Tredjeparts rutere og annet nettverksutstyr
Har du Telenor T-We levert via IPTV og ønsker å bruke ruter og annet nettverksutstyr som ikke er levert av Telenor?
Telenor leverer rutere som er utviklet for å fungere optimalt for T-We-tjenesten. Vi forstår at noen av våre kunder har særskilte behov og derfor ønsker å benytte en annen ruter. Vi har derfor laget denne guiden hvor vi går gjennom enkelte utfordringer man kan møte på når man ønsker å benytte eget utstyr i kombinasjon med T-We levert via IPTV.
Her finner du de viktigste utdragene fra brukerveiledningen
Det er som regel mulig å bruke egen ruter eller annet nettverksutstyr enn det som medfølger fra Telenor, men det kan kreve ekstra konfigurasjon og at visse standarder støttes av utstyret.
Vi tilbyr rutere designet for optimal funksjonalitet med T-We-tjenesten vår. Vi forstår at noen kunder har spesifikke behov og ønsker å bruke annet utstyr. Derfor har vi laget en guide som belyser utfordringer knyttet til bruk av eget utstyr med T-We via IPTV.
For å få dette til å fungere, er det viktig å ha en forståelse for nettverk og å konsultere dokumentasjonen for utstyret. I noen tilfeller kan det også være nødvendig å kontakte kundeservice hos utstyrsleverandøren eller søke informasjon på nettet for korrekt konfigurasjon av utstyret.
Tredjepartsutstyr
Telenor WiFi Ruter
T-We over fiber med IPTV
Første forutsetning: IGMP
Telenors IPTV-løsning krever støtte for IGMP v3 (Internet Group Management Protocol), og mange brukere opplever problemer når de bruker egen ruter. Hvis IGMP-funksjonene ikke er aktivert, kan man enten ikke få TV-bilde i det hele tatt, eller bildet kan forsvinne etter kort tid.
For å løse dette kan man gå inn i ruterens administrasjonsgrensesnitt, der man ofte finner konfigurasjonsvalg relatert til IPTV og IGMP. I noen tilfeller kan begrepene variere; man kan for eksempel se alternativer som «Enable multicast support» eller «Enable IPTV».
Dokumentasjonen for ruteren bør gi veiledning om hvordan man aktiverer disse innstillingene. I tillegg er det viktig at både «IGMP Proxy» og «IGMP Snooping» støttes og aktiveres for optimal funksjonalitet. Sørg for at disse innstillingene er korrekt konfigurert for å sikre en stabil IPTV-opplevelse.
📸 ➔ En del rutere har egne seksjoner for IPTV-konfigurasjon der VLAN skal settes opp. Det er ikke nødvendig å gjøre VLANkonfigurasjoner for Telenor T-We levert over IPTV. På denne ruteren fra Netgear, er konfigurasjonen for IGMP plassert et helt annet sted i administrasjonsgrensesnittet
(Foto: Skjermdump Netgear.com)
Problemer med direkte-TV
Hvis ruteren ikke støtter IGMP, kan det føre til flere problemer. Et vanlig problem er at TV-bildet forsvinner etter noen minutter. Ytelsen til nettverket kan også reduseres kraftig. Uten IGMP Snooping sendes multicast-trafikk til alle porter på ruterens svitsj og trådløsnett, i stedet for bare til TV-dekoderen.
Hvis ruteren ikke har maskinvareakselerert multicast, kan prosessorbelastningen øke betydelig ved multicast-trafikk, noe som kan forårsake forstyrrelser i TV-bildet, spesielt ved annen trafikk. Andre årsaker til forstyrrelser i IPTV-bildet kan være dårlig nettverkskabler eller manglende støtte for IPTV i ruter og svitsjer.
Rutere og mesh-løsninger bak Telenor-ruteren
Mange kunder opplever problemer med bruk av flere rutere, enten ved å koble en ruter bak Telenors ruter eller ved å bruke rutere fra andre leverandører. Disse problemene påvirker ikke bare T-We-tjenesten, men også andre produkter og tjenester.
To primære problemer oppstår:
For det første, dobbel-NAT
Dette hindrer produkter som bruker UPnP fra å åpne porter mot enheter i nettverket, noe som kan påvirke både T-We og online gaming.For det andre, forskjellig nettverk
Hvis en mobiltelefon er koblet til «Ruter 1» og en Chromecast til «Ruter 2», vil ikke mobiltelefonen kunne se Chromecast-en. Dette gjelder også for en PC som prøver å skrive ut til en printer bak en annen ruter. T-We-appen må kunne identifisere T-We-boksen i hjemmenettet for å bekrefte at brukeren er hjemme, noe som kan bli problematisk hvis enhetene er koblet til ulike rutere.
Mange bruker to rutere for å utvide WiFi-dekningen, for eksempel ved å plassere en ekstra ruter et annet sted i huset.
I mange tilfeller kan problemer knyttet til dette løses
Et alternativ: StrømmeTV-modus
Benytter man til T-We Boks II og opplever problemer knyttet til IPTV-støtte for utstyret man benytter, eller man ønsker å kjøre med boksen trådløst, kan et alternativ være å sette den i strømme-TV-modus.
Vær oppmerksom på at strømme-TV-modus ikke gir mulighet for opptak, samt at kvaliteten på TV-sendingene er lavere enn ved bruk av vanlige oppsett med IPTV.
📸 ➔ Også for svitsjer må man påse at IGMP-støtte er på plass, og det kan være nødvendig å gå inn i administrasjonsgrensesnittet til svitsjen for å aktivere dette.
(Foto: Skjermdump TP-Links Technologies)
Gigabit Ethernet
Vi vil normalt sett anbefale at alt utstyret du benytter har støtte for gigabit ethernet. Kabler som benyttes må også støtte dette. Bruk av rutere, svitsjer, kabler eller annet utstyr som begrenser hastigheten til 100 Mbps vil i noen situasjoner kunne gi problemer – spesielt om forbindelsen via dem benyttes både til internett og TV, samt at et økt antall 4K-innhold vil kunne gi økte krav til nettverkshastigheten.
Selv om man for bredbåndsaksessen kun har 75 Mbps, vil trafikken ved bruk av IPTV være høyere, ettersom dette kommer i tillegg til selve bredbåndet. Hvis man benytter utstyr eller kabler som begrenser hastighet til 100 Mbps, vil man selv ved 75 Mbps bredbåndshastighet risikere at man ikke får full hastighet når IPTV benyttes.
Kabler som benyttes bør være klassifisert som Cat5e eller bedre.
📸 ➔ Homeplug lar deg brukte strømledningene i huset som nettverk. Hvor godt det i praksis fungerer varierer med kvaliteten på Homeplug-produktet og en rekke faktorer knyttet til det elektriske anlegget i huset ditt.
(Foto: Devolo)
På eget VLAN?
I motsetning til mange leverandører av IPTV, benytter Telenor T-We seg ikke av VLAN, der IPTV-trafikken er separert fra annen trafikk i hjemmenettverket.
At vi ikke benytter VLAN vil for mange bety at det er langt enklere å bruke utstyr som ikke er levert av Telenor – både i utvalg av utstyr som kan benyttes og hvor enkelt dette utstyret er å konfigurere.
Om man ønsker å separere T-We-trafikken på eget VLAN er dette mulig, så lenge man har utstyr som gir mulighet for det. Vær imidlertid oppmerksom på at hvis T-We-boks står på et eget VLAN, vil ikke T-We-app kunne se den i hjemmenettet.
Dette kan resultere i at enkelte tjenester i appen ikke fungerer (kanaler og arkiv som kun fungerer hjemme).
Fant du ikke svar på det du lurte på?
Da anbefaler vi at du tar kontakt med leverandøren av ditt utstyr