1
Første faktura

Første faktura

Dette er den første fakturaen du får som ny kunde hos oss. Du blir fakturert fra datoen abonnementet ble aktivert, pluss neste hele måned. Derfor kan månedsprisen se høyere ut en avtalt.

Eksempel: Et nytt abonnement aktiveres 27.08. Fakturaen skrives 01.09.

Du blir da fakturert for perioden: 27.08 - 01.09 og 01.09 - 31.10.

2
Endringsfaktura

Endringsfaktura

Når du endrer på ett eller flere abonnementet får du en endringsfaktura.

På denne fakturaen finner du en minuspost, dette er en korrigering av forskuddsbetalte abonnementskostnader. I tillegg fakturerer vi det nye abonnementet fra datoen det ble aktivert, pluss neste hele måned.

3
Sluttfaktura

Sluttfaktura

Ved oppsigelse av et abonnement får du en sluttfaktura. Avhengig av oppsigelsesdatoen vil du bli refundert det du har betalt forskuddsvis. Dette vil vises som en minuspost.

Hvis totalsummen er i minus, vil sluttfakturaen bli motregnet eventuelle ubetalte krav. Tilgodehavende blir normalt utbetalt i løpet av 3 uker.

Fakturaformat

Faktura ikon

EHF-faktura

EHF er et nytt standardformat for å utforme og utveksle faktura, purring og kreditnota elektronisk mellom to parter. Formatet er utarbeidet av Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi). Innholdet i formatet dekker regnskapslovens krav.

Distribusjon av EHF-faktura via aksesspunkt

Infrastrukturen som Difi setter opp, gjør bruk av aksesspunkt. Et aksesspunkt er en meldingsformidler som har en avtale med Difi om formidling av dokumenter i et strukturert oppsett til andre aksesspunkt.

Fordelen med et aksesspunkt er at du som leverandør eller mottaker ikke trenger å tenke på den andre parten. Du skal levere dokumentet til aksesspunktet, så vil aksesspunktet sende dokumentet videre til riktig aksesspunkt/mottaker.

Telenor har etablert seg som et aksesspunkt for distribusjon av utgående faktura. Dette betyr at Telenor som aksesspunkt vil levere EHF-format til fakturamottakers aksesspunkt. Alle fakturamottakere som kan motta elektronisk faktura (EHF) og som er knyttet til et aksesspunkt, vil registreres i ELMA

Er din bedrift allerede i ELMA kan du motta elektronisk faktura fra Telenor. I den nye infrastrukturen er det ikke nødvendig at fakturamottaker skal kontakte fakturautsetder for å avklare utsendelse av EHF via aksesspunkt. Er din bedrift registrert i ELMA kan Telenor sende deg elektronisk faktura uten at du er i kontakt med oss. Mottar du allerede elektronisk faktura i e2b-format og ønsker å endre dette til EHF-format er det inntil videre ønskelig at du kontakter oss

KR-ikon

ePostfaktura

ePostfaktura er faktura tilsendt i PDF-format til din e-post. Dette krever ingen tilpasning utover å oppgi e-postadresse for fakturamottak. ePostfaktura er gebyrfritt, miljøvennlig og enkelt å bestille.

Har du allerede ePostfaktura , men skiftet e-postadresse? Trykk på «Bestill ePostfaktura» og legg inn ny bestilling. Adressen vil da oppdateres på eksisterende oppføring.

Bestill ePostfaktura

Spørsmål og svar

i

Gebyrer ved manglende betaling eller betalingsutsettelse

Tjeneste

Gebyr

Kan utføres gratis i Min Bedrift

Gjenåpning av abonnement som er sperret på grunn av manglende betaling

399,-

Forsinket betaling/inkassovarsel (EU gebyr)

400,-

Betalingsutsettelse

199,-

Ja

Papirfaktura (per faktura

99,-

Fakturakopi

199,-

Ja

?

Jeg trenger en fakturakopi

Slik gjør du:

  • Logg deg inn i Min Bedrift og velg Fakturakonto for mobil eller fastnett deretter følger du steg for steg.

  • Lurer du på noe underveis så finner du veiledninger i Min Bedrift under Vi hjelper deg!