Første faktura
Første faktura

Første faktura

I din første faktura blir du fakturert fra datoen abonnementet blir aktivert pluss hele neste måned. Derfor kan månedsprisen se høyere ut enn avtalt (For abonnement aktivert etter den 20. i en måned vil faktureringen komme med på neste månedsfaktura).

Ordinær faktura
Ordinær faktura

Ordinær faktura

På din ordinære faktura vil det blant annet bli fakturert faste priser, disse inkluderer påfølgende måned etter fakturadatoen. Bruk og innholdstjenester faktureres til og med siste dag i forrige måned. Engangspriser faktureres til og med dagen før fakturadatoen.

Ved endring
Ved endring

Ved endring

Når du endrer på ett eller flere abonnementet får du en endringsfaktura. En eller flere linjer i fakturaen vil inneholde korrigeringer som en følge av justering eller oppsigelse av abonnement.

Ved oppsigelse
Ved oppsigelse

Ved oppsigelse

Ved oppsigelse av et abonnement får du en sluttfaktura. Avhengig av oppsigelsesdatoen vil du bli refundert det du har betalt forskuddsvis. Dette vil vises som en minuspost.

Hvis totalsummen er i minus, vil sluttfakturaen bli motregnet eventuelle ubetalte krav. Tilgodehavende blir normalt utbetalt i løpet av 3 uker.

Hjelp! Jeg skjønner ikke noe av fakturaen?

Ikon

Første faktura

Fakturaen fra Telenor består av flere elementer som engangspriser, faste priser, bruk og innholdstjenester.

Faste priser er for eksempel abonnementsprisen som blir fakturert forskuddsvis. Det betyr at du må betale både for inneværende måned og neste måned. Dersom abonnement ble aktivert etter den 20. vil du få første faktura i begynnelse av påfølgende måned slik at du ikke får to fakturaer fra oss på kort tid.

Bruk vil variere og kan for eksempel være stemmetjeneste via SMS eller utenlandssamtaler.

Innholdstjenester er tjenester som Strex (bruk av mobilregning for fakturering), Apple sin App Store eller Google Play. Engangspriser, bruk og innholdstjenester blir fakturert etterskuddsvis.

Når fakturerer vi

  • Abonnement aktivert før den 20. i en måned faktureres samme måned.

  • Abonnement aktivert etter den 20. i en måned vil bli fakturert sammen med neste måneds faktura.

  • For avtalekunder går første faktura sammen med ordinær faktura i påfølgende måned.

endringsfaktura

Ved endring

  • Alle linjer som inneholder minusbeløp er refusjon av tidligere forhåndsbetaling.

  • I tillegg fakturer vi dine nye tjenester fra den datoen de ble aktivert.

  • Ved endring på eksisterende fakturaforhold vil endringene faktureres ved neste ordinære faktura.

Fakturaformat

Faktura ikon

EHF-faktura

EHF er et nytt standardformat for å utforme og utveksle faktura, purring og kreditnota elektronisk mellom to parter. Formatet er utarbeidet av Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi). Innholdet i formatet dekker regnskapslovens krav.

Distribusjon av EHF-faktura via aksesspunkt

Infrastrukturen som Difi setter opp, gjør bruk av aksesspunkt. Et aksesspunkt er en meldingsformidler som har en avtale med Difi om formidling av dokumenter i et strukturert oppsett til andre aksesspunkt.

Fordelen med et aksesspunkt er at du som leverandør eller mottaker ikke trenger å tenke på den andre parten. Du skal levere dokumentet til aksesspunktet, så vil aksesspunktet sende dokumentet videre til riktig aksesspunkt/mottaker.

Telenor har etablert seg som et aksesspunkt for distribusjon av utgående faktura. Dette betyr at Telenor som aksesspunkt vil levere EHF-format til fakturamottakers aksesspunkt. Alle fakturamottakere som kan motta elektronisk faktura (EHF) og som er knyttet til et aksesspunkt, vil registreres i ELMA

Er din bedrift allerede i ELMA kan du motta elektronisk faktura fra Telenor. I den nye infrastrukturen er det ikke nødvendig at fakturamottaker skal kontakte fakturautsetder for å avklare utsendelse av EHF via aksesspunkt. Er din bedrift registrert i ELMA kan Telenor sende deg elektronisk faktura uten at du er i kontakt med oss. Mottar du allerede elektronisk faktura i e2b-format og ønsker å endre dette til EHF-format er det inntil videre ønskelig at du kontakter oss

KR-ikon

ePostfaktura

ePostfaktura er faktura tilsendt i PDF-format til din e-post. Dette krever ingen tilpasning utover å oppgi e-postadresse for fakturamottak. ePostfaktura er gebyrfritt, miljøvennlig og enkelt å bestille.

Har du allerede ePostfaktura , men skiftet e-postadresse? Trykk på «Bestill ePostfaktura» og legg inn ny bestilling. Adressen vil da oppdateres på eksisterende oppføring.

Bestill ePostfaktura

Hjelp, jeg trenger en fakturakopi!

Slik gjør du:

  • Logg deg inn i Min Bedrift og klikk på "Last ned fakturaer" fra forsiden i portalen.

  • Lurer du på noe underveis så finner du veiledninger i Min Bedrift under Vi hjelper deg!

Gebyr ved manglende betaling eller betalingsutsettelse

Tjeneste Gebyr Kan utføres gratis i Min Bedrift?
Gjenåpning av abonnement som er sperret på grunn av manglende betaling 399,-
Forsinket betaling/inkassovarsel (EU gebyr) 400,-
Betalingsutsettelse 199,- Ja
Papirfaktura (per faktura) 99,-
Fakturakopi 199,- Ja