Løs problemer med HDCP og HDMI OFF

Hvis du opplever at det står «HDCP» eller «HDMI OFF» i displayet på din T-We Boks kan du gå gjennom disse stegene for å løse problemet.

Hvis et steg ikke løser problemet, går du videre til neste steg.

1. Skru utstyret av og på

  1. Slå av dekoderen ved å ta ut strømmen.

  2. Slå av og ta ut strømmen på TV-apparatet og annet tilkoblet utstyr

    • F.eks. lydplanke, hjemmekino etc.

  3. Sett strømmen tilbake i dekoderen og resten av utstyret etter ca. 30 sekunder.

  4. Skru på TV-apparatet og annet tilkoblet utstyr

  5. Skru på dekoderen

 

Trekk ut kabler og restart alt utstyr - HDCP

2. Sjekk kilde/source

Sjekk at TV og annet tilkoblet utstyr står på riktig kilde / source:

  • Sjekk hvilket uttak HDMI-kabelen er koblet til på TVen. (Eks. HDMI 1)

  • Trykk på kildeknappen på fjernkontrollen til TV-apparatet

  • Endre kilde til den som T-We boksen er koblet til. (Eks. HDMI 1)

Kildevalg på T-We - HDCP
Kildevalg på fjernkontroll kan variere fra TV-produsent til TV-produsent. Knappen ser som oftest ut som en av disse.
Sjekk Kilde/source og hvilken utgang du har koblet boksen til - hdcp

3.  Endre bildeoppløsning på dekoderen

Velg T-We boksen du har for å se hvordan du endrer oppløsning ved hjelp av fjernkontrollen

  • T-We boks II (ADB 3770)

    1. Trykk «Gul»-knapp på fjernkontrollen (ikke hold knappen inne). Nåværende oppløsning vil vises i displayet på dekoderen.

    2. Trykk på tastene «2» til «6» for å velge oppløsning. Dette må gjøres rett etter du har trykket på «Gul»-knapp. Velg en oppløsning som din TV støtter. Hvis du er usikker på hva din TV støtter kan du begynne med den laveste oppløsningen (2) og jobbe deg oppover

      • 2 = 576p (720 x 576)

      • 3 = 720p (1280 x 720)

      • 4 = 1080i (1920 x 1080)

      • 5 = 1080p (1920 x 1080)

      • 6 = 2160p / 4K (3840 x 2160)

  • T-We Boks (ADB 5743)

    1. Trykk «Gul»-knapp på fjernkontrollen (ikke hold knappen inne). Nåværende oppløsning vil vises i displayet på dekoderen.

    2. Trykk på tastene «1» til «5» for å velge oppløsning. Dette må gjøres rett etter du har trykket på «Gul»-knapp. Velg en oppløsning som din TV støtter. Hvis du er usikker på hva din TV støtter kan du begynne med den laveste oppløsningen (1) og jobbe deg oppover

      • 1 = 576i (720 x 576)

      • 2 = 576p (720 x 576)

      • 3 = 720p (1280 x 720)

      • 4 = 1080i (1920 x 1080)

      • 5 = 1080p (1920 x 1080)

    3. Alternativt kan du åpne lokket på fremsiden av dekoderen og benytte oppløsningsknappen for å endre bildeoppløsning

4. Koble dekoder direkte til TV

  • Fjern annet tilkoblet utstyr og koble dekoder rett i TV-apparatet med HDMI-kabelen

  • Gjenta de forrige stegene dersom dette ikke løser problemet umiddelbart

  • Hvis du allerede har koblet dekoder rett i TV-apparatet, gå videre til neste steg

5. Bytt HDMI-inngang

  • Koble HDMI-kabelen til en annen inngang på TV-apparatet

  • Husk å bytte til tilsvarende kilde / source med fjernkontrollen til TV-apparatet

6. Prøv med en annen kabel

  • En gammel HDMI-kabel kan forårsake denne feilen.

  • Prøv å koble dekoder til TV-apparatet med en annen HDMI-kabel, helst den som fulgte med dekoderen

7. Nullstill dekoder til fabrikkinnstillingene

  • T-We boks II (ADB 3770)

    1. Finn frem til RESET på baksiden av T-We Boks II. Denne er merket med en rød ring og er plassert mellom HDMI og USB-uttaket.

    2. Slå av T-We Boks II med av/på-knapp på baksiden av dekoderen

    3. Hold inne RESET (f.eks. med en binders) mens du skrur på dekoder med av/på-knappen

    4. Fortsett å holde inn RESET til du får opp fire streker i displayet (dette tar ca. 15 - 20 sekunder)

    5. Dekoder er nå nullstilt og du kan slippe RESET

  • T-We Boks (ADB 5743)

    1. Åpne lokket på fremsiden av dekoderen

    2. Hold inne tannhjul + oppløsningsknapp  + Pil ned samtidig i 6 - 10 sekunder (se bilder under)

    3. Når displayet er slukket er nullstillingen utført

    Merk: Ikke hold lenger enn 10 sekunder - Da vil dekoder sette i gang en software-oppgradering (dette kan ta lang tid)

    • For å avbryte software-oppgraderingen, gjenta metoden over

    Knapper på T-We Boks

Hvis ingenting av dette hjelper kan TV-apparatet ditt være for gammelt. TV-apparatet må støtte minimum HDCP v1.2.
Vi anbefaler deg å koble dekoder til et annet TV-apparat av nyere dato for å sjekke om dette løser problemet. 

Merk at TV-apparat, lydplanke/hjemmekino og kabler kan bli påvirket av tordenvær og strømbrudd og dermed forårsake dette problemet.

Spesielt for 4K oppløsning på T-We Boks II

T-We Boks II støtter 4K, noe som gjør at 4K automatisk blir valgt dersom dekoderen installeres med et TV-apparatet som har samme støtte.

Har du en TV med 4K støtte, kan du oppleve at HDCP feilmeldingen dukker opp dersom du bytter HDMI-inngang på TV'en, eller bytter til et TV-apparat som ikke støtter 4K.

  • Dette bør du sjekke for å bruke 4K oppløsning på T-We Boks II

    • TV-apparatet støtter 4K Ultra HD, HDMI 2.0 og HDCP 2.2

    • Tilkoblede enheter mellom TV og T-We Boks II (eks. lydplanke eller surround-anlegg/hjemmekino) støtter HDMI 2.0 og HDCP 2.2

    • HDMI-inngangen kabelen er koblet til på TV støtter HDMI 2.0 og HDCP 2.2

    • HDMI-kabelen du bruker støtter kravene for 4K Ultra HD

    Spesifikasjoner finnes som regel hos leverandøren av utstyret.