Aldri for tidlig å be om hjelp

Nettslett
Trusler og krenking på nett er et voksende problem, og ikke noe som kun berører «de andre». Da er det trygt å vite at du kan få hjelp allerede ved mistanke.

Alle kan risikere å oppleve den stygge baksiden av vår digitale hverdag. Men hva gjør du så – om det som ikke skal skje, skjer nettopp deg eller dine nærmeste?

I en slik sårbar situasjon skal du ikke måtte stå alene, men få betryggende råd og støtte på veien. Og juridisk bistand – om det skulle gå så langt. Derfor har Telenor nå inkludert Nettslett i våre mobilabonnement for barn og unge (U11, U18 og Yng Goodies).

Nettslett er utviklet i samarbeid med HELP Forsikring, og gir dere profesjonell hjelp til å håndtere en vanskelig situasjon for hele familien.

– Nettmobbing og trusler om spredning av private bilder, er de vanligste årsakene til at Telenor-kunder tar kontakt med oss, sier Simen Kleveland i HELP-advokatene.

– Hvis du mistenker at noen har delt private bilder eller lagt ut krenkende kommentarer, bør du ta kontakt på et tidlig tidspunkt, oppfordrer advokaten.

Dette skal du gjøre ...

... når du kjenner «gjerningsmannen»:

Det kan være litt ekstra sårt å håndtere en situasjon hvor det er bekjente som står bak krenkende nettpubliseringer. Det kan være en klassekamerat som trakasserer, eller en ekskjæreste som sitter på et privat bilde.
Nettslett

Spesielt for barn er det tøft å bli «uvenner» med noen i klassen, og mange er redde for å bli upopulære hvis de sier ifra. Men også foreldre kan føle seg litt i villrede, og da er det godt med gode råd fra eksperter på fagfeltet.

– I slike situasjoner kan den beste fremgangsmåten være å se det litt an, sier advokat Kleveland, som ofte anbefaler en myk tilnærming til foreldre som tar kontakt via Telenor-tjenesten Nettslett. 

Det betyr derimot ikke at man skal snu det andre kinnet til, men at det kan holde å be om at et bilde eller en kommentar blir slettet. Alt må ikke politianmeldes, og terskelen for å ta kontakt bør derfor være lav.

... når hackere står bak:

En litt annen situasjon oppstår når profesjonelle aktører står bak trusler på nett. I mediene skrives det ofte om slike grupper, som hacker sosiale medier-kontoer, og ber om penger for å ikke dele privat, sensitivt eller ømfintlig innhold.
Nettslett

– De som kontakter oss ønsker gjerne råd om hvordan de bør forholde seg til et slikt krav. De ønsker å vite om det er en reel trussel, og hva som skjer hvis man ikke betaler.

Her finnes det ikke ett enkelt svar, men om du har Nettslett inkludert i ditt mobilabonnement bør du alltid ta kontakt med HELP – som kan bidra med alt fra rådgivning til politianmeldelse, og sletting av uønsket innhold. 

Den nye tjenesten Nettslett er inkludert i følgende Telenor-mobilabonnement for barn og unge: U11, U18 og Yng Goodies. Tjenesten er også inkludert i Sikker ID-tjenesten. Erfarne advokater hos HELP Forsikring håndterer alle Nettslett-saker.