Kom i bedre form med en god smartklokke

Dame med smartklokke

Er du inne i en god stim med hjemmetreningen? En smartklokke kan hjelpe deg å nå treningsmålene dine. Her får du noen gode tips på veien.

Har hjemmetreningen blitt en naturlig del av hverdagen? En smartklokke kan hjelpe deg å nå treningsmålene dine. Her får du noen gode tips på veien.

En god smartklokke kan bidra til å holde motivasjonen oppe, enten du foretrekker styrketrening med manualer og kettlebells, yoga på stuegulvet eller en tur i marka. Smartklokker passer til alle treningsformer, også hvis du foretrekker å «bare» gå på tur.

Helsedirektoratet anbefaler minst 150 minutter med moderat aktivitet i uken eller 75 minutter med høy intensitet. Men husk at alt er lov – hvordan du ønsker å trene, er selvfølgelig helt opp til deg.

Hvor mye du beveger deg kan du selvsagt måle med smartklokken din. Både Apple og Samsung har slike sensorer innebygd i sine klokker, og en verden av treningsmuligheter venter i de mange treningsappene.

Se hele utvalget av smartklokker i nettbutikken vår

Bedre trening med smartklokke

Smartklokka kan brukes til så mye mer enn å måle 10 000 skritt om dagen. De fleste modeller kommer med et stort utvalg forhåndsinnstilte aktiviteter og øvelser, som passer for mosjonister og treningsglade i alle aldre.

I treningsappen til Apple kan du velge mellom ulike øvelser som gange, svømming, intervalltrening og fjelltur for å nevne noen.

Treningsklokker lar deg også enkelt logge fremgangen din. Du kan lage personlige treningsprogrammer og få informasjon om kvaliteten på øktene dine. Perfekt for deg som trenger litt hjelp med selvdisiplinen!

Selv om mange er blitt nødt til å trene mer for seg selv, kan du likevel bli pushet av vennene dine – og vice versa. For eksempel kan du konkurrere mot vennene dine i Samsung Health-appen hvis du trenger litt ekstra motivasjon. Hver gang du når ett av målene dine, får du et nytt merke som bevis på at du har nådd en ny milepæl. 

Smartklokke på armen

Mange foretrekker naturen fremfor treningsmatten. Da er det fint å vite at alle nye modeller kommer med GPS-sporing som registrerer hvor du beveger deg, hvor langt du løper eller går på ski, samt maks- og gjennomsnittshastighet din. Dette er inkludert i treningsappene til Apple og i Samsung Health.

Dette er ikke bare nyttig for «treningsnerder» – de aller fleste vil ha glede av å måle progresjonen sin. Å se at du gjør fremgang kan være en stor motivasjonsfaktor i seg selv og gjøre det lettere å holde nyttårsforsettet.

Apple Watch tar tar vare på helsa

Smartklokker kan også hjelpe deg med å ta enda bedre vare på helsen din. Med en avansert sensor måler Apple Watch 7 oksygenmetningen i blodet ditt, altså hvor mye oksygen som tas opp og sendes rundt i kroppen din. Det kan nemlig være god og viktig indikator for den generelle helsetilstanden din. 

Klokken kan også ta EKG-målinger av hjertet ditt og varsle deg om ujevn og potensielt alvorlig hjerteryme. Det kan bidra til å oppdage tegn til hjerteflimmer. Apple Watch 7 har også forbedret fallregistrering og kan varsle nødetatene hvis du skader deg i en ulykke.

Til selve treningsøkten velger du enkelt din favoritt-treningsform og klokken vil registrere bevegelsene dine. Apple Watch 7 har en høydemåler som hele tiden sporer høydeendringer i sanntid, både innendørs og utendørs.

Samsung Galaxy Watch måler kroppen din

Også Samsung Galaxy Watch 4 måler både puls og oksygenopptaket ditt, og kan måle EKG og blodtrykk. Du kan også overvåke endringer i fettprosent, muskelmasse og BMI. Det gjør du enkelt ved å holde to fingre inntil knappene på siden av klokken i ca. 15 sekunder.

Bruker du klokken om natta, vil du få en god oversikt over søvnmønsteret ditt.

samsung galaxy watch 4 smartklokke på arm

Galaxy Watch 4 kan også hjelpe deg å forbedre teknikken din. Gjennom analyser av balanse, steglengde og bakkekontakt, vil den for eksempel gi deg konkrete tilbakemelding for hvordan du får et bedre løpesteg.

I Samsung Health-appen kan du sette deg helsemål, og enkelt holde oversikt over hvordan du ligger an. Appen hjelper deg også å ta vare på den mentale mentale helsen din ved å ta kontinuerlige stressmålinger.

Tilpass klokken til dine aktiviteter

Visste du også at mange nyere smartklokker lar deg lagre spillelistene dine lokalt på klokken, enten du bruker Spotify, Tidal eller Apple Music? Det gjør at du kan skreddersy treningsmusikken til treningsøktene dine. Begynn gjerne med noen rolige låter før du sakte, men sikkert, bygger opp tempoet. Til slutt bør du roe ned med en avslappende låt eller to.

De fleste smartklokker har også et stort utvalg av digitale urskiver. Dermed blir det enkelt å tilpasse klokken slik at den viser informasjonen som er relvant for nettopp deg.

Tren smartere med en smartklokke

En smartklokke kan:

  • Inspirere med ulike treningsprogram og øvelser

  • Motivere deg ved å måle treningsøktene dine – slik at du ser fremgangen i treningen

  • Spille favorittmusikken din

  • Ta vare på helsen din