Chat med Telmi
Snakk med vår chatbot
Windows
Venstreklikk på ikonet for trådløst nettverk nede ved klokken og datoen
Finn nettverket som samsvarer med nettverksnavnet på undersiden av ruteren og trykk Koble til
Skriv inn nettverkspassordet som står på undersiden av ruteren og trykk Koble til
Mac
Trykk på Airport ikonet for trådløst nettverk
Finn nettverket som samsvarer med nettverksnavnet på undersiden av ruteren og trykk Koble til
Skriv inn nettverkspassordet som står på undersiden av ruteren og trykk Koble til
Samsung/Android:
Gå til innstillinger på mobilen
Velg Tilkoblinger
Velg Wi-Fi
Finn nettverket som samsvarer med nettverksnavnet på undersiden av ruteren og trykk på det
Skriv inn nettverkspassordet som står på undersiden av ruteren og trykk Koble til
iPhone/iPad:
Gå til innstillinger
Velg Wi-Fi
Finn nettverket som samsvarer med nettverksnavnet på undersiden av ruteren og trykk på det
Skriv inn nettverkspassordet som står på undersiden av ruteren og trykk Koble til
Skriv inn en nettadresse, som for eksempel https://www.telenor.no
PIN-kode
I veiviseren vil du bli bedt om å taste inn en PIN-kode. Denne finner du i brevet du mottok sammen med SIM-kortet til ruteren.
Hvis du ikke finner PIN-koden, kan du hente ut PUK-koden på Mine sider. Når du har tastet inn PUK-koden vil du bli bedt om å lage en ny PIN-kode.
Slik henter du PUK-koden
Velg abonnementet det gjelder
Under Enheter og SIM, velg SIM-kortet det gjelder
Trykk på Vis PUK-kode.
Ruterens programvare oppdateres automatisk. Hvis du har problemer med å komme deg på nett, anbefaler vi at du gjenoppretter fabrikkinnstillingene.
Ny programvare er viktig for å ivareta sikkerhet og stabilitet. Når ny programvare er tilgjengelig får du beskjed om å oppdatere på miniruterens skjerm. Enhets- og SIM-kortinformasjon nødvendige for å utføre programvareoppdateringen. De tekniske parameterne som er nødvendige er enhetens IMEI-nummer og deler av SIM-kortets IMSI-nummer. Dette identifiserer hvilken enhet du bruker og at du bruker Telenor sitt mobilnett, slik at din enhet får den riktige programvaren som er tilpasset Telenor sitt mobilnett.
Hvis du får opp teksten 'Warning update' i displayet på ruteren kan du trykke på power knappen for å starte oppdateringen.
Ruteren har en egen meny, hvor du blant annet kan endre trådløst nettverksnavn og nettverksnøkkel.
Slik kommer du inn på menyen til ruteren:
Åpne en ny nettleser, som for eksempel Google Chrome på en pc eller mobil som er tilkoblet det trådløse nettet på ruteren. Skriv 192.168.1.1 i adressefeltet, trykk Enter.
Brukernavnet er admin og passordet er nettverksnøkkelen du har fått (PWD/WIFI KEY)
Merk , har du tidligere endret passordet selv, skriver du inn dette.
Ruteren vil vise et «+» tegn bak 4G dersom du er i et område med 4G+ dekning og bruker data.
Opplever du problemer med å koble deg til Internett, kan det hjelpe å resette ruteren.
Merk, navnet på nettverket (SSID) og nettverksnøkkelen (PWD/WIFI KEY) finner du på innsiden av lokket på ruteren.
Slik resetter du ruteren manuelt :
Åpne dekselet på ruteren
Trykk en binders/nål i resett-hullet, og hold inne i 10 sekunder
Ruteren skrur seg av og på, og du kan koble til det trådløse nettverket på nytt
Merk , etter at du har resatt ruteren vil nettverksnavn og nettverkspassordet bli tilbakestilt.
Slik nullstiller du via menyen :
Åpne en ny nettleser, som for eksempel Internet Explorer, på en datamaskin som er tilkoblet ruteren. Skriv 192.168.1.1 i adressefeltet, trykk Enter.
Brukernavnet er admin og passordet er nettverksnøkkelen du har fått (PWD/WIFI KEY)
Klikk Innstillinger
Velg Systemsikkerhet deretter Fabrikkinnstillinger
Trykk Gjenopprett
Trykk Gjenopprett en gang til for å bekrefte.
Ruteren skrur seg automatisk på igjen, og du kan koble til på nytt. Merk, etter du har resatt ruteren vil nettverksnavn og nettverkspassordet bli tilbakestilt. Har du endret innloggingspassordet til ruteren blir dette også tilbakestilt.
Har du svak signalstyrke eller problemer med å finne det trådløse nettverket, kan det hjelpe å endre trådløs kanal.
For å endre trådløs kanal må du inn på menyen til ruteren. Datamaskinen må være koblet trådløst til ruteren for å komme inn på menyen.
Åpne en ny nettleser, som for eksempel Google Chrome, på en datamaskin som er tilkoblet ruteren. Skriv 192.168.1.1 i adressefeltet, trykk Enter.
Brukernavnet er admin og passordet er nettverksnøkkelen du har fått ( PWD/WIFI KEY )
Velg Innstillinger
Klikk Wi-Fi, deretter Avansert
Velg en kanal fra nedtrekksmenyen under Frekvens (Kanal).
Det er anbefalt å velge 1, 6 eller 11. Det kan hende at kanal 11 fungerer bedre enn kanal 1 hjemme hos deg, så prøv deg frem. Unngå kanalene 12 eller 13 da enkelte nettverkskort ikke kan koble seg til disse.
Trykk Bruk. Innstillingene er nå lagret.
Om du opplever samme problem fortsatt, gjenta fra steg 4 og forsøk med en annen kanal som kanskje vil fungere bedre på din datamaskin.
Dersom du ikke finner ditt trådløse nettverk, bør du restarte pc-en og ruteren din.
Åpne en nettleser, for eksempel Internet Explorer, på en datamaskin som er tilkoblet ruteren
Skriv 192.168.1.1 i adressefeltet, trykk Enter
Velg Innstillinger
Skriv 'admin' i brukernavnfeltet. Passordet er det samme som nettverksnøkkelen eller et egendefinert passord som ble valgt under førstegangsoppsettet av routeren. Nettverksnøkkelen (WIFI KEY) finner du på et klistremerke på baksiden av modemet
Velg Profilbehandling
Trykk Ny profil og skriv inn ønsket profilnavn. (dette er bare en beskrivelse av den nye profilen)
Skriv inn ønsket APN i APN(access point name) feltet
Trykk Lagre
Ta omstart av din router.