Historier

Det handler om at teknologi må fungere

For at Katharina skal kunne gi best mulig omsorg til sine brukere, er hun helt avhengig at teknologien hun bruker hver dag “bare fungerer”.

Katarina

Det handler om at teknologi må fungere

For at Katharina skal kunne gi best mulig omsorg til sine brukere, er hun helt avhengig at teknologien hun bruker hver dag “bare fungerer”.

Et arbeidsskift er over og Katharina Utheim ser på dem flotte utsikten med de ruvende fjellene fra stuevinduet sitt. 22-åringen har nylig flyttet hjem igjen til Beiarn da hun fikk jobb som hjemmesykepleier i kommunen.

- Folk i Beiarn bor veldig spredt. Vi har ikke noe spesielt “sentrum”, og det er mange daler, kriker og kroker her hvor vi bor. Mange av mine brukere er eldre mennesker som bor i utkanten. Jobben min innebærer derfor mye kjøring, og det tar fort 50 minutter å kjøre fra helsetunet hvor vi har base og til de brukerne som bor lengst unna. Da er det greit å høre på musikk fra Spotify i bilen. Jeg liker å kjøre bil, og litt god musikk gjør at de lengste etappene går litt fortere.

I Beiarn kommune bor det rundt 1000 mennesker, og i likhet med så mange andre små bygder i Norge er en stor andel av befolkningen eldre. Med spredt befolkning og tidvis værhardt, nordnorsk klima er det viktig med god mobildekning.

- Mobildekning er viktig i jobben min. Siden jeg jobber såpass spredt, og ofte langt oppe i dalene, er det viktig å kunne oppnå kontakt hvis man trenger hjelp. For eksempel når vi trenger å få tak i ambulanse. Det har med trygghet å gjøre

Velferdsteknologi blir stadig en viktigere del av jobben til Katharina. Hun har alltid en iPad med seg til brukerne. Her henter hun ut informasjon om helsen til de forskjellige brukerne; hvilken medisiner de trenger, hvilke allergier de har, kontaktinformasjon til pårørende og mye mer. Mange av brukerne har også trygghetsalarm, som gir Katharina og hennes kolleger informasjon om det er noen som trenger hjelp.

- Digitale hjelpemidler brer om seg og er blitt uunnværlig, ikke minst for oss innen helseyrket. Det som er viktig for meg er at teknologien alltid fungerer, slik at jeg kan bruke min tid på å gi god behandling til mine brukere.

Privat er Katharina som unge voksne flest. Hun strømmer helst TV-serier fra Viaplay til TVen, er aktiv på Facebook og har en mange følgere på sin Snapchat-konto.

- Stort sett hele dagen min dreier seg om smarttelefonen eller iPad. På jobb er jeg på internett, og når jeg kommer hjem slapper jeg av på sofaen med TV, facetimer med venner eller hører på musikk på Spotify. Alt med mobil, MacBook eller iPad.