Stoppet 54,5 millioner svindelanrop i fjor – disse svindeltrendene må du se opp for

Et ukjent, norsk nummer ringer deg på mobilen. Det ser helt ordinært ut og kan være hvem som helst.
Når du trykker på «svar», begynner en telefonsvarerstemme å prate på perfekt norsk:
«Vi ringer fra banken din fordi kontoen din har blitt utsatt for misbruk. Vennligst tast firkant for å sikre din konto.»
Ifølge Telenor mottok 674 nordmenn denne oppringningen i februar. 47 av dem gjorde som stemmen sa.
– 47 personer fulgte stegene i telefonsamtalen og fikk tilsendt en SMS av svindlerne. Min erfaring tilsier at denne kan ha lagt seg inn i bankens SMS-tråd på ofrenes mobiler og dermed sett veldig troverdig ut, forklarer sikkerhetsekspert i Telenor Thorbjørn Busch.
De som klikker på lenken i SMS-en, kommer inn på en nettside som til forveksling er lik bankens – farger, font og brukergrensesnitt oppleves ekte. Her blir de bedt om å legge inn all informasjonen sin og bekrefte med BankID.
– Mens ofrene taster inn opplysningene sine på den falske nettsiden, kan svindlerne se hva de gjør i sanntid, og slik får de direkte tilgang til nettbanken deres.

Se 5 svindeltrender du må passe på lengre ned i artikkelen.
Få svindelvarsel mens det ringer
Nummervarsel er en helt ny tjeneste i mobilnettet til Telenor. Denne varsler deg om potensiell svindel mens det ringer, i tillegg til at du også får varsler om nummer som ringer ofte og til mange. Tjenesten fungerer av seg selv, uten at du må aktivere noe – og den er inkludert i nye mobilabonnement fra Telenor helt uten ekstra kostnad.

Bruker norske tekstforfattere
Ved Telenors sikkerhetsavdeling arbeider et stort team med eksperter, noen med bakgrunn fra politiet og Forsvaret. Der holder de hele tiden øye med hva som skjer på nett og telenett.
– Svindelmetodene blir stadig mer ekstreme. De kriminelle flytter grensene for hva de er villige til å gjøre for at du skal gi fra deg noe av det mest verdifulle du har – identiteten din, forklarer Busch.

De kriminelle bakmennene bruker norske tekstforfattere for å få svindelen til å virke troverdig. I noen tilfeller er det umulig å se at det er utenlandske svindelaktører som står bak.
Ifølge Busch er det ikke alltid tapet av pengene som er verst, det er å miste kontrollen over identiteten, bildene, telefonnummeret, og ikke minst, angsten som følger med.
5 svindeltrender du må vite om
1. Phishing er en samlebetegnelse for all svindel som dreier seg ...
om å «fiske» ut personsensitiv informasjon om deg. Målet er som oftest å stjele penger. «Smishing» er phishing på SMS og «vishing» er phishing via taleanrop. Metoden er smart fordi bakmennene får deg til å gjøre hele jobben for dem, for eksempel ved å legge inn kortinformasjon og bekrefte med BankID.
2. Spoofing betyr å stjele identiteten til noen og ...
svindle andre. Det kan skje med kjente merkevarer, men også vanlige folk. Det er to ofre i spoofing-saker: Den som får identiteten sin misbrukt, og den som blir kontaktet og forsøkt svindlet. Spoofing kan for eksempel se ut som en e-post fra en kjent pakkeleverandør som ber deg klikke på en lenke, eller det kan være et helt vanlig norsk nummer som sender deg en SMS om å laste ned en app.
3. Investeringssvindel er en type kriminalitet som ofte rammer ...
unge menn. Drømmen om raske penger leder mange til å legge inn personsensitiv informasjon på useriøse nettsteder. Slik fanges de opp og blir kontaktet av kriminelle som lurer dem til å gjøre falske investeringer i for eksempel Bitcoin. Ofte ringer investeringssvindlerne fra britiske +44-numre.
4. Pornosvindel er når kriminelle presser deg for penger fordi ...
de påstår at de har nakenbilder, -video eller annet sensitivt materiale av deg. Tidligere skjedde pornosvindel først og fremst via e-post, men det siste året har metoden også begynt å dukke opp på SMS.
5. Wangiri
Wangiri-svindel kjennetegnes ved at mobilen ringer gjerne bare én gang, oftest fra et utenlandsk nummer, før samtalen brytes. Målet er at du skal bli nysgjerrig på hvem som har ringt, og ringe opp igjen – til det som i realiteten er et internasjonalt høytakstnummer med høy minuttpris. Hele 7-8 prosent av de som får et «wangiri»-anrop, ringer faktisk tilbake på det ubesvarte anropet. I starten av august ble 200.000 Telenor-kunder forsøkt svindlet
Ett steg foran politiet
Du har kanskje oppdaget at du ofte må bruke såkalt tofaktor-identifikasjon når du handler på nett? Grunnen til det er et nytt EU-regelverk som blant annet skal forhindre svindel. Dette har bidratt til at de kriminelle må gå mer strategisk til verks for å få deg på kroken.
– Svindlerne må bygge kulisser og spille teater for å skape troverdighet rundt angrepene sine. Coronapandemien har gjort spesielt eldre mer sårbare, fordi de har blitt nødt til å bruke nettet i større grad for å kjøpe hverdagslige varer og tjenester, forklarer Busch.
Og det er mange som går på limpinnen – også unge. Nedstegningen i samfunnet har gjort at folk flest har tilbragt mer tid alene og i større grad har måttet stole på egne vurderinger.
– Hvis angrepet er avansert nok, og det er pakket inn på riktig måte, kan hvem som helst la seg lure. Det handler om sosial manipulasjon. Svindlerne spiller på følelsene dine og prøver å få deg til å handle irrasjonelt.
5 ting du kan gjøre for å unngå å bli svindlet
1. Aldri gi fra deg BankID til noen. Ikke engang nære familiemedlemmer. Husk: Ingen seriøs aktør vil be deg bekrefte med bank-ID via e-post, på telefon eller SMS.
2. Still spørsmål. Har du bestilt en pakke? Er det sannsynlig at banken kontakter deg på SMS om at kontoen din har kommet på avveie?
3. Ikke la deg blende. Svindlerne kamuflerer seg bak kjente merkevarer som du gjerne har høy tillit til. Bruk tid på å se etter tegn på svindel, for eksempel store bokstaver i emnefeltet eller dårlig språk.
4. Ikke la deg skremme. Bakmennene spiller på frykt og tidspress for å få deg til å handle irrasjonelt. Pust med magen, les teksten flere ganger og snakk med dem rundt deg.
5. Ha god netthygiene. Rydd opp i innbokser og chatte-apper, og bruk to-faktor når du logger inn. Får uvedkomne tilgang til kontoene dine får de også tilgang til all kommunikasjon som ligger der. Derfor bør du ha et bevisst forhold til hva du lagrer digitalt. Det er også lurt å benytte seg av hjelpemidler som Se Hvem og SAFE ID-tyveriforsikring.
«Brannmuren» på Fornebu
Mens du jobber for å holde deg så oppdatert og sikker som mulig, jobber de kriminelle med å videreutvikle sine metoder. Da er det fint å vite at Telenor huser et av Norges sterkeste sikkerhetsmiljøer.
– Vi får med oss svindeltrendene først, også de som politiet ikke har anledning til å ta seg av. Dette er et samfunnsansvar vi tar på største alvor. Til syvende og sist er vårt mål å forebygge så mange hendelser som mulig. Vi oppfordrer alle til å ta i bruk hjelpemidler som beskytter mot svindelangrep, avslutter Thorbjørn Busch.
Nummervarsel er en del av Telenors nye mobilabonnement som gjør det enda tryggere å være Telenor-kunde.
Tjenesten varsler deg ved mistanke om svindel eller for pågående henvendelser mens det ringer.
Du trenger ikke laste ned en app eller aktivere tjenesten – ettersom den ligger i selve mobilnettet.
Nye kunder vil umiddelbart ha tilgang til tjenesten, mens eksisterende kunder vil ha tilgang i løpet av de neste månedene. Tjenesten vil bli tilgjengelig både for privat- og bedriftskunder.
Les mer om Nummervarsel fra Telenor >