Feilsøk internett-tilkoblingen

Sliter du med å komme på nett? Her får du tips til hva du bør sjekke.

Les om hva som påvirker hastigheten

1

Sjekk ruteren

  1. Hvis ingen lamper på ruteren lyser, sjekk at strømkabelen er riktig tilkoblet og at ruteren er skrudd på.
  2. Sjekk at alle ledninger mellom vegguttak/fiberboks og ruter er riktig tilkoblet. Se veiledning for din ruter
  3. Prøv å restarte ruteren.
    Bredbånd: Ta ut strømkabelen, vent noen sekunder og koble så til strømmen igjen. Vent fem minutter til ruteren har startet opp, og sjekk om du er på nett. Sjekk om lampen merket 'Internett' lyser grønt.
    Fiber: Ta ut strømkabelen til fiberboks og ruter. Koble først strøm til fiberboksen, vent 15 sekunder før du kobler ruteren til strøm. Sjekk om lampen merket 'Internett' lyser grønt.
  4. Hvis internett-lampen lyser grønt, gå videre til 'Sjekk trådløst hjemmenett'. Hvis lampen ikke lyser grønt, sjekk driftsmeldinger for ditt område. Finner du ingen driftsmeldinger, forsøk å gjenopprette fabrikkinnstillinger og meld eventuelt feil på linja.
2

Sjekk trådløst hjemmenett

  1. Prøv å koble LAN-uttaket på pc-en til et av de gule uttakene på baksiden av ruteren med nettverkskabel. Får du nettilgang med kabel, er problemet det trådløse nettverket - gå videre til neste punkt. Fungerer det ikke med kabel, ring Telenoreksperten.
  2. Sjekk om WLAN/trådløs-lampen på ruteren lyser. Lyser den ikke, trykk på WLAN/trådløs-knappen til den begynner å lyse. Har du ZyXEL 8702N, må du trykke kort på den blå knappen for å skru på lampene. Lyser ikke trådløst, forsøk å trykke en gang til.
  3. Sjekk at trådløs funksjon er aktivert på datamaskinen/enheten du prøver å koble til
  4. Les hvordan du kobler til trådløst nett. Du finner ditt nettverksnavn og -passord på Mine sider

Hvis du sliter med ustabilt nett, kan du lese tips til hvordan du får bedre trådløst hjemmenett på Online.no

4

Gjenopprett fabrikkinnstillinger

Hvis du fortsatt ikke er på nett, forsøk å gjenopprette fabrikkinnstillinger: Bak på ruteren er det et lite hull merket 'reset'. Trykk en binders i hullet og hold inne i 10 sekunder. Vent 5 minutter til ruteren har startet opp igjen.

Lyser fortsatt ikke lampen merket Internett grønt? Meld fra om feil.

Kommer du fortsatt ikke på nett, selv om Internett-lampen lyser grønt? Ring Telenoreksperten

i

Bestill besøk av Netthjelpen

Netthjelpen kan komme hjem til deg og hjelpe deg med å forbedre hjemmenettet ditt, og gjør blant annet en full sjekk av den trådløse dekningen hjemme hos deg.

Netthjelpen koster 990 kr når bredbånd allerede er installert. Inkludert i prisen er også en samtale til Telenoreksperten, hvis du skulle trenge mer hjelp senere.

Les mer om Netthjelpen