T-We Boks II: Informasjon om kabler og nettverksutstyr

Det er lett å tenke at man kan fortsette å bruke det samme oppsettet med kabler og utstyr som tidligere når man bytter dekoder. Det er ikke alltid den beste løsningen.

Har du husket å bytte kabler?

Visste du at gamle kabler kan gi deg problemer med TV-signal, Internett eller bildekvalitet? Når man bytter til nyere utstyr, slik som T-We Boks II, bytter man samtidig til utstyr med bedre kvalitet og kanskje annen teknologi enn det man hadde tidligere. Det betyr også at det stilles andre krav til kablene man bruker til T-We boksen og fra T-We Boksen inn i TV-en.

1. Bruk riktig nettverkskabel

Får du stadig vekk beskjed om at T-We boksen oppgraderes? Om dette skjer hver gang du skrur på T-We boksen, er det en god indikasjon på at noe er galt med nettverkskabelen.

Nettverkskabelen som følger med T-We Boks II er merket med "CAT.5e STP Patch cable to TIA/EIA-568.2"

Du kan bruke en hvilken som helst nettverkskabel som støtter Gigabit Ethernet (CAT.5e eller nyere), men vi anbefaler å bruke kabelen som fulgte med.

skjermbilde for oppgradering av T-We Boks II
Ser du ofte dette skjermbilde når du skrur på T-We Boks II? Det kan være et tegn på problemer med nettverkstilkoblingen. Sjekk at du bruker riktig nettverkskabel.

Fortsatt problemer?

Om du fortsatt opplever symptomene med oppdatering ved hver oppstart, og nettverkskabelen er byttet ut, kan det også skyldes problemer med veggkontakten eller andre nettverkskabler du bruker i forbindelse med TV eller nettverk.

Tre forskjellige nettverkskabler levert av Telenor. Kryssene viser hvilke kabler du ikke skal bruke til T-We Boks II.
Tre forskjellige nettverkskabler levert av Telenor. Sørg for at du bruker den grå kabelen med gule ender da denne er den nyeste typen med best kvalitet.

2. Har HDMI-kabelen støtte for 4K?

Hvis du har en T-We Boks II er det spesielt viktig å bytte ut HDMI-kabelen med den som fulgte med boksen. T-We Boks II støtter oppløsningen 4K, og hvis man bruker en eldre kabel kan det oppstå problemer med bilde når man kobler den sammen med en TV som støtter 4K. Her kan man oppleve at man får feil i bildekvalitet, manglende bilde eller HDCP problemer.  

3. Kontroller annet nettverksutstyr

T-We leveres over forskjellige teknologier: Kabel-TV eller TV over Internett (IPTV). Uansett hvilken teknologi du har vil vi anbefale å bruke utstyr og kabler du har mottatt fra oss når du kobler til T-We boksen, men det er spesielt viktig med IPTV.

Ønsker du allikevel å bruke utstyr fra en tredjepart bør kjenne til at utstyret må ha støtte for enkelte funksjoner. Du bruker også en slik tilkoblingen på eget ansvar da vi ikke har noen veiledninger for dette utover det du finner her.

Eksempel - For at en svitsj skal fungere med T-We må den være av nyere dato og ha støtte for følgende:

  • Gigabit Ethernet (hastighet på 1000 Mbps)

  • Multicast

  • IGMP

IPTV og annet nettverksutstyr

Se veiledning for bruk av tredjepart bredbåndsrutere og annet nettverksutstyr.

Åpne veiledning (PDF)