kan vÊre sikkerhetsbrudd i disse tjenestene som gjÞr at din informasjon spres pÄ nettet. Hvis ID-monitoreringen finner sikkerhetsbrudd kan dette bety at din informasjon blir misbrukt av uvedkommende.

Varslinger ID-monitorering

i

Ved lav risiko

Lav risiko betyr at den overvÄkede e-post addressen har blitt funnet pÄ et forum der du sannsynligvis ikke selv har valgt Ä spre dette, men omfanget av informasjonen er begrenset og har blitt vurdert til Ä vÊre av mindre alvorlig grad. Det kan for eksempel vÊre at din e-postadresse har blitt identifisert uten annen sensitiv informasjon.
i

Ved middels risiko

Middels risiko betyr at den overvÄkede e-posten har blitt funnet pÄ et forum der du sannsynligvis ikke selv har valgt Ä spre dette, men omfanget av informasjonen har blitt ansett som middels alvorlig. Dette kan for eksempel omfatte din e-postadresse sammen med et passord, eller at det overvÄkede elementet ble funnet sammen med annen sensitiv informasjon.
i

Ved hĂžy risiko

HÞy risiko betyr at det overvÄkede e-posten har blitt funnet i et forum der du sansynligvis ikke selv har valgt Ä spre informasjonen din. Omfanget av informasjonen har blitt ansett til Ä vÊre svÊrt sensitivt. For eksempel kan det vÊre en ny lekkasje fra en tjeneste som er knyttet til penger/kredittkort der din informasjon om dette har blitt lekket.
Det kan ogsÄ vÊre brudd med sensitiv personlig informasjon som kan brukes til ulike former for bedrageri eller i verste fall utpressing. Dette kan vÊre brudd fra tjenester som inneholder svÊrt personlige data, for eksempel en datingside eller lignende.

Les ogsÄ