– Det er den perfekte rollen for deg som liker å holde på med flere ting samtidig! I løpet av en vanlig uke er jeg strateg, tekstforfatter, prosjektleder, analytiker, content designer … Noen ganger alt på én gang, forteller Sandra Ruud Vengsholt.
– Men hovedoppgaven er å sørge for at vi alltid har relevant innhold som engasjerer og skaper verdi for både våre kunder og oss i Telenor, enten vi lager det selv eller i samarbeid med en av våre samarbeidspartnere. Det er så mye som skal produseres, optimaliseres og læres at du ikke rekker å kjede deg!
Et godt sted for kreative hoder
Det finnes ingen «fasitoppskrift» for hva som definerer en Content Marketing Manager i Telenor – alle har nemlig vidt forskjellig bakgrunn. Fellesnevneren er den kreative evnen til å kunne oversette kompliserte temaer og problemstillinger til inspirerende og lettilgjengelig innhold.
Da jeg gikk tekstlinja på Westerdals prøvde jeg meg på de fleste disipliner, bortsett fra content marketing, da!
– Kombinasjonen av det redaksjonelle og kommersielle i content marketing vokste på meg fordi det åpner for mange måter å lage innhold på. Jobber man i tillegg hos Telenor har du alle verktøyene du trenger for å utvikle deg akkurat som du vil, forklarer Sandra.
Yng 4 life
Sandra har jobbet som Content Marketing Manager i Telenor siden 2019. Under denne tiden har hun fremfor alt jobbet med Yng-merkevaren. Det er Telenors skreddersydde konsept for «digital natives» – unge voksne i alderen 18 – 28 år – som har behov for egne mobilløsninger og tilpasset kommunikasjon. Hun er selv i målgruppen, og det er jo definitivt ingen ulempe.
– Yng er jo et av produktene som skal treffe meg, så jeg har noen ganger følt på et større ansvar hvis jeg skulle «bomme» med kommunikasjonen jeg lager, hehe. Men som regel går det helt fint, og jeg har laget mye kult både inhouse og med byråer, som samarbeidene vi har gjort med Hold Norge Rent.
Her er to eksempler på samarbeidet; et eget Snapchat-filter for Strandryddeuka og en invitasjon til å bli med og bidra:
En variert og fleksibel hverdag
Som alle andre i Telenor, nyter Sandra godt av en fleksibel arbeidsdag, eller SmidigDag, som den nye arbeidshverdagen kalles i Telenor.
– Det er digg å ha valgmuligheten med hjemmekontor. Selv får jeg mye energi av å være på kontoret der uformell prat fort blir til gode idéer som kanskje ikke alltid flyter så lett over nett. Vi er heldigvis godt rustet til å jobbe effektivt på hjemmekontor også med mange gode verktøy!
Uansett hvor du jobber fra, finnes det ingen typiske dager eller uker som Content Marketing Manager. Arbeidsdagen består av alt fra enklere oppgaver – som å skrive SMS-tekster og optimalisere artikler, til større og mer tidkrevende prosjekter.
Noe av det mest spennende og inspirerende med å jobbe her, er mulighetene til å påvirke en av Norges mest kjente merkevarer og gjøre en forskjell for kundene våre.
De siste månedene har Sandra blant annet jobbet mye med lanseringen av et nytt Yng-abonnement, hvor det både har vært tydelige føringer – og rom for å tenke mer selvstendig.
– Hver gang vi lanserer et nytt abonnement, er jeg involvert i alt fra 1:1-kommunikasjon til oppdateringen av landingssidene våre til hvordan annonsene skal se ut i sosiale medier! Det er balsam for en kreatørsjel, avslutter hun.