De får hele Norge på nett

Digitalisering og 5G gir svimlende muligheter for utviklingen av internett og TV i Norge. Med fleksibilitet for de ansatte og knallhardt fokus på kundenes behov, skal Telenor levere de beste tjenestene. 

Fixed & TV

Snaut 30 år etter at internett ble kommersielt tilgjengelig i Norge, skulle man nesten tro at utviklingen hadde bremset noe opp. 

Men egentlig er det tvert imot – akkurat nå skjer det ekstra mye. 5G-utbyggingen gir nye kundegrupper internett med en kapasitet de tidligere bare kunne drømme om. Strømming av serier og film er brått blitt mainstream. Og samtidig pågår fiberutbyggingen for fullt. 

Åsa Lunde leder arbeidet med å utvikle og markedsføre bredbånd- og TV-produkter i Telenor. 

– Det er utrolig motiverende å jobbe med produkter som betyr mye for folks hverdag, sier hun. 

Vil du jobbe med internett og TV i Telenor?

Spennende produkter

Lunde og hennes kollegaer har ansvaret for å få internett hjem til kundene, enten den leveres via fiber, coax eller mobilnettet. 

I porteføljen inngår også tjenester som Alltid WiFi og sikkerhetsløsninger som hjelper folk å surfe trygt. 

Dessuten, og ikke minst: TV- og strømmetjenesten T-We, som er Norges største i sitt slag med drøyt 590 000 kunder. Disse kundene inkluderer alt fra avanserte brukere til kunder som nøyer seg med Gullrekka og nyhetene på gamlemåten. 

– Å jobbe med dette området store faglige utfordringer, og mulighetene blir bare flere med digitaliseringen og 5G-utbyggingen, forklarer Åsa Lunde. 

Men til syvende og sist koker alt ned til én ting, ifølge Lunde: 

– Hva er det kundene ønsker seg og trenger? Det er spørsmålet vi hele tiden må stille oss.

Åsa Lunde Telenor
KNALLHARDT KUNDEFOKUS: Åsa Lunde liker å løse problemene til kundene.

Verdsetter innspill

Én av dem som har som oppgave å besvare dette spørsmålet heter Lena Homann. 

Den opprinnelig tyske 30-åringen jobber i underavdelingen Pricing and Profitability – men her er arbeidsoppgavene mer spennende enn avdelingsnavnet kanskje skulle tilsi. 

Homanns hverdag består av å analysere kundebehov, hvordan Telenors produkter svarer på disse behovene, og hva slags produkter man bør utvikle i fremtiden. 

– Dette er, helt genuint, superspennende for meg. Hvorfor kjøper folk produktene våre? Hva betyr Telenor-merkevaren? Hva løser vi ikke for kundene i dag?

SmidigDag

En del av oppgaven er å prise produktene riktig. Også en meningsfull oppgave, ifølge Homann. 

– Telenor gjør enorme investeringer for å modernisere landet. Da har vi en viktig rolle i å sørge for at disse investeringene lønner seg. 

Homann fikk jobb etter å ha vært et halvt år i Norge, og er full av ros til både Telenor og norsk arbeidsliv. Ikke minst er hun glad for mye åpenhet på tvers av nivåer og avdelinger. 

– I Tyskland er det mye mer hierarkiske strukturer. I Telenor kan jeg spille inn ideer til ledere direkte, og det blir verdsatt, forteller hun. 

Lena Homann

Telenor gjør enorme investeringer for å modernisere landet. Da har vi en viktig rolle i å sørge for at disse investeringene lønner seg.

— Lena Homann

Løfter blikket

En stor og viktig satsing for Telenor er å i økende grad jobbe såkalt kryssfunksjonelt, altså på tvers av ulike team og avdelinger. Ved å samarbeide om prosjekter med kollegaer med ulik bakgrunn og kompetanse skal de kreative prosessene – og sluttproduktene – bli bedre. 

– Vi utfordres på å gå fra å tenke på «vårt» område, til å tenke på målene til hele organisasjonen, forklarer Martine Pettersen (29). 

Hennes Telenor-karriere startet i kundeservice, før hun tok master på BI med den norske telecom-bransjen som tema. I dag er hun CLM Manager, med ansvar for blant annet kundereise, oppsalg og nylanseringer. 

I en avdeling med tydelige salgsmål kan det være lett å få litt tunnelsyn, men for Pettersen er det avgjørende å løfte blikket. 

– Det er utrolig viktig å utvikle produkter som marked kan stå inne for, og som salg kan levere på. I Telenor er hele organisasjonen i samme båt, og sånn blir det nok i økende grad framover.

Martine Pettersen
Martine Pettersen

Endringer i lokalene

Nylig er det gjort store endringer i Telenors hovedkvarter på Fornebu, for å legge mer til rette for samarbeid på tvers. 

Blant annet er det etablert nye åpne eller halvåpne soner, som skal invitere til idéutvekskling, samarbeid og mer sosial samhandling. 

Jobb i Telenor

Møterommene er oppdaterte med videoutstyr for å sikre best mulige møteopplevelser, også for de som befinner seg hjemme.

– Det skal absolutt være lov å være hjemme hvis man trenger det. Samtidig er det er i de menneskelige møtene at kulturen skapes, forklarer Åsa Lunde.

Aldri i komfortsonen

Opprinnelig indiske Jitender Pal Singh (40) er blant dem som er glad for å være på Fornebu igjen. Selv om han forstår behovet endel har for å ha hjemmekontor når de skal produsere, trives han best med kollegaer i nærheten. 

– Jeg er en typisk team-mann. Jeg elsker å prate med folk, og å lære av dem. Folk har så mye kunnskap!

For Jitender er det sosiale fellesskapet ved jobben som gjør det verdt å stå opp hver morgen. Han kom til Norge i 2009 som nyutdannet ingeniør, og har siden videreutdannet seg med en Executive Master of Management på BI. 

Blant de sosiale aktivitetene på jobben, nevner han squashlaget. I fjor begynte han også med noe han aldri har gjort før: 

– Jeg lærte meg alpint! Og i vinter vil jeg teste nye bakker. 

– Det tror jeg kan bli tøft. Men som de sier: I Telenor blir du aldri lenge i komfortsonen. 

Jobb i Telenor

Vil du jobbe med internett og TV i Telenor?