5 tips mot misbruk av betalingskort

Her gir vi deg fem gode tips mot misbruk av betalingskort.

Kvinne med laptop

I dagens samfunn betaler de fleste med kort – både på nett og i det virkelige liv. Selv om det i all hovedsak er trygt å betale med kort, kan misbruk forekomme. Her har vi samlet fem gode tips for deg som ønsker å sikre deg mot dette.

1. Aldri del sensitiv informasjon – uansett

Det er svært viktig at du aldri oppbevarer kort og pinkode på samme sted, slik at uvedkommede ikke får tak i koden din. Du må heller aldri dele pin-koden din, eller passordet til BankID, med hverken venner eller familie, selv de du stoler på.

Husk også at banken, eller andre seriøse aktører, aldri vil ringe deg for å be om slike opplysninger – og hvis du mottar en slik samtale er det mest sannsynlig svindel.

Advokat i HELP, Simen Kleveland, kommer også med følgende råd:

Du bør ikke lagre kort eller kortopplysninger for senere kjøp i samme butikk eller app. Selv om det tar mer tid, er det alltid tryggere å legge inn kortopplysningene ved hvert kjøp.

2. Lær å gjenkjenne svindel på e-post og SMS

Har du kunnskap om svindelmetoden phishing, er du godt på vei beskyttet mot svindel på e-post eller SMS.

Det vil ofte være snakk om tilbud som er for gode til å være sanne, og som får deg trykke på en lenke som tar deg til en falsk nettbutikk/nettside hvor du legger igjen kortinformasjonen din.

Et annet eksempel er en falsk hentemelding fra Posten, hvor det står at du har en pakke som står fast i tollen, og at du må betale et lite beløp for å få den utlevert.

Slike svindelforsøk er økende i omfang, og svindlerne fornyer seg hele tiden – så her gjelder det å følge med på detaljene. Du bør f.eks. dobbeltsjekke at nettadressen er skrevet riktig, i et luredomene kan bokstaven i være byttet ut med en liten l osv. Er du usikker bør du forhåndsvise siden ved å holde musepekeren over lenken, eller trykke forhåndsvis på mobilen.

Er du usikker, bør du gå via den vanlige siden du pleier å bruke/logge deg på, og ikke via en tilsendt lenke.

Lær mer om phishing her ›

Bestill SAFE

3. Sjekk om nettbutikken er trygg

Du bør ikke handle ukritisk på nett, men alltid se an nettbutikken før du handler. Er du usikker på om det er trygt, bør du velge en annen butikk.

En enkel sjekkliste:

  • Sjekk om nettbutikkens organisasjonsnummer, adresse og annen kontaktinformasjon er synlig på nettsiden. Hvis du ikke finner slik informasjon kan det være en varsellampe.

  • Har nettbutikken en trygg betalingsløsning? Se etter om siden har en https-adresse, et hengelås-symbol i URL-feltet, og trygge betalingsløsninger som Nets, Dibs eller lignende.

  • Ta en titt på hva andre kunder har å si. Et enkelt Google-søk kan fort gi deg svar på hva andre kunder mener, og om butikken er falsk eller til å stole på. Men vær oppmerksom på falske anmeldelser. Du kan også få nyttige treff på pristjenester som «prisjakt.no» for å se at prisen ikke er tullete.

Tips: Er du Telenorkunde har du Nettvern inkludert i ditt abonnement. Et basisfilter som blokkerer de vanligste, utrygge nettsidene, slik at du kan surfe litt tryggere når du er på vårt nett.

Les mer om Nettvern her ›

4. Velg betalingsmåte med omhu

Når du handler på nett bør du betale med kredittkort fremfor debitkort. Da kan du rette krav mot kredittyter dersom selger ikke leverer varen eller overholder dine rettigheter, noe som gir ekstra trygghet. Årsaken til at kredittkort foretrekkes fremfor faktura, er at du da slipper å oppgi personnummeret ditt – noe som kan beskytte deg mot ID-tyveri.

Ekstra tips fra advokat Kleveland:

– Følg med på kontoene dine og reager på ukjente transaksjoner. Dersom du oppdager ukjente transaksjoner bør du sperre kortet og bestille et nytt. Deretter kan du reklamere på trekket til banken/kortutsteder, som oftest via nettbanken.

Det kan også være smart å følge med på eventuelle kredittvurderinger som kommer i postkassen eller via digipost.

5. Pass på at du er forsikret 

 Selv om du følger forholdsreglene over, kan misbruk av betalingskort skje den beste. Du bør derfor ha en forsikring i bakhånd, slik at du får hjelp hvis du skulle trenge det.

Telenor tilbyr sikkerhetspakken SAFE, som inkluderer Svindelforsikring som gir deg advokatbistand hvis betalingskortet ditt skulle bli misbrukt – eller du skulle oppleve annen form for nettsvindel.

Få mer informasjon om SAFE her ›