Svindelfrykt stopper oss fra å ta de viktige samtalene
Over 70 prosent av nordmenn tar ikke telefonen når et ukjent nummer ringer, ifølge en undersøkelse gjort av Opinion. Det kan føre til at man går glipp av viktige samtaler. Unngår du også å svare når et ukjent nummer ringer?


En ny jobbmulighet ringer fra ukjent nummer. «Vilde» tenker det er svindel.

Legen ringer fra ukjent nummer. «Kristian» tror det er telefonsalg.

Barnehagen ringer fra ukjent nummer. «Anne» orker ikke ny spørreundersøkelse.
I 2024 blokkerte Telenor over 54 millioner svindelanrop, noe som tilsvarer over 1 million stoppede svindelforsøk i uken.
Likevel er det noen svindelanrop som slipper gjennom. Og det vises på statistikken:
Over halvparten av nordmenn sier de har opplevd forsøk på telefonsvindel, ifølge Opinion.
Det siste året har det vært særlig mange svindelforsøk fra kriminelle som har utgitt seg for å være fra kjente aktører som politiet, banken og PayPal.
Paypal-svindel er anrop hvor du blir ringt opp av en automatisk melding som forklarer at en bestilling er feilregistrert på deg og at du må trykke «1» for at de skal hjelpe deg.
Hvis du trykker «1», blir du satt over til en «saksbehandler» som vil prøve å få tilgang til betalingskortene dine for senere å misbruke eller stjele BankID-en din.
Får du en slik telefonsamtale, bør du legge på. Husk at du aldri må oppgi sensitiv informasjon på telefon.
Ikke bare er det irriterende og skremmende å bli forsøkt svindlet, det kan også føre til store finansielle tap.
Konsekvensen har blitt at det som en gang var vanlig praksis – å svare når noen ringer deg – for mange har blitt erstattet med en skepsis eller frykt for at det er en svindler i andre enden.
Ukjente anrop fører til mye frustrasjon
Ikke bare har andelen svindelforsøk økt de siste årene – folk opplever også svært pågående selgere, robot-anrop og markedsføring som plagsomt. Felles for dem alle, er at de ringer fra ukjent nummer.
På nett finnes det flere eksempler på situasjoner hvor ukjente numre fører til frustrasjon for både de som ringer, de som går glipp av viktige samtaler – og de som irriterer seg over potensiell svindel:

– Vi vet at folk opplever en økt usikkerhet for å ta telefonen. Det er selvsagt forståelig når det er så store mengder svindel, men det er også bekymringsverdig – og det kan i verste fall få alvorlige konsekvenser.
– Hva hvis banken, budbilsjåføren eller barnehagen forsøker å få tak i deg? Det er viktig at frykten for svindel ikke ødelegger for de viktige samtalene, og her har også vi i Telenor et ansvar, fortsetter Ingeborgrud.
Lanserer unik tjeneste mot svindelanrop
Nå har Telenor lansert en ny tjeneste kalt «Nummervarsel», som er inkludert i nye mobilabonnement fra teleselskapet. Som navnet tilsier, blir du varslet dersom en potensiell svindler ringer deg.

Til tross for at Telenor allerede blokkerer millioner av anrop de er sikre på er svindel, er det noen anrop som slipper gjennom. Det er de såkalte «mistenkelige» anropene som nå blir flagget og varslet.
Disse anropene kommer fra numre som Telenor ikke kan vite med hundre prosent sikkerhet at er svindel, men som de likevel oppfatter som mistenkelige.
Med Nummervarsel er målet å redusere mengden svindelforsøk ytterligere, samt gjøre det lettere for folk å vite hvilke ukjente anrop de kan svare på.
– Vi kan ikke ha det sånn at folk skal være redde for å ta telefonen. Med Nummervarsel tar vi tilbake den trygge mobilsamtalen, slik det en gang var, sier Ingeborgrud i Telenor.
Skal også minimere masete anrop
Tjenesten varsler også om anrop som har et svært pågående ringemønster, som for eksempel telefonselgere som ringer for ofte.
– Vi flagger kun de anropene som har et for pågående ringemønster. Disse er med på å skape utrygghet og irritasjon som fører til at man ikke tar telefonen. På den måten blir alle aktører nødt til å ta mer hensyn. Det gjelder også vår egen ringepraksis, sier Ingeborgrud som et eksempel.

Telenor har som ambisjon å være hele Norges sikkerhetsnett, og med den nye tjenesten tilbyr de nå dobbel beskyttelse: De fortsetter å blokkere millioner av svindelanrop, i tillegg til at de varsler deg om mistenkelige anrop.
Nummervarsel er en helt ny tjeneste fra Telenor.
Varslingen dukker automatisk opp på mobilskjermen din. Du må ikke aktivere tjenesten eller laste ned en app.
Telenor blokkerer millioner av anrop de vet er svindel. Nummervarsel vil varsle deg om anropene de mistenker kan være svindel.
Tjenesten varsler deg også om anrop som har et pågående ringemønster. Dette kan være telefonsalg eller robot-anrop. Du blir ikke varslet om alle slike anrop, kun de numrene med et for pågående ringemønster.