?

Hvor finner jeg operatørlåskoden?

De fleste mobiler er ikke operatørlåst. Hvis mobilen din er låst, får du en feilmelding når du setter inn SIM-kort fra en annen operatør.

Er du kunde hos Telenor, er det enklest å finne operatørlåskoden på Mine sider.

  1. Logg inn på Mine sider
  2. Velg abonnementet det gjelder
  3. Trykk på Hent operatørlåskode

Vi anbefaler å hente ut operatørlåskoden innen 5 år fra kjøpsdato.

For deg som ikke kan logge på Mine sider

Dersom du ikke lenger er kunde hos Telenor, eller ikke kan logge deg inn på Mine sider, kan du hente operatørlåskoden med IMEI-nummeret.

Du finner IMEI-nummeret ved å taste ★#06#. Hent operatørlåskoden

?

Hva koster operatørlåskoden?

Om du har binding, betaler du ingenting for koden.

Har du kjøpt en mobiltelefon uten binding, men som er operatørlåst, må du betale et gebyr hvis du skal ha koden før det har gått 12 måneder siden kjøpet. Gebyret varierer ut ifra hvor lenge det er siden du kjøpte mobiltelefonen.

Etter 12 måneder kan du selv hente operatørlåskoden, uten å betale for den.

?

Hva er forskjellen på bindingstid og operatørlås?

Binding

Bindingstid eller binding er en avtale mellom deg og Telenor. Avtalen går ut på at du binder deg til et abonnement, og til gjengjeld får du en mobiltelefon til redusert pris.

Ønsker du å si opp abonnementet før avtalen er slutt, vil du få et gebyr for brudd på binding. Hva gebyret kommer på, avhenger av hvilket abonnement du har og hvor lenge du har igjen av bindingstiden.

Logg inn på Mine sider og sjekk status på bindingstid. Velg abonnementet det gjelder, se Avtaletid.

Operatørlås

En mobiltelefon kan være operatørlåst, uavhengig om du har binding eller ikke. Når en telefon er operatørlåst, er prisen som regel lavere enn på en ulåst mobiltelefon. Deler av prisen er subsidiert av Telenor og dermed låst i 12 måneder.

Ønskes telefonen åpnet før det har gått 12 måneder, må du betale et gebyr for koden.

?

Hvordan vet jeg om mobilen min er operatørlåst?

De fleste mobiler er ikke operatørlåst.

Er mobiltelefonen din låst til Telenor, vil du få en feilmelding hvis du prøver SIM-kort fra andre mobiloperatører. Hvilken melding du får avhenger av type mobiltelefon du har.

Eksempel på feilmeldinger du får kan være: Telefonen begrenset, Tast begrensningskode, Sett inn riktig SIM-kort, Ugyldig SIM, Tast nettverkskode, Tast spesialkode og så videre.

?

Operatørlåst mobiltelefon fra en annen operatør?

Har du en operatørlåst mobiltelefon fra en annen mobiloperatør, kan du ikke bruke SIM-kort fra Telenor før du har låst opp mobilen.

Operatørlåskoden får du ved å henvende deg til operatøren du kjøpte mobiltelefonen hos. Dette er viktig å gjøre i forkant hvis du flytter abonnementet ditt til Telenor, eller ønsker å opprette et nytt abonnement uten å kjøpe en ny mobiltelefon.