Vil du vite mer om Smart Arbeidsdag?
Slik får du flere oppdrag
Her får du 10 tips til hvordan du kan skaffe flere kunder også i lavsesongen – og få bedre betalt for jobbene i høysesongen.
Det er aldri feil å være høflig. Derfor bør du begynne anbudet med «Hei, Kundens Navn» hvis navnet står oppgitt. Og så avslutter du med et «Vennlig hilsen» og navnet ditt og firmaet.
Spesielt for mindre oppdrag må du være rask på labben. Allerede etter ett døgn vil de aller fleste oppdragsgiverne ha fått svar fra minst et par håndverkere.
Hvis du drøyer i flere dager, kan de da lett tenke at du bare er sånn passe interessert i å gjøre en jobb for dem.
– Da mine besteforeldre bestilte nytt kjøkken, sendte de et brev og ventet i to uker før de fikk svar. I dag er folk mye mer utålmodige. Vi går på IKEA og henter kjøkkenet så fort vi har betalt i kassa. Derfor må du være på ballen fort, og svare raskt når de kommer med tilleggsspørsmål, sier Håvard Bungum.
Åge Breivik understreker at bedriftskunder og borettslag gjerne har bedre tid på seg. Det samme gjelder for store prosjekter.
– De fleste vil ta seg god tid til å vurdere anbudene når de skal bygge ny garasje, for eksempel, sier han.
Breivik legger til at folk også er forskjellige. Noen går grundig til verks selv for små oppdrag.
– Da kan det lønne seg å spørre om hvor mange de skal ha inn til befaring. Hvis det er et lite oppdrag og 10 bedrifter konkurrerer om det, er det kanskje bedre bruk av tida di å fokusere på andre kunder, sier han. Sliter du med å formulere et godt anbud? Her har vi laget to eksempler på anbudstekster for å hjelpe deg på vei.