Hva er nødnett?

Nødnett er nødetatenes eget digitale kommunikasjonsnett, brukt til intern kommunikasjon mellom politi, brannvesen, helse og andre beredskapsaktører. Dette eies og driftes av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) på vegne av Justis- og beredskapsdepartementet.

Nødnett er bygget med tanke på robusthet og sikkerhet, og benytter både et kjernenett og et transmisjonsnett. Kjernenettet styrer all trafikk, mens transmisjonsnettet knytter sammen basestasjoner og kjernenettet via kabler og radiosignaler.

Selv om Telenor ikke drifter nødnett, spiller vi en viktig rolle: transmisjonsnettet til nødnett benytter kommersiell infrastruktur som i stor grad eies av Telenor, noe som gjør oss til en sentral leverandør i nødnett.

Hva er nødnummer?

Nødnumrene 110 (brann), 112 (politi) og 113 (helse) er de tre nasjonale numrene som du kan ringe i en nødsituasjon. Disse samtalene går til nødmeldesentralene hos de respektive etatene:

  • 110-sentralene driftes av DSB

  • 112-sentralene driftes av politidistriktene

  • 113 (AMK)-sentralene driftes av helseforetakene

Telenor har ansvaret for den tekniske tjenesten som kobler nødanrop fra mobil- og fastnett til riktig geografiske nødmeldesentral, denne kalles nødmeldingstjenesten. Vi har i mange år levert denne tjenesten med svært høy oppetid, og ser det som en del av vårt samfunnsansvar.

Hva er et nødanrop?

Et nødanrop er selve samtalen du foretar til et nødnummer. Når du ringer 110, 112 eller 113, går anropet via teleoperatørenes nett, nødmeldingstjenesten og frem til nødmeldesentralene. I Norge har vi mekanismer som gjør at nødanrop kan gå via et annet mobilnett dersom ett nett har problemer. Det betyr i praksis at du kan ringe nødnummer, selv om din faste mobiloperatør ikke har dekning – så lenge en av de to andre mobiloperatørene har dekning der du er.

Telenors ansvar og tiltak

Telenor leverer i dag nødmeldingstjenesten for nødnumrene i Norge gjennom avtaler med nødetatene. Etter hendelser som har påvirket tjenesten, har vi iverksatt omfattende tiltak for å styrke robustheten. Vi har blant annet forbedret rutiner, redusert rettetid og forsterket systemene. Vi er positive til en bred diskusjon om fremtidig organisering av nødnummertjenesten, inkludert muligheten for flere leverandører, for å sikre best mulig beredskap i Norge.