Historier

For tatovøren Ruben er digitale flater like viktig som hudflater

Han lever av å tegne på andres hud. Men det er digitale flater som opptar Ruben mest i hans daglige virke som tatovør i Oslo sentrum.

Ruben

For tatovøren Ruben er digitale flater like viktig som hudflater

Han lever av å tegne på andres hud. Men det er digitale flater som opptar Ruben mest i hans daglige virke som tatovør i Oslo sentrum.

Å være tatovør er både en kunstform og en levevei. Hverdagen kan handle like mye om å utvikle skisser og egen stil til å faktisk utføre oppdrag på kunder. Ruben MacLean har drevet egen tatoveringsvirksomhet i syv år, og holder i dag hus i loftsetasjen i Pløens gate 4 ved Youngstorget midt i hjertet av Oslo.

– Tatoveringer kan være et enkelt innfall eller bli en livsstil. Jeg har både tilfeldige og faste kunder, og de aller fleste har enten sett en av tatoveringene mine på andre eller funnet skisser og arbeidsprøver på internett. Jeg legger ut stort sett en piece om dagen på Instagram, og av og til opptil 10 stories. Det å være aktiv på sosiale medier og i kanaler der folk søker etter tatoveringer er helt avgjørende for å kunne leve av dette, forteller Ruben.

I det lyse og luftige studioet med store grønne planter er det lite som minner om tradisjonelle tatoveringssjapper i bortgjemte bakgater. Noen innrammede tegninger og en sinnrikt utsmykket håndmodell i tre er blant de få markørene som viser hva lokalene faktisk benyttes til. Det kunne vært et fotografstudio eller en fysioterapipraksis. Vi møter ham før han skal i gang med en «coverup» på en kamerat.

– Tillit er viktig for å drive med dette. Det jeg skaper er ting kundene mine lever med resten av livet. Mange har planlagt tatoveringen sin lenge, og vi bruker mye tid å skissere opp og snakke gjennom hvordan det vil bli. Andre gir full kunstnerisk frihet, både med tanke på plassering, størrelse og motiv. Som tatovør skal man kunne håndtere begge deler.

ruben_1

Digitale kanaler er viktig for markedsføringen og kundekontakten, forteller Ruben:

– Jeg har aktive profiler på de viktigste sosiale mediene, spesielt Instagram er viktig i mitt fag. Det er her folk kommer for å få inspirasjon og finne ulike kunstneriske uttrykk. Jeg bruker hashtags som #oslotattoo og #norway for å gjøre arbeidene mine synlige også for turister og tilreisende. Sommeren er høysesong for å ta tatoveringer, og mange gjør det på ferie – også i Oslo. Da er det viktig å være tilgjengelig og svare raskt når forespørselen kommer, ellers går de kanskje videre til en annen. 

Til tross for at Ruben driver en liten virksomhet for seg selv, forteller han at kundene forventer å kunne betale på samme måte som hos etablerte kjeder: med kort, eller med andre digitale betalingstjenester.
– Betalingsløsningen må være enkel og gjenkjennelig. Jeg bruker en kortleser koblet til mobilen, og det gir trygghet både for meg og for kundene. Og hvis noen vil vippse, så er det også OK. Digitale løsninger har gjort det veldig enkelt å sette opp og drive også den delen. 

Mye har skjedd på de syv årene siden Ruben startet opp.
– Selv om jeg lever av å tegne, er det ingenting bortsett fra selve tatoveringen som ikke foregår digitalt. Jeg skisser på pad, publiserer tegninger og bilder på sosiale medier, og tar betaling via mobilen. Det gir meg mer tid til å utvikle uttrykk og motiv. Det er jo det jeg driver med.

Her kan du finne mer informasjon om Ruben og hans arbeid:
Nettside: https://www.studiofire.no/
Facebook: https://www.facebook.com/studiofire.no/
Instagram: https://www.instagram.com/studiofire.no/