«Copenhagen Cowboy» kan kjapt være årets stiligste TV-thriller

Telenor T-We

Fra David Fincher og Barry Jenkins til Jane Campion og Spike Lee: Listen over markante og særegne regissører som har vendt seg fra det store lerretet til TV-serieformatet det siste tiåret, er omfattende.

I Skandinavia har vi Lars Von Trier, som i fjor vendte tilbake til «Riget»-universet etter et opphold på 25 år.  

Von Triers landsmann Nicolas Winding Refn – kjent for filmer som «Pusher»-trilogien, «Valhalla Rising», «Drive» og «The Neon Demon» – føyer seg fint inn i denne trenden: I 2019 kom serien «Too Old to Die Young», og nå er den egenrådige dansken aktuell med miniserien «Copenhagen Cowboy», der alle de seks episodene er tilgjengelige i Netflix.  

Den bør du sjekke ut sporenstreks – i det minste om du har en svakhet for stilisert slåssing, dvelende kameraføring i neonbelyste rom, 80-tallsdynket synthpop og mysterier som følger sin egen drømmeaktige logikk.  

Copenhagen Cowboy (Netflix)

  • Se på Netflix

  • Krim / Neon Noir

  • 6.8 IMDB

  • 6 episoder

Slik bruker du Netflix med T-We

Til krig mot mørke krefter

Å oppsummere plottet i «Copenhagen Cowboy» lar seg ikke gjøre i en håndvending, men et tappert forsøk er på sin plass. 

Serien kretser rundt den gåtefulle unge kvinnen Miu (Angela Bundalovic), som holdes fanget på et bordell drevet av østeuropeisk mafia og blir brukt for sine lykkebringende krefter av husets matriark. 

Snart må hun bryne seg på enda mørkere krefter – deriblant den mektige kinesiske gangsterbossen Mr. Chiang (Jason Hendil-Forssell), den korrupte advokaten Miroslav (Zlatko Burić) og en nifs familie frontet av den psykopatiske vampyren Nicklas (Andreas Lykke Jørgensen).   

At Miu er i besittelse av noen helt spesielle evner, blir raskt klart. Men hvordan det hele henger sammen, og hvem – eller hva – hun egentlig er, åpenbarer seg først mot slutten av serien.

Bilde fra Copenhagen Cowboy på Netflix.

En iskald feberdrøm 

«Copenhagen Cowboy» har unektelig visse likhetstrekk med både nevnte Lars Von Trier og David Lynch. 

Særlig sistnevntes hittil ferskeste prosjekt, «Twin Peaks: The Return», har den mye til felles med – en grunnleggende uggen stemning, scener som veksler mellom absurd humor og ren horror og en glidende overgang mellom drøm og virkelighet. 

Samtidig er det umulig å forveksle «Copenhagen Cowboy» med noe som kunne vært skapt av andre enn Nicolas Winding Refn. Alle kjennetegnene hans er på plass her – det iskalde fargespillet og det minst like iskalde soundtracket, de lange og hypnotiske tagningene og en hovedperson som ikke er utstyrt med flere replikker enn høyst nødvendig.  

Legg til rause mengder malplassert griseprat, en karakter som er en blanding av gris og menneske og en annen som får penisen sin bitt av når han havner i grisebingen, og du har en serie som ikke minner om så veldig mye annet.

Bilde fra Copenhagen Cowboy på Netflix.

Tilbake til Danmark 

«Copenhagen Cowboy» sementerer ikke bare Refns overgang fra film- til TV-formatet. Serien representerer i tillegg en fysisk retur til røttene – dette er nemlig hans første produksjon i hjemlandet på 18 år. 

Pandemien tvang Refn til å avbryte et prosjekt i Los Angeles og dra hjem til Danmark, og regissøren kom opp med ideen til serien i sin mors hus på den danske bygda. Begge døtrene hans spiller i serien, og det kvinnelige er i det hele tatt et viktig element i «Copenhagen Cowboy», forteller han til The Hollywood Reporter: 

– Jeg tenkte det ville være gøy å lage en moderne kvinnelig superhelt. Og siden mange ser på meg som en slags reinkarnasjon av Hans Christian Andersen – det er visse paralleller i livene våre – ville jeg tilføre et element av eventyr. Eventyr er veldig interessante. 

Bilde fra Copenhagen Cowboy på Netflix.

Polariserer anmelderne 

En såpass kompromissløs regissør som Nicolas Winding Refn har åpenbart ikke noe ønske om at absolutt alle skal elske det han lager. Kritikerne er da også splittet i sin vurdering av serien: 

Her hjemme triller VG en toer på terningen, mens NRK belønner den med en femmer og skriver: 

– Den stillegående, neonsvøpte fortellingen har en uimotståelig atmosfære og er en engasjerende noir-thriller som er verdt å få med seg. 

Det er med andre ord umulig å stille seg likegyldig til «Copenhagen Cowboy». I en tid der mange serier trives godt med å befinne seg midt på treet, er det i seg selv en grunn til å anbefale den.