Historier

Det handler om å drifte et nett som tåler kulde, is og vind

Mobil og bredbånd bør virke hele tiden, selv med ekstrem kulde og vindstyrker på mer enn 300 km/t. - Vi pleier å si at ‘alt utstyr som ikke går i stykker, går i stykker på Svalbard’ – eller – ‘fungerer det på Svalbard, så fungerer det alle steder’ sier Christian Skottun, leder for Telenor Svalbard.

Person går mot isdekket struktur på snødekt slette under blå himmel

Fotograf for samtlige bilder i artikkelen: Einar Jensen, Telenor Svalbard.

For Telenor er det viktig at våre tjenester fungerer hele tiden, slik at våre kunder – enten de befinner seg i Oslo eller på Svalbard - kan være på nett når de måtte ønske det.

Når alt blir digitalt kan ikke nettilgang være noe som ekskluderer folk fra viktige tjenester som bank, helse, netthandel og mer. Krav til pålitelig dekning og høy hastighet er blitt en menneskerett - noe vi alle tar for gitt. Det er viktig for arbeidsplasser lokalt og for at vi kan leve livene våre der vi vil bo. Mobil og bredbånd er samfunnskritisk infrastruktur - som må virke hele tiden – selv med ekstrem kulde og vindstyrker på mer enn 300 km/t.

Siden 1855 har Telenor bygget ut og tilbudt kommunikasjonstjenester i et land med utfordrende geografi og vanskelige værforhold. Vi er i en unik posisjon når det gjelder å bygge ut og drifte nettverk i svært krevende omgivelser.

Helikopter svever over snødekt hytte og satellittutstyr

Verdens nordligste og sørligste basestasjoner

Vår oppgave er å knytte verden tettere sammen. Dette har vært kjernen i vår virksomhet i alle disse årene, og det var ut fra samme mål vi i 2024 satte verdens sørligste basestasjon i Dronning Mauds Land i Antarktis i drift. En begivenhet som føyer seg inn i en lang rekke milepæler som strekker seg 170 år tilbake i tid.

Med dette fikk den norske forskningsstasjonen Troll i Antarktis endelig mobildekning, noe som gir helt nye muligheter for forskning og miljøovervåkning i Antarktis.

Det spesielle med denne basestasjonen, rent bortsett fra at den er verdens sørligste kommersielle, er at den driftes av Telenor Svalbard, som også har ansvaret for å drifte verdens nordligste basestasjon i Ny-Ålesund.

- For de to arktiske polarområdene er det avgjørende med mobildekning. For annen ferdsel i polare strøk gir det også en ny trygghetsdimensjon at det nå er mobildekning rundt forskningsstasjonene, sier Christian Skottun.

Snødekt værstasjon med antenne i tåke

Driftes under vanskelige forhold - vindstyrke over 300 km/t

Telenor trekker med dette veksler på sin lange erfaring med å bygge ut og drifte nettverk under svært vanskelige forhold.

Installasjonen ved forskningsstasjonen vil være utsatt for ekstreme påkjenninger med vindstyrke over 300 km/t, stein og grus som løftes av vinden og svært lave temperaturer gjennom den Antarktiske vinteren.

Isklumper og knekte master

På motsatt side av kloden støter man på tilsvarende utfordringer. Det golde terrenget på Svalbard består hovedsakelig av daler, fjell og isbreer.

- Store variasjoner i temperatur er en enorm påkjenning for teknisk utstyr. I høytliggende områder kan mobilmaster gå fra å være helt bare til å bli fullstendig nediset i løpet av et døgn. Det krever mye av utstyret som er installert der. Vi pleier å si at ‘alt utstyr som ikke går i stykker, går i stykker på Svalbard’ – eller – ‘fungerer det på Svalbard, så fungerer det alle steder’.  Store isklumper som tiner i mildvær og blåser av sted forårsaker store skader som knekte master, ødelagte solcellepaneler, ødelagte antenner med mer, forteller Skottun.

Person klatrer inn i en snødekket bygning gjennom et vindu

Unik arktisk kompetanse

Til tross for disse utfordringene klarer Telenor Svalbard å levere en stasjonsoppetid på mer enn 99,8 prosent. Dette omfatter mobilnett, radiolinjer og annen tilhørende kritisk infrastruktur. Våre folk i isødet har døgnkontinuerlig beredskap og reiser ut på kort varsel for å rette feil når disse oppstår. Den vanligste formen for transport er snøscooter om vinteren, og båt eller helikopter om sommeren. Noen ganger tar man også beina fatt.

Telenors mobilnett har en oppetid på 99,7 prosent

Et robust nett er spesielt viktig for å kunne stå imot vinter- og ekstremvær. Dette gjelder også i fastlands-Norge. Å holde mobil- og fibernettet ved like er en krevende oppgave. Bare på mobil har vi om lag 8900 basestasjoner rundt om i landet. Disse er plassert i by og bygd – så vel som innerst i fjorder og på høye fjelltopper. Vi har batteri-reserver på samtlige basestasjoner i tilfelle strømutfall. Det merkes. Vårt mobilnett har en oppetid på mer enn 99,7 prosent og det driftes helt og holdent fra Norge.

Måten vi har bygget nettet på gjør det til et av Europas mest robuste nett. Vi har reserveløsninger til basestasjonene slik at konsekvensene ved et eventuelt brudd blir betydelig redusert. Dersom det oppstår problemer i ett samband, ledes trafikken automatisk over på det andre sambandet. 

Vi har et døgnbemannet operasjonssenter som overvåker hele vårt landsdekkende nett. Dette betyr at vi raskt kan identifisere feil og igangsette feilrettingstiltak. Ofte uten at kundene merker noe som helst. Vi har en svært lang tradisjon for å sikre at tjenestene våre alltid er «oppe». Dette er en del av vårt DNA. Dette bruker vi mye ressurser og penger på. 

Vår satsing på rask og robust teknologi gjelder hele landet. Gjennom omfattende samarbeid med sentrale og lokale myndigheter bygger vi ut i alle små og store lokalsamfunn. Det skal være enkelt å bosette seg hvor som helst i Norge.

Mann går mot telekommunikasjonsmast på steinete landskap

Kundene er mindre opptatt av 4G eller 5G

- Kundene etterspør fart, dekning og tilgang til nettet der de til enhver tid befinner seg. De er mindre opptatt av om det står 4G eller 5G på mobilskjermen, sier Telenors dekningsdirektør, Bjørn Amundsen.

Telenor er i gang med å bygge ut 5G-nettet, men gjør samtidig store oppgraderinger på 4G-nettet. Måten vi bygger nettet på gir positive utslag for kundeopplevelsen.

- Når vi bygger 4G og 5G inkluderer vi både lavbånd og høybånd, noe som gir både fart og rekkevidde. Gjennomsnittsfarten i nettet er 100 Mbps på nedlasting. Dette er langt over konkurrentene, selv på 5G, og gir kunden nok fart og kapasitet til å gjøre det man trenger, både privat og på jobb, sier Amundsen.

Norges raskeste og beste mobilnett

Vårt mobilnett er helt i toppsjiktet i verdenssammenheng, og ble i 2018 kåret til verdens raskeste mobilnett. Telenor har flere ganger enn noen annen operatør i Norge de siste ti årene blitt kåret til raskest og best.

– Vi har alltid ligget foran når det gjelder dekning, fart, stabilitet og kapasitet. Den posisjonen skal vi beholde; vi har svært høye ambisjoner knyttet til dekning, avslutter Bjørn Amundsen.

Telenor har også et landsdekkende fibernett med tilkobling til alle landets kommuner. Dette er kjernenettet for blant annet Telenors mobilnett. Per 1. juli 2025 hadde Telenor Norge om lag 489.000 fiberkunder fordelt mellom privat, bedrift og grossistmarkedet.

Fakta om Telenors mobilnett

  • Vårt nett har best geografisk dekning i landet

  • Vårt nett har blitt kåret til det raskeste i flere ulike tester siste 15 år

  • Vi har et av Europas mest robuste nett

  • Vårt nett overvåkes 24/7 av et av landets mest kompetente sikkerhetsmiljøer

Vi investerer om lag 5 milliarder kroner årlig i utbygging. Vi har landets største mobilnett med ca. 2000 flere basestasjoner enn nærmeste konkurrent.  Vi jobber systematisk med sikkerhet, robusthet og beredskap.