Aldri for tidlig å be om netthjelp

Nettslett

Stadig flere opplever trusler og krenking på nett. Skulle det skje deg, kan du få hjelp allerede ved mistanke.

Telenor har nå inkludert Nettslett i alle abonnement for barn og unge (U11, U18 og Yng). Tjenesten gir deg profesjonell hjelp til å fjerne uønsket innhold fra nettet.

– Nettmobbing, og trusler om spredning av private bilder, er de vanligste årsakene til at Telenor-kunder tar kontakt med oss, sier Simen Kleveland i HELP-advokatene.

I en slik sårbar situasjon skal du ikke måtte stå alene, men få betryggende råd og støtte på veien. Og juridisk bistand – om det skulle gå så langt. 

Hvis du mistenker at noen har delt private bilder eller lagt ut krenkende kommentarer, bør du ta kontakt på et tidlig tidspunkt, oppfordrer advokaten. 

Alle kan risikere å oppleve en slik bakside av vår digitale hverdag, og det er ikke noe som kun berører «de andre». Men hva gjør du så – om det som ikke skal skje, skjer nettopp deg eller dine nærmeste?

Når du kjenner «gjerningsmannen»

Nettslett

Det kan være litt ekstra sårt å håndtere en situasjon hvor det er bekjente som står bak krenkende nettpubliseringer. Det kan være en klassekamerat som mobber, eller en ekskjæreste som sitter på et privat bilde.

Spesielt for barn er det tøft å bli 'uvenner' med noen i klassen, og mange er redde for å bli upopulære hvis de sier ifra. Men også foreldre kan føle seg litt i villrede, og da er det godt med gode råd fra eksperter på fagfeltet.

– I slike situasjoner kan den beste fremgangsmåten være å se det litt an, sier advokat Kleveland, som ofte anbefaler en myk tilnæring til foreldre som tar kontakt via Telenor-tjenesten Nettslett. 

Det betyr derimot ikke at man skal snu det andre kinnet til, men at det kan holde å be om at et bilde eller en kommentar blir slettet. Alt må ikke politianmeldes, og terskelen for å ta kontakt bør derfor være lav.

Når hackere står bak

Nettslett

En litt annen situasjon oppstår når profesjonelle aktører står bak trusler på nett. I mediene skrives det ofte om slike grupper, som hacker sosiale medier-kontoer, og ber om penger for å ikke dele privat, sensitivt eller ømfintlig innhold. 

– De som kontakter oss ønsker gjerne råd om hvordan de bør forholde seg til et slikt krav. De ønsker å vite om det er en reel trussel, og hva som skjer hvis man ikke betaler.

Her finnes det ikke ett enkelt svar, men om du har Nettslett inkludert i ditt mobilabonnement bør du alltid ta kontakt med HELP – som kan bidra med alt fra rådgivning til politianmeldelse, og sletting av uønsket innhold.

Den nye tjenesten Nettslett er inkludert i alle Telenor-abonnement for barn og unge. Disse er U11, U18 og Yng.