Overføring til Office 365 fra Telenor

Office 365 Basis fra Telenor gjør det mulig å sende og motta e-post, chatte, ha videomøter, ringe og motta samtaler – alt fra ett og samme grensesnitt. Alt av dokumenter er trygt lagret i skyen, enkelt å dele og å få tilgang til.

Norsk sluttbrukersupport
Hos Telenor er norsktalende sluttbrukersupport inkludert for alle dine Office 365-brukere. Med vår support har du mindre behov for intern IT-kompetanse på Office 365. Vårt supportapparat hjelper deg og dine ansatte med spørsmål rundt bruk av tjenestene.

Brukerveiledning
Se vår brukerveiledning som vil bistå deg når du er overført til den nye tjenesten.

Inkluderte tjenester

Exchange (e-post)
Profesjonell e-post med 50 GB postboks og avansert spam- og virusfilter. E-post, kontakter og kalender holdes oppdatert, slik at du har samme oversikt uavhengig av om du jobber via nettleser, mobil eller nettbrett.

OneDrive (personlig fillagring)
Personlig fillagring og -deling med 1 TB lagringsplass per bruker med versjonshåndtering. OneDrive samler dine dokumenter og lar deg lagre og dele arbeidet, uavhengig av nettleser og operativsystem. Alt blir trygt lagret i skyen.

SharePoint Online (felles fillagring)
Intranett og gruppeområder for hele bedriften med felles lagring og versjonshåndtering. 1 TB per organisasjon, pluss 10 GB ekstra per abonnerende bruker. Utover dette kan du kjøpe ekstra lagringsplass opptil maksimum 20 TB.

Skype for Business (nettmøter)
Chat, videokonferanse og deling av skjerm forenkler kommunikasjonen med kunder. Møtene setter du enkelt opp i Outlook og med Dial-in funksjonaliteten kan du ringe inn fra hvilken som helst telefon.

Microsoft Teams (gruppearbeid)
Utnytt Office 365 til det fulle med Teams, en chat-basert arbeidsplass som er integrert med Skype og OneDrive. Slik har du alt du trenger for slagkraftig teamarbeid.

Viktig info rundt overføringen

Hva bør jeg gjøre som kontaktperson for bedriftens e-postløsning?
Som kontaktperson for bedriften bør du informere alle brukere om at dere i løpet av noen uker vil bli flyttet over til ny løsning. Du bør også informere at de ca en uke før ny løsning er klar, vil motta detaljert informasjon fra Telenor om når og hvordan ny løsning tas i bruk.

Hvordan foregår flytteprosessen?
Bedriftens kontaktperson vil få separat e-post som opplyser om tidspunkt for start og ferdigstillelse av flyttingen.

Vi starter med å kopiere historikk, data, innhold over til den nye tjenesten omtrent en uke før flytting skal være ferdig.
Det er viktig å understreke at flytting av data blir kryptert slik at ingen ikke vil kunne se noe av innholdet.
Alle brukere vil få beskjed direkte når ny løsning er klar, og må da logge seg inn via https://portal.office.com. Brukernavn blir da e-postadressen deres, og samtlige brukere vil motta nytt engangspassord via egen e-post.

Når ny løsning er klar til bruk vil all gammel e-post være ferdig flyttet over. All ny e-post vil fra denne dato komme inn i ny løsning.

Vi slutter å hente e-post fra gammelt system når flytting er ferdigstilt.

Du jobber som vanlig i din nåværende løsning mens migrering foregår.

Hva blir flyttet til ny løsning?
Vi flytter all informasjon som ligger på nåværende e-postkonto. Lokalt lagrede filer må brukere selv flytte når ny løsning tas i bruk.

Hva om brukere har e-post på flere enheter i tillegg til via nettleser (mobil, nettbrett, osv.)?
Brukere som har e-post satt opp på flere enheter må sette opp denne koblingen mot ny tjeneste.

Hvilken løsning blir bedriften flyttet til?
Alle brukere blir flyttet til Office 365 Basis fra Telenor.

Fordeler:

• Du går fra 5 GB e-psotlagring til 50 GB e-postlagring i skyen

• Bedre spam- og virusfilter

• OneDrive med 1 TB fillagring i skyen

• SharePoint som gir felles fillagring i bedriften

• Skype for Business, nettmøter med interne og eksterne

• Microsoft Teams, gruppearbeid med interne og eksterne


Hva koster ny løsning?
Ny løsning koster kr 99,- pr bruker pr måned.

Når begynner bedriften å betale for ny løsning?
Bedriften vil bli fakturert for ny løsning når bedriften er ferdig flyttet over til ny løsning.

i

For kunder som har domene levert av Telenor

Er det noe min bedrift må gjøre selv under prosessen med å flytte til ny tjeneste?
Nei, Telenor tar hånd om alt som skal gjøres. Ca 1 uke før ny løsning tas i bruk, får alle brukere e-post som forklarer at flytteprosessen er i gang. Ca 3 dager før ny løsning tas i bruk, får alle brukere ny e-post som forklarer når og hvordan ny løsning tas i bruk. Nye passord sendes i egen mail til alle brukere.

Hvordan lang tid tar flytteprosessen?
Ca 6 uker før ny løsning skal tas i bruk, mottar dere e-post som informerer om endringene. Om dere IKKE ønsker å bli flyttet over til ny løsning må dere gi beskjed til Telenor innen 4 uker fra dere mottar første e-post.
Omtrent 1 uke før ny løsning tas i bruk får alle brukere beskjed om at flyttingen er påbegynt. 

Ca 3 dager før ny løsning skal tas i bruk, mottar alle brukere informasjon om når og hvordan ny løsning kan tas i bruk. Alle brukere får tilsendt nytt passord før løsningen kan tas i bruk.

i

For kunder som har ikke har domene levert av Telenor

Hva er et domene?
Domene er den unike adressen som beskriver hvilket firma e-posten kommer fra – det vil si det som står etter «@» i e-postadressen. I dette eksemplet er «contoso.com» domenet (fornavn.etternavn@contoso.com). Domener kjøpes og administreres av en «domeneleverandør».

Hvor finner jeg domeneleverandøren min?
Bedriftens kontaktperson vil få en e-post med ytterligere informasjon om prosessen når vi nærmer oss flytting til ny tjeneste. I denne vil det bli informert om hvem som er bedriftens domeneleverandør.
Om du ikke vet hvem som er domeneleverandør kan du søke opp dette på internett, via f.eks. https://mxtoolbox.com/DNSLookup.aspx 


Er det noe min bedrift må gjøre selv under prosessen med å flytte til ny tjeneste?
Bedriftens kontaktperson må oppdatere DNS-informasjonen hos domeneleverandøren. Vi vil i løpet av flytteprosessen gi bedriftens kontaktperson detaljert informasjon om hva bedriften skal be sin domeneleverandør endre.

Når dette er gjort må bedriftens kontaktperson gi oss beskjed om at informasjonen hos domeneleverandøren er oppdatert slik at Telenor kan starte den videre flytteprosessen. Bedriftens kontaktperson vil motta informasjon om hvordan/hvor dette skal gis beskjed om.

På tidspunktet hvor ny løsning er klar til bruk må bedriften endre sine innstillinger hos sin domeneleverandør, slik at e-poster sendes til den nye tjenesten istedenfor den gamle. Bedriftens kontaktperson vil få beskjed fra oss om hva hun/han skal be domeneleverandøren endre på, samt når endringen skal gjøres.

Når ny løsning er klar må alle brukere logge seg inn med sin egen e-postadresse via https://portal.office.com. Alle brukere vil få tilsendt nytt passord i egen e-post. Dette passordet må endres første gang man logger på.

Brukere som bruker lokal e-postleser (for eksempel Microsoft Outlook) og har lokalt lagrede mapper (.pst filer) må selv koble disse til den nye løsningen.


Hva skjer om vi som firma ikke gjennomfører endringene hos domeneleverandøren som Telenor gir beskjed om?
Om endringene ikke gjennomføres vil e-posten slutte å fungere for alle brukere.


Hvordan lang tid tar flytteprosessen?
Ca 9 uker før ny løsning skal tas i bruk, mottar dere e-post som informerer om endringene. Om dere IKKE ønsker å bli flyttet over til ny løsning må dere gi beskjed til Telenor innen 4 uker fra dere mottar første e-post. 

Ca 4 uker før ny løsning skal tas i bruk, mottar bedriftens kontaktperson informasjon om hva som må gjøres ovenfor deres domeneleverandør. Bedriften har 2 uker til å gjennomføre dette.
Ca 1 uke før ny løsning tas i bruk får alle brukere beskjed om at flyttingen er på begynt. 

Ca 3 dager før ny løsning skal tas i bruk, mottar alle brukere informasjon om når og hvordan ny løsning kan tas i bruk. Alle brukere får tilsendt nytt passord før løsningen kan tas i bruk.