– Vi får gjøre det vi selv synes er best for å nå målene våre

Utviklere, markedsførere og designere i Telenor har lært å jobbe tett på hverandre i et helt unikt arbeidsmiljø. Nå søker de nye kollegaer – er det kanskje deg?

Ansatte i Telenor som jobber med tjenesteutvikling, og nå søker gode kollegaer

– Det beste er når du ser at produktet du jobber med hjelper folk. Når de sier at «hunden min forsvant, men med Mitt Spor klarte jeg å finne den.»

Sasha Milic er UX-designer og jobber både med interaksjonsdesign og tjenesteutvikling for Telenor-nyvinningen Mitt Spor, en sporingsenhet med GPS for firbeinte venner koblet opp mot en app på telefonen.

Han er en typisk representant for dagens generasjon av Telenor-ansatte, som jobber frem nye suksesser i tett samspill med hverandre.

– Det viktigste er det tverrfaglige samarbeidet, hvor kundens behov alltid er i fokus. Vi involverer utviklere, salg og ingeniører og har dialog med alle, hele tiden.

Er du på vei videre i arbeidslivet?

Telenor søker stadig etter flinke folk.

Se alle stillingene her

Kreativ problemløsing

I Sashas tilfelle handler mye av arbeidsdagen om å avdekke kundenes behov. For Mitt Spor betyr det å sette seg i skoene til både hundeeiere og hundene deres for å forstå hvordan han kan bidra til en bedre hverdag for dem. Både ved å få tilbakemeldinger fra dem som jobber tett på kundene og ved å gjøre egne undersøkelser hvor han tenker gjennom brukssituasjonene. For eksempel:

– Om det er vanskelig å se hvor du skal i skogen kan vi lage en liten pil som viser veien til hunden.

Brukervennligheten økes på mange måter, steg for steg. Ut ifra tilbakemeldinger, testing og dataanalyser kan Sasha finne ut at dekselet bør forbedres så sporingsenheten ikke faller av ved løping i skogen, eller at han bør lete etter en måte å hente ut mer levetid fra batteriet.

– Vi kan for eksempel få høre at lyset på enheten ikke er synlig for brukeren når den sitter på hunden, og da kan vi slå den av og spare nok batteri til at man ikke må lade så ofte som før.

Kombinasjonen kreativ problemløsing og kort vei fra idé til resultater som når bredt ut, er motiverende for Sasha.

–Det er godt når du ser at tiden du har investert har hjulpet. At dette ikke bare er et produkt som er laget for å selges, men at det faktisk dekker kundens behov og at det brukes som det er ment.

— Sasha Milic
Bilde av Sasha Milic som jobber i Telenor

Forskjellige disipliner møtes

Han er ikke alene om å føle det sånn. Veien fram til nysatsninger som Mitt Spor eller suksesser som Min Sky handler ikke bare om én enkelt idé eller designer. Telenor har få produkter og tjenester som er statiske, de fleste er i konstant endring gjennom testing og utvikling. Bak dette står gjerne flere team fra forskjellige disipliner.

Her utfordres ofte tradisjonelle rolleforståelser og arbeidsmetoder – noe som kan være svært tilfredsstillende.

Johanne Thompson er salgs- og markedsføringsmanager for Telenors sikkerhetsprodukter og trives svært godt med å sitte tett på produktutviklingen. Hun og kollegene er ofte et viktig bindeledd mellom kundenes behov og teamene som utvikler produktene.

Du er ikke en markedsfører som får en brief, du sitter tett på hele veien og jobber også mye med produktutvikling, analyse og strategi.

— Johanne Thompson
Johanne Thomspon i Telenor

Jobben handler om å få Telenor-kunder til å forstå verdien av tjenestene som følger med abonnementet deres. Fokuset ligger på å få kundene til å aktivere tjenester, og samtidig sikre en god opplevelse slik at man får fornøyde brukere.

– For Min Sky kan det for eksempel være å sørge for at de laster opp bildene sine og får en trygg backup første gang de prøver appen. Men, enda viktigere er det å sikre at brukeren får et aktivt forhold til tjenesten, slik at de ønsker å beholde Min Sky.

Uvanlig arbeidsmåte

Ansatte i Telenor rundt et bord

Avdelingen Johanne jobber i ledes av Janne Elisabeth Mikalsen, som har erfaring fra mange ulike deler av Telenor rundt omkring i verden. I tiden hun har vært med, mener hun at Telenor har styrket fokuset på å utvikle de ansatte.

– I kalenderen til alle som jobber i Telenor popper det automatisk inn én time til egenutvikling hver torsdag mellom to og tre. Tanken er at du skal sette av førti timer i året til å lære noe nytt.

Egenlæring er selvstyrt. Mens noen velger å lære av kolleger, har Janne brukt tiden på podkaster og nettkurs så langt for å utvikle seg videre i jobben sin. Mesteparten av tiden handler likevel om kjerneoppgaven – å kommunisere med kundene.

– Teamet er organisert på en litt spesiell måte – vi jobber smidig, en metodikk kjent fra utviklerverdenen, der de ansatte har en stor grad av selvstyring på veien mot et felles mål.

— Janne Elisabeth Mikalsen

Janne forteller at jobben også er tverrfaglig, så teamene er satt sammen med all kompetansen og kapasiteten som trengs for å få jobben gjort.

– Noe av det jeg synes er kult med det er ansvaret og myndigheten vi får til å gjøre det vi selv synes er best for å nå målene våre, sier Janne.

– Vi prøver ting ut og lærer av det, A/B-tester budskap og kanaler, og så tas det som fungerte best bredt ut.

Les mer om SmidigDag ›

– Blir veldig stolt

God samhold i Telenor
GODT SAMHOLD, INDIVIDUELL FRIHET: Som ansatt i Telenor kan du forvente et godt arbeidsmiljø med godt samhold og bred kompetansedeling. Men det er også rom for egenstyring, også på læring.

Når produktene som skal selges har direkte innvirkning på kundenes liv får jobben også andre dimensjoner. Der Sasha hjelper hundeeiere, er Janne og Johanne del av kampen mot de nye truslene som preger folks hverdag – fra falske lenker og utspekulert telefonsvindel til svake passord «fordi ingen synes vel jeg er interessant uansett».

– Samfunnsopplæring er en veldig viktig del av arbeidet vårt, sier Johanne.

– Digital sikkerhet er et ganske vanskelig tema for de fleste, og kan fort bli både komplisert og kjedelig, så det er avgjørende at vi får tilgjengeliggjort kunnskapen på en enkel og engasjerende måte. Det er noe av det som motiverer meg mest.

En episode Janne husker godt var da antallet svindelanrop og falske SMS-er eksploderte nærmest over natten, og man så et akutt informasjonsbehov vokse fram.

– Dette var seint på dagen, men vi bestemte oss for å få det ut veldig raskt og skrev en artikkel som vi la ut på vår nettside og på Facebook, og i tillegg fikk spredning på i andre media.

Samtidig fikk teamet hennes sendt ut et pushvarsel i Se Hvem-appen om hva som foregikk.

– Telenor skal ha en rådgiverposisjon på digital sikkerhet. Når vi får informasjon raskt ut til kundene våre slik at flest mulig kan unngå å bli svindlet, da har vi lykkes. Og da blir jeg veldig stolt av folkene våre.

Telenor søker flinke folk

Vi søker deg som brenner for å utvikle og lansere tjenestene som vil gjøre hverdagene våre bedre – også i fremtiden.

Se mulighetene her