Eierskifte mobilnummer
Her finner du informasjon om hvordan du kan endre roller eller ta eierskifte pÄ dine abonnement
Roller pÄ mobilabonnement
Et mobilabonnement kan ha tre forskjellige roller - juridisk eier, betaler og bruker.
Eier
Juridisk eier og ansvarlig for abonnementet. Eier kan gjÞre endringer, bestille tjenester og si opp abonnement. Som juridisk eier har du full rÄderett over abonnementet, sÄ lenge det ikke gÄr under personvern (som Ä se PUK-kode eller spesifisert forbruk hvis bruker er en annen person).
Betaler
Betaler er den som mottar faktura. Denne rollen fÄr innsyn i faktura, men kan ikke utfÞre endringer eller si opp abonnement. Hvis du stÄr som betaler og fakturamottaker pÄ et mobilnummer, kan du alltid be om Ä bli fjernet fra denne rollen uten Ä fÄ tillatelse fra juridisk eier fÞrst.
Bruker
Denne rollen er den personen som faktisk bruker abonnementet. Brukerrollen kan utfÞre noen fÄ endringer pÄ tjenester uten kostnad, men kan ikke endre til et annet mobilabonnement eller si opp nummeret. Registrert bruker kan be om Ä bli fjernet som bruker uten Ä fÄ tillatelse fra juridisk eier fÞrst.
Hvis det er registrert bruker pÄ abonnementet, er det kun vedkommende som kan hente ut PUK-kode.
Bruker kan ikke bestille eierskifte uten godkjennelse fra juridisk eier.
Hva skjer nÄr vi utfÞrer et eierskifte?
Abonnementet blir sagt opp pÄ gammel eier, og bestilt opp pÄ ny eier. Alle tilleggstjenester blir overfÞrt, med mindre du ber om at noen fjernes eller legges til nÄr du snakker med kundeservice.
Bestille eierskifte:
For Ä fÄ utfÞrt et eierskifte, mÄ vi snakke med bÄde den som eier mobilnummeret i dag og den som Þnsker Ä overta.
Vi anbefaler derfor at dere begge er tilstede nÄr dere ringer. Da kan vi snakke med begge parter og fÄ utfÞrt endringen umiddelbart. Alternativt mÄ dere ringe inn til kundeservice nÄr dere har mulighet. Eierskiftet blir lagt inn nÄr begge har bekreftet over telefon at dette skal gjÞres.
Faktura:
Gammel eier vil fÄ sluttfaktura pÄ abonnementet fra dagen det overfÞres, og ny eier fÄr fÞrste faktura fra samme dato.
Navneendring:
Har du endret navn, trenger du ikke bestille endring - dette blir automatisk oppdatert fra folkeregistreret (oppdateres en gang i mÄneden).
Bestille eierskifte?
Ănsker du Ă„ endre betaler, bruker eller overdra abonnementet til en annen person?
Ta kontakt med oss pÄ kundeservice, sÄ hjelper vi deg.