Jeg kommer ikke på nett

Er nettilgangen din helt borte? Da kan du forsøke noen av disse stegene.

Forsikre deg først om at trådløs-funksjonen er aktivert på datamaskinen/enheten du prøver å koble til, og at du har logget på det trådløse nettverket med riktig nettverksnavn og passord.


1.Sjekk ruteren

Forsøk først å slå ruteren av og på. Gjør det samme med modemet også, dersom du har det. Trekk ut strømkabelen, vent i 10 sekunder og sett dem i igjen. Vent så i fem minutter så ruteren får kommet i gang igjen.

Du kan også sjekke om de riktige lampene lyser på modem og/eller ruter, for å finne ut om hvor problemet ligger. Her finner du lampestatus for rutere og modem.

Du kan også forsøke å gjenopprette fabrikkinnstillinger: Bak på de fleste rutere er det et lite hull. Trykk en binders eller lignende i hullet og hold inne i 10 sekunder. Vent 5 minutter til ruteren har startet opp igjen.


2. Sjekk ledninger og kabler

Sjekk at alle ledninger mellom vegguttak eller modem og ruter er riktig tilkoblet. Du finner veiledning for din ruter her.

For å finne ut om det er noe feil med trådløs-funksjonen, prøv å koble pc-en direkte til ruteren med en nettverkskabel. Dersom det fungerer, er det det trådløse nettet det er noe feil med.


3. Sjekk driftsmeldinger

Nettet kan være borte fordi vi har midlertidige problemer med nettet i ditt nærområde. Sjekk din adresse i våre driftsmeldinger.