Årets elsk-eller-hat-serie kommer fra The Weeknd og «Euphoria»-skaperen Sam Levinson, og byr på rause doser sex, dop og mørk Hollywood-glamour.
Mange av oss sliter allerede med abstinenser etter at to av de aller beste seriene på HBO Max de siste årene, «Succession» og «Barry», begge flimret over skjermen for siste gang i slutten av mai.
Når strømmegiganten nå lanserer sin nye storsatsning, er det imidlertid ikke et såkalt «prestisjedrama» som står på menyen. Tvert imot.
«The Idol» er nemlig en hedonistisk og stilisert miniserie om det lurvete livet i de mest ultrakyniske sfærene av Los Angeles, med en lettkledd Lily-Rose Depp (jepp, datteren til Johnny) og Abel «The Weekend» Tesfaye – verdens største popstjerne akkurat nå – i hovedrollene.
Sistnevnte har i tillegg skrevet og skapt serien, sammen med «Euphoria»-hjernen Sam Levinson.
Noe sånt kan ikke gå galt, vel? Joda, ifølge mange TV-kritikere. Mer om det snart.
The Idol (HBO Max)
Se på HBO Max
Drama
4.9 IMDB
Fem episoder
Sex og sekt(?)
Premisset for «The Idol» er som følger: Når vi møter megastjernen Jocelyn (Lily-Rose Depp) – en karakter som i større eller mindre grad synes modellert etter Britney Spears i sine skjøreste år – er hun i ferd med å gjøre sitt store comeback etter et sammenbrudd.
Under innspillingen av musikkvideoen til hennes nye singel, blir det imidlertid klart at et kompromitterende bilde av stjernen har lekket ut på nettet – og blitt en kjempehit.
Den slags affiserer Jocelyn i liten grad. Verre blir det når hun treffer den mystiske og tiltrekkende nattklubbeieren Tedros (Abel «The Weeknd» Tesfaye), som utfordrer henne kunstnerisk og seksuelt – og som gradvis viser seg å ha en sekt i ryggen.
En showbiz-satire
«The Idol» er først og fremst en serie for seere som setter skamløshet høyt i TV-dietten sin. Her er det nemlig mange bilder av vakre, nakne kropper, hvitt pulver, sexy klubbscener og den overveldende tomheten knyttet til livet i front av det popkulturelle maskineriet.
Mest fornuftig er det nok å se på serien som en satire over hele showbiz-eksistensen, med alt det innebærer av ja-mennesker, ugne situasjoner, sleipinger og slimåler.
I tillegg til Depp og Tesfaye dukker det opp en herlig gjeng av biroller, fra Hank Azaria og Eli Roth til Troye Sivan, K-pop-ikonet Jennie fra Blackpink og r&b-vidunderet Moses Sumney.
Kontroverser og slakt
Der tidligere nevnte HBO Max-serier som «Succession» og «Barry» har hanket inn en haug Emmy-stauetter og unison hyllest fra anmelderne, er «The Idol» langt mer polariserende.
Til tross for enkelte positive anmeldelser – vel, én, strengt tatt, i The Telegraph – har serien nemlig 28 av 100 mulige poeng på Metacritic, med totalslakt fra Slate, The Daily Beast og Rolling Stone.
Sistnevnte publikasjon publiserte i tillegg en svært kritisk artikkel om både serien og innspillingen, der narrativet i fortellingen blant annet ble beskrevet som «torturporno».
Sommerens snakkis
Disse tingene tar Sam Levinson tilsynelatende med knusende ro. I forbindelse med premieren under filmfestivalen i Cannes for noen uker siden, uttalte serieskaperen:
– Da kona mi leste Rolling Stone-artikkelen for meg, så jeg på henne og sa: «Jeg tror vi er i ferd med å bli den største TV-serien denne sommeren».
Det er med andre ord bare én ting å gjøre: Se «The Idol» selv, og gjør deg opp din egen mening.