«Dark Winds»: En tøff og intens thriller med smak av western
New Mexico, USA på starten av 70-tallet: To politimenn må nøste opp i en makaber drapssak.
Fra moderne klassikere som «Deadwood», «Justified» og «Westworld» til helt ferske publikumsvinnere som «Yellowstone» og «1883»: Cowboyhatten, revolveren og det barske, storslåtte amerikanske landskapet er tyngre til stede i populærkulturen enn noen gang.
Når den ferske serien «Dark Winds» (TV 2 Play) både står skulder til skulder med de nevnte seriene og skiller seg ut fra dem, skyldes det at den skildrer et helt særegent miljø og en epoke på svært troverdig vis, samtidig som forbrytelsene som rulles opp er tidløse og universelle.
Den første sesongen av «Dark Winds» – en oppfølger er gledelig nok allerede varslet – utspiller seg over seks episoder, et format som gjør serien meget godt egnet for fråtsing i høstmørket.
Ran, drap og dystre hemmeligheter
Rammen for fortellingen er byen Gallup, New Mexico i 1971. En pengetransport ranes, vaktene blir brutalt skutt og drept og et helikopter flyr av gårde med utbyttet. Like etter blir en eldre mann og en ung kvinne funnet drept på et motellrom, under like deler groteske og mystiske omstendigheter.
Henger de to sakene sammen? Og kan de spores tilbake en dødelig eksplosjon på et oljefelt noen år tidligere?
Politisjefen Joe Leaphorn (Zahn McClarnon) og hans ferske assistent Jim Chee (Kiowa Gordon) får i oppdrag å løse mysteriet. Men det viser seg kjapt at alle involverte bærer på sine forhistorier, agendaer og dystre hemmeligheter, som gradvis avdekkes på veien mot en oppklaring.
Spenning og samfunnskritikk
Til tross for at «Dark Winds» til syvende og sist er en spenningsserie som har blitt sammenlignet med mesterverk som «True Detective», «Mare of Easttown», «Twin Peaks» og «Fargo», er det autentisiteten i skildringen av navajo-samfunnet på 70-tallet som gjør at den virkelig stikker seg ut fra røkla.
Serien er basert på bøkene til krimforfatteren Tony Hillerman, som vokste opp blant urfolk i Oklahoma på 20- og 30-tallet. Han regnes som en av de første amerikanske forfatterne som lyktes med å beskrive denne virkeligheten med den respekten den fortjener.
Serieskaper Graham Roland tilhører selv chickasaw-stammen, og alle manusforfatterne har – i likhet med de fleste av skuespillerne – en tilsvarende bakgrunn.
Det gjør ikke bare at detaljene og nyansene fra navajoreservatet hele veien oppleves klokkerene – og tidvis essensielle for plottet. Erfaringen av å være «verdiløse indianere» i en tid der unge menn sendes som kanonføde til Vietnam, formidles med et dempet og verdig raseri som gir historien en velkommen tyngde.
En moderne krimhelt
«Dark Winds» byr på strøken tidskoloritt, fantastiske bilder, nifse øyeblikk og et manus som holder seg for godt til å velge billige utveier. Men alt det ville vært lite verdt uten strålende skuespillerprestasjoner.
I små, men viktiger biroller finner vi Rainn Wilson («Six Feet Under», «The Office») som bruktbilselgende slimål og Noah Emmerich («The Americans») som arrogant FBI-agent over middagshøyden.
Men det er Zahn McClarnon som egenhendig bærer serien i hovedrollen som den sindige, skarpe og sorgtyngede politisjefen Joe Leaphorn.
Der McClarnon stjal showet som morderisk steinansikt i andre sesong av «Fargo», fremstår han her som den ultimate etterforskeren – plaget, ja visst, men samtidig så redelig, samvittighetsfull og dyktig at han umiddelbart må plasseres på den øverste hyllen blant moderne krimhelter.
Ny sesong på vei
Tross seriens udiskutable kvaliteter: Det er nok riktig å kalle «Dark Winds» en litt «hemmelig» perle – enn så lenge, i det minste.
Den har imidlertid blitt meget godt mottatt av av kritikerne, som blant annet beskriver den som «film noir av den gamle skolen» (IndieWire) og «en ektefølt og gjennomført thriller» (Roger Ebert). På Metacritic skårer første sesong 80 poeng av 100 mulige. Det er med andre ord bare å begynne å glede seg til å tilbringe en ny sesong i dette universet, som ifølge ryktene treffer verdens TV-skjermer neste år.