MBN Innsikt brukerveiledning

Lamellene under gir en kort beskrivelse av statistikkfunksjonen Innsikt for køer i MBN.

i

Generelt

Hvor finner jeg innsikt: 

Tilgang til Innsikt får man gjennom MBN Admin (Min Bedrift) og MBN Sentralbord. For MBN Admin åpnes Innsikt med knappen «Innsikt» i hovedskjermbildet. På sentralbordet åpnes Innsikt ved å klikke på knappen 'Statistikk' (øverst til høyre). For å komme tilbake til sentralbordgrensesnittet trykk på de 3 prikkene (venstre hjørne) – velg deretter MBN Innsikt / MBN køtavle i menyen.

Hvem kan se hva i køstatistikken: 

Tilgangen til informasjon i Innsikt begrenses av hvilken type bruker som søker informasjon:

  • Sentralbordoperatør: Kan kun se statistikk og anropslogg på de køene operatøren er medlem av. Sentralbordoperatør kan kun se egen operatørstatistikk. 

  • Deladministrator: Kan kun se statistikk og anropslogg på de køene som han har administrator rett på. Kan se operatørstatistikk for operatører som er medlemmer i de køene deladministrator administrerer.

  • Administrator: Kan se statistikk og anropslogg på aller køer i avtalen, samt operatørstatistikk for alle operatører i avtalen. 

Svarprosent:

Svarprosent er forholdet mellom besvarte og ubesvarte anrop inn til en kø. Har man to besvarte anrop og to ubesvarte anrop blir svarprosenten  50%. 

Lagringstid for kølogg: 

Køloggen inneholder anrop for siste måneden. Anrop eldre enn 1 måned slettes automatisk.  Administrator kan endre lagringstiden via MBN Admin under valget ‘Konfigurasjon’ og ‘Kø’. 

i

Statistikk - Oversikt

  • Her kan man se en oversikt over alle køer brukeren har tilgang til. Her vises per kø antall innkommende anrop, svarprosent, snitt svartid, snitt samtaletid, antall sett over og antall utgående anrop. 
  • Man kan se statistikk for en enkelt kø, eller for alle køer. Det er mulig å avgrense statistikken til en definert periode. Ved å klikke på en kø åpnes detaljert visning av kø statistikken. 
  • Husk å klikke på «Oppdater» dersom det skal presenteres nye søk. Ved å klikke på «Last ned fil» kan man eksportere tabellen til Excel (maks 2000 linjer). 
Bilde - Oversikt
i

Statistikk - Detaljer

Gir mer detaljer av hendelsene på en kø blant annet 

  • andel besvarte anrop innen henholdsvis 15, 30 og 60 sekunder.  Svarprosenten beregnes i forhold til antall totalt besvarte anrop, ikke-besvarte anrop hensyntas ikke i denne beregningen.
  • Antall anrop som er satt over, og hvor mange av disse som har kommet i retur til sentralbordet
  • Informasjon om anrop som ikke har blitt besvart.
  • Antall utgående anrop.  
For å vise detaljert oversikt må en kø velges først. Det er mulig å avgrense presentasjonen for en definert periode, Husk å klikke på «Oppdater» dersom det skal presenteres nye søk på andre datoer eller køer.
Bilde - Detaljer
i

Statistikk - Operatør

Her kan man se prestasjonen til operatørene brukeren har tilgang til. Det vises antall distribuerte anrop, besvarte anrop, svarprosent, samtaletid, antall satt over og utgående anrop. Ved å klikke på «Last ned fil» kan man eksportere tabellen til Excel (maks 2000 linjer). 

Bilde - Operatør

i

Anropslogg - Kølogg

Køloggen gir  oversikt over alle innkommende og utgående anrop på de køene brukeren har tilgang til.  

Køloggen kan man bruke til å se detaljer på anrop f.eks. dersom statistikken viser at anrop har gått til overløp pga. «Ingen pålogget», kan man finne tidspunkt for dette og vurdere nødvendige tiltak for å bedre kundeopplevelsen. 

Det vises informasjon om anrop er besvart eller ubesvart, hvilken kø som har blitt ringt, informasjon om innringer, tid/dato for anropet, hvem som har besvart anropet, hvor lang tid det tok før anropet ble besvart (ventetid i kø + tiden det ringer hos operatør), hvor lenge samtalen varte og hvem evt. samtalen her blitt satt over til. 

I kolonnen «Tilleggsinfo» får man en kort forklaring på hvorfor en samtale ikke har blitt besvart. Dette betyr de ulike verdiene i «Tilleggsinfo» :

Tilleggsinfo Forklaring
Ingen pålogget

Anropet har ikke blitt besvart da ingen operatører var logget på køen da anropet kom. 

Tiltak: Overløp, tidsstyring etc.

Lagt på

Innringeren la på før noen operatør rakk å besvare anropet. 

Tiltak: Dersom innringer har ventet lenger enn akseptabel tid kan man vurdere å legge til flere aktive operatører

Full kø

Anropet til køen ble avsluttet da det ikke var flere ledige køplasser. 

Tiltak: Kjøp flere køplasser, overløp.

Maks køtid

Anropet ble koblet ned ihht innstilling for hvor lenge et anrop skal få lov å stå i køen. 

Tiltak: Øke maksimal køtid, eller logge på flere operatører på køen.

Tilbakering Anrop der innringer har bestilt automatisk tilbakering. Ventetiden i Kølogg for tilbakering inkluderer tiden innringer har ventet i kø og hvor lang tid det tok før operatør ringte innringer tilbake.
Det er mulig å sortere på en enkelt kø, på innringer og på tidsperioder. I tillegg kan man filtrere køloggen på følgende anropstyper: Innkommende, utgående, besvart, overløp, lagt på og tilbakering. 

Husk å klikk på «Oppdater»-knappen dersom det gjøres endringer i sorteringen eller filtrene. Med knappen «Last ned» kan man eksportere presentert tabell til f.eks. Excel.

Bilde - Kølogg

i

Anropslogg - Operatørlogg

Operatørloggen lister opp anrop som har blitt distribuert – dvs anrop som er satt over fra køen til en operatør.  Operatørloggen kan man bruke for å se hvordan den enkelte operatør har håndtert innkommende samtaler, og se detaljer for hvert anrop. 

Operatører kan kun se operatørloggen for seg selv, deladministrator kan kun se operatørloggen til operatører til de køene han administrerer, og administrator kan se operatørloggen for alle operatører i avtalen. 

I operatørloggen kommer det frem om et anrop er besvart, ubesvart, hvilken kø anropet kommer via, informasjon om innringer, tid/dato, hvilken operatør anropet er satt over til, varighet på anropet, og hvem ev anropet har blitt satt over til. 

Det er mulig å sortere operatørloggen på en enkelt kø, på operatør og på tidsperioder. I tillegg kan man filtrere operatørloggen på Innkommende og utgående anrop. Husk å klikk på «Oppdater»-knappen dersom det gjøres endringer i sorteringen eller filtrene. Med knappen «Last ned» kan man eksportere presentert tabell til f.eks. Excel.

Tilleggsinfo Forklaring
Innringer la på Innringer har lagt på før operatøren rakk å besvare samtalen.
Ikke besvart. Tilbake i kø

Det har ringt hos operatøren uten at denne har besvart anropet, dermed gar samtalen gått tilbake til kø.  

Tiltak: Kan vurdere automatisk utlogging av operatører som ikke besvarer anrop.

Bilde - Operatørlogg
i

Køtavle

Køtavlen har til hensikt å presentere køstatus på en enkel og oversiktlig måte, f.eks. på en veggskjerm som er synlig for en gruppe operatører. Ved aktivering (klikk på «Køtavle») åpnes køtavlen på egen selvstendig webside, og den unike nettadressen kan f.eks. kopieres og åpnes på annen PC som f.eks. styrer veggskjermen.

Første gangen køtavlen åpnes må man velge hvilke køer (maksimalt 12) som man ønsker å vise. Dette gjøres ved å klikke på knappen «Velg køer». Man kan fyller inn de køene man vil se i tabellen og klikker på «Lagre».  De valgte køene vil nå presenteres. Ved å klikke på knappen «Fullskjerm» vil man kun vise køene, om ikke alle køene er synlige kan man zoome ut med f.eks. «Ctrl –« (Ctrl og minus-tast).

Bilde - Køvtavle total

Om det er en spesiell kø man ønsker å vise i mer detalj kan man klikke på «Vis detaljer» på aktuell kø. Det vil nå vises litt mer og tydeligere informasjon på valgt kø, samt en grafisk fremstilling på antall besvarte (grønn søyle) og ubesvarte anrop (rød søyle) over tidsperioden 07:00 – 19:00 (perioden kan ikke endres). Tilbakepilen øverst til venstre tar deg tilbake til oversikten.

Bilde - Køtavle detaljer

i

Hvordan tolke statistikken

Hvordan kan antall distribuerte anrop være høyere enn antall innkommende anrop?Dette kan skyldes at et anrop som er sattover ikke besvares og returnerer til sentralbordet, eller at 1. operatør ikke besvarer og samtalen settes til neste operatør.
Hvordan kan antall distribuerte anrop være lavere enn antall innkommende anrop?Dette kan skyldes at innkommende anrop har gått til overløp pga at ingen er pålogget eller alle operatører er opptatte.
Hvordan kan svarprosent for besvarte anrop innen 15, 30 eller 60 sekunder være høyere enn svarprosent totalt ? 

Svarprosent totalt beregnes ut fra antall besvarte anrop i forhold til totalt antall anrop.  

Svarprosent for besvarte anrop innen 15, 30 og 60 sekunder beregnes i forhold til antall besvarte anrop for den perioden i forhold til antall besvarte anrop totalt. 

Ikke besvarte anrop tas ikke med i denne beregningen. 

Hva er det som gjør at anrop til Kø regnes som ‘viderekoplet’ ?

Anrop som telles som ‘viderekoblet’ er anrop som enten er viderekoblet fra et telefonnummer eller anrop som kommer fra en annen Kø eller et Hovednummer. 

Hvis innringeren har ringt direkte til Kø nummeret regnes anrop som direkte til Kø.

i

Personvern

Anonymisering av innringere: Det er mulig å anonymisere innringere i anropsloggen. Ved anonymisering vil navn og telefonnummer til anrop fra denne innringeren slettes, men øvrige data om anropet vil bevares slik at kø-statistikken fortsatt er korrekt. 

For å anonymisere en innringer må man i MBN administratorgrensesnittet velge «MBN Innsikt» og søke opp innringerens telefonnummer under «Anropslogg» -> «Kølogg». 

Trykk så på knappen nederst på skjermbildet «Anonymiser innringer» for å slette navn og nummer på innringer, velg til slutt OK for å fullføre, 

Bilde - Anonymiser knapp

Er en innringer anonymisert vil dette gjelde for alle køanropsloggene i avtalen. Nye anrop fra innringer etter en anonymisering vil lagres med navn og nummer. 

Telenors behandling av personopplysninger i tilknytning til tjenesten er beskrevet i tjenestebilaget for Mobilt Bedriftsnett