Slik skaper Telenor-ansatte sin nye arbeidshverdag

En mer fleksibel arbeidsløsning gir de ansatte i Telenor mulighet til å kombinere arbeidshverdagen med livet på hjemmebane på en helt ny måte.
SmidigDag

Frihet til å trene i lunsjen, svare på eposter hjemme i ro og mak, unngå rushtrafikk eller ta ei langhelg på hytta.

Og mulighet til å møte kolleger på kontoret, samarbeide på tvers av avdelinger, ha uformelle treff og gjennomføre nye kreative prosesser.  

Telenor har en visjon om å skape en fleksibel arbeidshverdag tilpasset de ansattes liv, og ved hjelp av læring fra før og under korona er nå denne visjonen i ferd med å bli realitet. I Telenor kalles den "nye arbeidshverdagen" for SmidigDag.

– SmidigDag er fremtidens måte å jobbe på, forklarer forretnings- og lønnsomhetsanalytiker Torstein Namtvedt Tuv (29).

Vil du jobbe i Telenor?

Telenor søker stadig etter nye medarbeidere. Kanskje du er en av dem?

Se alle stillingene her

Konsentrasjon uten småprat

Torstein har jobbet i Telenor siden 2017, og er veldig fornøyd med den fleksible løsningen.

– Det gjør det enklere å kombinere jobb med andre ting, for eksempel hvis jeg får håndverkere som skal fikse noe hjemme, eller skal rekke noe etter jobb, sier Tuv.

De ansatte i Telenor har vært med på utformingen av SmidigDag, og arbeidet med å videreutvikle arbeidshverdagen foregår kontinuerlig. Internundersøkelser viser at over halvparten av de ansatte ønsker å jobbe tre dager eller mer i uka på kontoret, og to dager hjemme eller andre steder. 

Derfor er det lagt opp til at hvert enkelt team selv finner ut hvordan arbeidshverdagen skal se ut, avhengig av hvilke oppgaver som skal gjøres.

For Tuv innebærer det at han kan sitte i fred og ro hjemme med arbeidsoppgaver som krever dyp konsentrasjon.

– Da unngår jeg å bli forstyrret hvis noen kommer og spør om noe, forteller han. 

SmidigDag gjør det også mulig å jobbe et annet sted enn hjemmefra, hvis den ansatte ønsker det.

– I forbindelse med påske er det for eksempel fint å kunne dra et par dager før til fjells og unngå bilkø, og heller jobbe derfra, utdyper Tuv.

SmidigDag
FORNØYD: Telenor-ansatte setter pris på fleksibiliteten.

Tar ekstra initiativ til å møtes

Kaja Bugge (26) er Recruitment & Employer Branding Business Partner i Telenor, og synes det er viktig at Telenor tilpasser arbeidshverdagen til den enkelte.

– Det er i tråd med at samfunnet og arbeidslivet endrer seg, og er avgjørende for å være en attraktiv arbeidsplass. Når arbeidshverdagen kan tilpasses hver enkelt, er det ikke like viktig hvordan hjemmesituasjonen din er. Det tror jeg kan bidra til en mer mangfoldig arbeidsplass, mener hun.

SmidigDag

Bugge begynte i jobben rett etter studiene i 2019. I løpet av de to årene har hun hatt mest hjemmekontor, og derfor setter Bugge ekstra stor pris på å endelig kunne være på kontoret igjen. 

Da hun omsider kunne troppe opp på Fornebu igjen, ble hun møtt av helt nyoppussede lokaler. Her kunne hun møte andre i åpne eller halvåpne soner, alt etter som det er snakk om et samarbeid eller bare prat over en kopp kaffe. Møterommene er oppdaterte med videoutstyr for å sikre best mulige møteopplevelser, også for de som befinner seg hjemme.

– I Telenor er det viktig med nettverk, og det er ikke så lett å skaffe seg det hjemmefra.

Jitender quote

– Jeg har savnet å se kolleger og er veldig glad for å kunne være tilbake i lokalene – det er også fleksibilitet. På kontoret bruker jeg tid til å treffe kolleger på tvers av organisasjonen. Jeg har nok tatt ekstra initiativ til det, slik at jeg får møtt de menneskene jeg vil, forklarer hun. 

Bugge jobber med rekruttering, og er opptatt av at nyansatte skal få mest mulig tid på kontoret og treffe folk fysisk. For selv om en kan jobbe godt og produktivt hjemme, er fortsatt kontoret den aller beste måten å skape et miljø på. Gode ideer blir gjerne til over fysiske møter. 

– I Telenor er det viktig med nettverk, og det er ikke så lett å skaffe seg det hjemmefra. Tilhørighet til en organisasjon skapes fysisk gjennom møter med andre. Det er også måten kompetanse blir overført på, mener hun.

Lett å løse logisitikken

Telenor-kollegaer sitter og jobber
STOLER PÅ ANSATTE: Også ledere i Telenor heier på SmidigDag.

Jørn Tronstad (43) har jobbet i Telenor siden 2013. Som Head of Applied Analytics leder han en avdeling med elleve ansatte. 

Både som leder og ansatt synes Tronstad SmidigDag er en stor fordel. Han har funnet ut at det er best å ta lange møter hjemmefra, og heller ha fullt fokus på å være tilgjengelig for kolleger når han først er på kontoret. 

I tillegg opplever han at det er mye enklere enn før å kombinere jobb med familieliv.

– Datteren min trener fem ganger i uka. For å få logistikken hjemme til å gå opp, er det fint at jeg kan tilpasse arbeidshverdagen min og heller jobbe litt utover kvelden.

– Handler om å finne balanse

Telenor-kollegaer sitter sammen i en sofa-sone
FINT PÅ JOBB: Under korona ble det bygget flere nye sosiale soner.

SmidigDag er et konsept i stadig utvikling, og tanken er at det skal være enkelt å prøve ut nye ting og finne bedre løsninger.

En av utfordringene for Tronstad er å følge opp alle ansatte, når ikke alle er på kontoret.

– Jeg liker at de forskjellige teamene kan finne ut hvordan arbeidsuka skal være, og den beste måten å jobbe på. Samtidig trenger vi faste, fysiske holdepunkter. Vi har jobbet mye for å få hybride møter til å fungere, men det krever disiplin. Vi må prøve og feile, og gjøre kontinuerlige tilpasninger.

– SmidigDag er Telenors måte å møte den nye hverdagen på. Det handler om å finne en god balanse på det vi skal gjøre som bedrift, og livene vi lever, avslutter han.