Nå treningsmålene dine med en god smartklokke

Dame med smartklokke

Endelig funnet frem løpeskoene i det fine været? En smartklokke kan hjelpe deg å nå målene dine. Her får du noen gode tips på veien.

I takt med at temperaturen stiger, gatene feies og dagene blir lysere, finner stadig flere frem både løpesko og motivasjon til å bruke dem.

Enten du foretrekker en god gammeldags løpetur eller en annen form for trening, kan en god smartklokke bidra til å holde motivasjonen oppe. Smartklokken passer til alle treningsformer, også for deg som foretrekker å «bare» gå på tur.

Så lenge du følger Helsedirektoratets anbefaling om 150 minutter med moderat aktivitet i uken, er det helt opp til deg selv hvordan du ønsker å trene (så lenge du også holder nok avstand til andre).

Hvor mye du beveger deg kan du selvsagt måle med smartklokken din. Både Apple og Samsung har slike sensorer innebygget i sine klokker, og i de respektive treningsappene venter en verden av treningsmuligheter.

Se hele utvalget av smartklokker i nettbutikken vår ›

Bedre trening med smartklokke

Smartklokka kan brukes til så mye mer enn å måle 10 000 skritt om dagen. De fleste modeller kommer med et stort utvalg forhåndsinnstilte aktiviteter og øvelser, som passer for mer eller mindre treningsglade mosjonister i alle aldre.

I treningsappen til Apple kan du mellom ulike øvelser som gange, svømming, intervalltrening og fjelltur for å nevne noen.

Klokkene lar deg også enkelt logge fremgangen din. De gir deg informasjon om kvaliteten på treningsøktene dine, og kan lage personifiserte treningsprogrammer. Perfekt for deg som trenger litt hjelp med selvdisiplinen!

Samsung Health-appen lar deg f.eks. konkurrere mot vennene dine hvis du trenger litt ekstra motivasjon. Og hver gang du når ett av målene dine, får du et nytt merke som bevis for at du har nådd en ny mileæl.

mann og dame som trener med smartklokke

Mange foretrekker naturen fremfor tredemølla. Da kan det være greit å vite at alle nye modeller kommer med GPS-sporing som registrerer hvor du har løpt, hvor langt du har løpt, samt maksfarten og gjennomsnittshastighet din. Dette er inkludert i treningsappen til Apple, og i Samsung Health.

Dette er ikke bare nyttig for «ekte treningsnerder», de aller fleste vil ha glede av å måle framgangen sin over tid. Å se at du gjør fremgang er en stor motivasjonsfaktor i seg selv, og gjør det lettere å holde nyttårsforsettet.

En klokke som tar vare på helsa

Smartklokke og mobil som viser hvor mange skritt du har gått.

Å trene har mange helsefordeler, men også smartklokka vet å ta vare på helsen din. Ikke bare måler den pulsen din, en Samsung Galaxy Watch Active 2 vil også registrere hvor mye hvile du får om natten, og varsle deg hvis du er stresset og trenger et pust i bakken.

I Samsung Health-appen kan du sette deg helsemål, og enkelt holde oversikt over hvordan du ligger an. Appen hjelper deg også å ta vare på den mentale mentale helsen din ved å ta kontinuerlige stressmålinger.

Ønsker du å måle hjerterytmen din, kan en Apple Watch 5 hjelpe deg med det. Du må bare laste ned EKG-appen først. Denne måler den elektriske aktiviteten i hjertet, og varsler deg om ujevn hjerterytme – noe som kan være med på å oppdage hjerteflimmer.

Husk at i perioder du trener mye, spesielt på starten av året når motivasjonen er høy, er det ekstra viktig å få nok hvile.

Det er også noe å tenke på når du skal lage spillelister til treningsøkten. Begynn gjerne med noen rolige låter før du sakte, men sikkert, bygger opp tempoet. Til slutt bør du roe ned med en avslappende låt eller to.

Visste du også at nyere smartklokker lar deg lagre spillelistene dine lokalt på klokken, enten du bruker Spotify, Tidal eller Apple Music?

Med stor skjerm, til en kokke å være, er det også lett å navigere frem og tilbake – om du ønsker å bytte sang. Og med god batteritid, kan du føle deg trygg på at du aldri går tom for strøm i løpet av treningsøkta.

Det er altså liten tvil om at en smartklokke kan hjelpe deg å trene smartere. Den kan:

  • Inspirere med ulike treningsprogram og øvelser

  • Motivere deg ved å måle treningsøktene dine – slik at du ser fremgangen i treningen

  • Spille favorittmusikken din

  • Ta vare på helsen din