Hva er Nummervarsel?

Det er en tjeneste som gir deg informasjon om innkommende samtaler, inkludert varsler om potensielle svindelanrop, pågående telefonsalg og anrop fra utenlandske nummer. Tjenesten hjelper deg å ta informerte valg ved å varsle om mistenkelige eller pågående nummer – mens det ringer.

Slik ser det ut på skjermen når det ringer

Tjenesten er skrudd på automatisk for kunder som har dette inkludert i mobilabonnementet, men kan også skrus av i Mitt Telenor eller på Mine Sider. Ettersom den er utviklet i Telenors mobilnett trenger man ingen egen app for å bruke tjenesten.

Slik ser varslingen ut når potensiell svindel ringer

Potensielt svindelforsøk

Varslinger ser slik ut når vi mistenker et anrop for å være svindelforsøk

Varsling om at nummeret ringer ofte og til mange

Ringer ofte og til mange

Nummeret som ringer deg har et ringemønster som vi anser som pågående og som vi tror er uønsket

Opplysning om at anrop kommer fra utlandet

Anrop fra utlandet

Nummeret som ringer har opprinnelse fra utlandet. Vær oppmerksom hvis noe virker mistenkelig.

Markering og eventuell feilmarkering

Mitt nummer er feilaktig markert

Hvis noen har fortalt deg at Nummervarsel har markert ditt nummer som enten potensiell svindel eller som et nummer med overdrevent ringemønster vil denne markeringen mest sannsynlig forsvinne etter kort tid. Det er veldig lite sannsynlig at en privatperson har et ringemønster som kan føre til en markering, men feilmarkeringer kan i teorien oppstå.

  • Hvis du bruker telefonnummeret ditt i jobbsammenheng, anbefaler vi deg å besøke hjelpesidene til Bedrift

  • Hvis du over tid opplever at ditt private nummer blir markert av Nummervarsel kan du fylle ut skjema slik at vi kan rapportere feilmarkeringen videre.

Jeg har mottatt anrop fra et pågående nummer

Med for pågående mener vi at en bedrift eller organisasjon har ringt deg for ofte i løpet av én uke, har ringt deg til tross for at du ikke har ønsket å bli kontaktet igjen, eller at du har reservert deg mot salg- og markedsføring.

Hvis du har mottatt anrop du mener var fra et for pågående nummer uten at Nummervarsel sørget for å varsle deg på forhånd kan du benytte skjema til å rapportere dette.

Jeg har mottatt et anrop som ikke ble markert

Hvis du har mottatt et anrop du mener var et svindelforsøk uten at Nummervarsel sørget for å varsle deg på forhånd kan du benytte skjema til å rapportere svindelforsøket.

Nummervarsel har feilmarkert nummeret til en nødetat eller offentlig instans

Hvis Nummervarsel har markert et slikt nummer må du fylle ut skjema slik at vi får rapportert dette inn.

  • Nummervarsel har markert telefonnummeret til noen jeg kjenner

    Om du har mottatt et anrop fra noen du kjenner som du ikke har i kontaktlisten på telefonen din kan de i teorien blir markert av Nummervarsel. Denne markeringen mest sannsynlig forsvinne etter kort tid.

    Det er veldig lite sannsynlig at en privatperson har et ringemønster som kan føre til en markering, men feilmarkeringer kan i teorien oppstå. Om personen som har et telefonnummer som er markert benytter telefonnummeret i jobbsammenheng, anbefaler vi personen å besøke hjelpesidene til bedrift. Om du vet at nummeret brukes i privat sammenheng kan du rapportere markeringen gjennom dette skjemaet.

  • Nummervarsel har feilmarkert nummeret til en bedrift eller organisasjon som har kontaktet meg

    Bedrifter og organisasjoner kan i teorien blir markert av Nummervarsel dersom de har et for overdrevent ringemønster. En bedrift bør ha en ringepraksis der de forholder seg til følgende regler:

    • Unngå mange anrop til samme kunde uten å få svar

    • Unngå å ringe tidlig på morgenen eller sent på kvelden

    • Unngå tilfeller der kunder tar telefonen og det ikke er noen i den andre enden

    • Unngå å bytte telefonnummer ofte slik at det oppstår usikkerhet rundt hvilken bedrift som egentlig tar kontakt

    • Om man er et callcenter bør man unngå å representere ulike bedrifter i ulike bransjer med samme telefonnummer

    • Unngå å bruke samme telefonnummer til ulike formål i bedriften. F.eks. ikke bruke sammen nummer til salgsaktiviteter som man bruker til å følge opp kunder fra kundeservice.

    • Respekter kunder som ikke ønsker å bli kontaktet igjen

    • Respekter person som har reservert seg mot telefonsalg og markedsføring

    Om du mener bedriften som er markert umulig kan ha vært i strid med disse anbefalingene, kan du rapportere markeringen gjennom dette skjemaet.

Løs problemer med Nummervarsel

  • Hva om jeg har en integrert løsning i telefonen min som varsler meg om svindelanrop?

    Hvis du har skrudd på en slik løsning integrert i telefonen, f.eks. på Samsung, vil denne overstyre Nummervarsel, dersom begge løsninger varsler om samme nummer. Om du ønsker å sikre at det er Telenor som varsler deg, må du deaktivere den integrerte løsningen på telefonen din.

  • Hva hvis et utenlandsk anrop også er forbundet med svindelforsøk - Hvordan varsles jeg?

    Nummervarsel varsler om potensiell svindel fra både norske og utenlandske nummer.

    • Vil varsel om svindel overstyre opplysning om utenlandsk nummer, eller vil begge komme opp samtidig?
      Varsling rundt svindel eller for pågående nummer vil prioriteres fremfor varsling av land.

    • Hvis et utenlandsk anrop kan være forbundet med svindelforsøk, hvorfor varsler vi da ikke om svindel?
      Vi varsler om svindel istedenfor utenlandsk anrop når vi registrerer dette i våre systemer. Det er derimot en del trafikk som kan være vanskelig å gjenkjenne som svindel fordi numrene oppfører seg som helt vanlige anrop, eller fordi de rutes via andre enn Telenors nett og kan være vanskeligere å fange opp av den grunn. Hvis du opplever anrop som burde vært merket som svindel kan du gjerne bruke dette skjemaet for å melde det inn.

  • Er det farlig å svare på ukjent nummer, blir jeg belastet?

    Det er ikke farlig å svare på ukjente nummer, men man må være skeptisk og tenkte gjennom om det man blir fortalt kan stemme. Svindlere brukere i større grad kunstig intelligens hvor språk og formuleringer høres riktige ut. Man vil for eksempel aldri bli spurt om å gi fra seg sensitiv informasjon via telefon, mail, SMS etc. Så hvis du svarer så bør du være skeptisk og aldri gi fra deg sensitiv informasjon.

    Hvem betaler når noen ringer fra utlandet?
    De som ringer fra utlandet er de som betaler. Du som svarer på samtaler fra utlandet vil ikke betale noe. Du kan kun bli belastet dersom du ringer tilbake til det utenlandske nummeret.

  • Kan jeg slå av Nummervarsel?

    Ja, du kan enkelt skru av og på tjenesten i Mitt Telenor.