NÄ mÄ vi ta for oss hvordan teknologinasjonen Norge kan bli en spydspiss for digitalisering. I Norge rÄder vi ikke bare over enorme naturresurser, men ogsÄ kompetanse til Ä utvinne ressursene. Erfaringen fra oppstarten pÄ vÄr egen oljealder mÄ pÄ ny tas i bruk. Denne gangen pÄ informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT).
à rets utgave av Status Teknologi-Norge dreier seg om hvordan investeringer i IKT og bruken av digitale lÞsninger hjelper nÊr sagt alle virksomheter til Ä produsere smartere, i offentlig sÄ vel som privat sektor.
Tilstrekkelig tilgang pÄ kvalifisert arbeidskraft her i landet mÄ forventes Ä vÊre mangelvare i mange Är framover. I takt med aldringen av befolkningen vil dessuten veksten i velferdsoppgavene bli forsterket. Underveis skal vi ikke skusle bort det som virkelig kjennetegner Norge: At velferd og like muligheter gjelder for alle.
Varig vekst av digitalisering
De store mulighetene til Ä oppnÄ enda mer gjennom Ä arbeide smartere er Ärsaken til at vi tar opp digitalisering i denne statusoppdateringen for teknologinasjonen Norge. I Ärets utgave kan du lese utdrag fra to stÞrre utredningsarbeider, én om vekstbidraget fra IKT i privat og offentlig sektor, og én om forbrukernes syn pÄ personvern i internettets tidsalder. Begge bÞr skape debatt. Dette er fÞrste gangen man fÄr publisert en egen utredning om digitaliseringens bidrag til produktivitetsutviklingen i Norge.
VÄre europeiske naboland har i en Ärrekke fulgt med pÄ vekstvirkningene av digitalisering gjennom offisiell statistikk. Her i landet gjÞres dette sÄ langt ikke. Det bÞr endres. Vi trenger et skikkelig kunnskapsgrunnlag for Ä innrette ressursbruken og rammebetingelsene best mulig, slik at norsk Þkonomi ikke mister den hÞye og stadig Þkende verdien pÄ arbeidstimene vÄre. Svikter dette, svekkes ogsÄ evnen til Ä levere trygghet for velferden.
Produktivitetsutredningen vi presenterer i Ärets Status Teknologi-Norge viser sÊrlig to forhold jeg vil lÞfte fram: Den digitale innovasjonen viser trippel gevinst for sluttbrukerne ved at de sammen med nye goder gjerne fÄr hÞyere kvalitet hver gang produktet eller tjenesten utvikles, og dette skjer attpÄtil til en lavere pris.
Vi kjenner det godt fra Telenor. De siste Ärene har vi levert 4G-nett som gir fart og kapasitet kundene aldri tidligere har opplevd over mobilnett. Mulighetene med hÞykapasitets tilknytning til internett nÊrmest over alt og alltid er uendelige. Bruken mÄlt i Ärlig datatrafikk hos vÄre kunder i Norge er da ogsÄ nÊr doblet. Alt dette har man fÄtt for knapt 10 prosent hÞyere pris siste Är. Ser man til fastnett er prisene nÊr uforandret. Ytelsene er samtidig mange ganger bedre enn fÞr. Dette er bare begynnelsen. VÄr infrastruktur og teknologi, og all verdens tjenester over internett er i rivende utvikling.
Dele kunnskapen â Inkludere alle
Befolkning og bedrifter her i landet er storbrukere av digitale nett og tjenester. Nesten alle er med. Vi ser det som viktig oppgave Ä bidra til at ogsÄ de som ufrivillig stÄr utenfor den digitale deltakelsen kommer med.
Derfor har vi utviklet programmet Internett for alle, med kurstilbud over hele landet og veiledningsressurser tilgjengelig pÄ nett. Innen utgangen av 2017 skal en halv million nordmenn ha fÄtt et tilbud som trener dem pÄ Ä bli digitalt inkluderte. Dette engasjementet gjÞr det ogsÄ naturlig for oss Ä delta i Kommunal- og moderniseringsdepartementets program Digidel 2017. Dette er programmet for Þkt digital deltakelse i befolkningen. Sammen kan vi fÄ opp den digitale kompetansen i hele folket.
Digital deltakelse skal ogsÄ vÊre mobbefri. Gjennom Bruk Hue bidrar vi siden flere Är tilbake med holdningsskapende arbeid mot digital mobbing. MÄlgruppen er bÄde skolebarn og foreldre. Dessverre er det i dag hele 65.000 barn og unge i Norge, som opplever digital mobbing. Derfor fortsetter, forsterker og fornyer vi dette arbeidet.
Nett, tjenester og beredskap til Ä stole pÄ
Telenor eier og forvalter kritisk infrastruktur og stÄr i en sÊrstilling i det norske markedet, med over 3,2 millioner mobilkunder og nÊr halvparten av landets husstander som fastnettkunder. Foruten ansvaret vi bÊrer, gir alt vi forvalter ogsÄ fenomenale muligheter. Hele 80 prosent av all internettrafikk i Norge gÄr gjennom Telenors nett.
Persondata er som penger i den verdensomspennende digitale Þkonomien. De er den digitale verdikilden. Slike verdier mÄ beskyttes. Samtidig er dette dÞd kapital dersom de ikke benyttes. Derfor introduserte vi nye retningslinjer for personvern som gjelder globalt, for alle Telenors virksomheter.
LÞftene vi gir alle vÄre kunder er klare: Vi skal vÊre Äpne om hvordan vi samler inn og bruker informasjon om deg som kunde. Vi forplikter oss til Ä bruke din personlige informasjon til Ä gi deg bedre tjenester. Dine persondata skal alltid vÊre trygge hos oss. Selv nÄr myndig- hetene har rett til innsyn, lover vi Ä vÊre Äpne om omfanget av slike innsynsforespÞrsler. Slik kan vi bidra til offentlig kunnskap om myndigheters overvÄkning.
Samfunnskritisk digital infrastruktur
Stilt overfor stadig mer avanserte trusselaktÞrer investerer vi i beredskap og styrker sikkerheten i samfunnskritisk digital infrastruktur. Vi investerer over 4 milliarder Ärlig i infrastruktur, og forsterker og forbedrer kontinuerlig vÄre nettverk for Ä sikre redundans, reservestrÞm, og redusere risiko for utfall. Vi vil fortsette Ä styrke vÄr cybersikkerhet bÄde med kompetansebygging, styrket analysekapasitet og investeringer i infrastruktur.
I Norge har vi behov for Ă„ styrke nasjonal deling av informasjon om cyberhendelser, informasjonsutveksling i sanntid, samt samarbeid mellom myndigheter og fagmiljĂžer om utviklingen i trusselbildet.
Samspill med myndighetene
Det vi forvalter gjÞr at vi har stort ansvar. Vi som bygger og forvalter telenett oppnÄr aldri mÄlet om Ä fÄ alt og alle pÄ nett uten samspill med myndighetene. MyndighetsutÞvelsen, den mÄ vÊre anfÞrt av politiske ledere som vil sikre Norge en plass helt fremst blant verdens mange IKT-nasjoner. Dette krever visjoner og vilje til Ä prioritere.
Nyheten om at regjeringen har besluttet Ä tildele 700 MHz-bÄndet til mobilnett nÄr dagens lisenser lÞper ut, er en slik klar prioritering. Solid og tidsriktig tilgang pÄ frekvensressurser vil gi mulighet for at Norge kan vÊre i tet ogsÄ for femte generasjons mobilnett (5G). Det eneste vi kan si for sikkert om 5G er at det vil mangedoble mulighetene for Ä gÄ mobil med stadig tyngre produkter og tjenester pÄ alle samfunnsomrÄder. Det vil gi en helt ny dimensjon til tingenes internett og dermed ogsÄ tilfanget pÄ stordata og nettverksintelligens.
Ingen sky uten ledninger i bakken
Selv om det stadig snakkes mye om alt som kan lagres i skyen, gjelder det Ä ikke glemme at bak det mobile hÞykapasitetsnettet ligger det et fastnett. Hva vi greier Ä fÞre fram i bakken er derfor avgjÞrende for hvordan vi takler stadig mer trafikk ogsÄ i mobilnettet. Fastnettet betyr naturligvis ogsÄ mye for hva vi kan tilby av kapasitet i aksessleddet for fast bredbÄnd, inn mot den enkelte bedrift og bolig.
Fibernettet er den digitale motorveien. Moderniseringen av fastnettet i Norge er framtidas E18-utbygging. Telenor har store forventninger til regjeringens nye digitale agenda for Norge, og ekom-planen. Den bÞr bli vÄr bransjes «digitale nasjonale transportplan».
I vĂ„re dager er nedleggelse av kobberaksessnettet lite aktuelt. Derimot snakker vi og mange andre over hele Europa om mulighetene modernisering av kobbernettet gir. Med fiberkabler lenger ut i nettet â gjerne omtalt som fiber til nabolaget â kan vi den siste delen av nettet fra nabolagssentraler og inn til den enkelte bolig nĂ„ levere hĂžykapasitets internettaksess ogsĂ„ over kobber.
Den eneste og klart krevende begrensningen er at teknologien som muliggjÞr dette ute i sentralene, den kan bare innfÞres av én aktÞr alene. GjÞr flere dette samtidig vil man stÞye ned hverandre. Derfor mener vi eieren av nettet bÞr fÄ ansvaret for introduksjonen av nyeste teknologi, slik at alle kan nyte godt av hÞykapasiteten.
En avgjÞrende faktor for raskere og rimeligere framfÞring av ny infrastruktur, er opprydding i de uakseptabelt store variasjonene som i dag gjelder fra kommune til kommune over hele landet. Regjeringen har nylig mottatt en samordnet veiledning fra Veg-forum for byer og tettsteder (VBT), utarbeidet i samarbeid med bl.a. oss i Telenor. VÄr klare anbefaling til samferdselsministeren er at han nÄ gjÞr VBT-veilederen til forskrift. Samtidig mÄ regjeringen rydde opp i gebyr- og avgiftsspÞrsmÄlet. OgsÄ dette bÞr skje ved klar forskriftsregulering.
De virkelig viktige tjenestene
Det vi bygger av dekning og kapasitet har sÊrlig underholdningsindustrien vÊrt raske til Ä utnytte. Resultatet er fengende og svÊrt populÊrt, synliggjort ved at hele 60 prosent av trafikken i vÄrt nett nÄ er strÞmming av video. Framover skal vi ogsÄ bÊre langt flere helse- og omsorgstjenester, og mye annet. NÄ er tiden kommet for at de virkelig viktige tjenestene i samfunnet digitaliseres. Da mÄ nettet, tjenestene og beredskapen vÄr vÊre til Ä stole pÄ. Vi skal vise oss tilliten verdig.