«All of Us Are Dead»: Grotesk, guffen og gripende
Med «All of Us Are Dead» – en hektende blanding av high school-drama, intens action og blodsprutende horror – fortsetter den sørkoreanske seriedominansen på Netflix.
Zombien, slik vi kjenner den, har vært en del av den brede popkulturen siden 50-tallet.
Men med den enorme suksessen til «The Walking Dead» i 2010, ble denne blodtørstige figuren løftet helt til topps i monsterhiearkiet. Der har den befunnet seg siden, med en drøss zombieserier som resultat.
Fra «iZombie» og «Santa Clarita Diet» til «Les Revenants», «Fear The Walking Dead» og «Kingdom»: De vandøde godbitene er mange, og den stilistiske spennvidden er stor.
Med den sørkoreanske Netflix-produksjonen «All of Us Are Dead» har zombiesjangeren fått et helt egenartet tilskudd: en brutal, grotesk og nervepirrende tenåringsserie – med humor og hjerte – som en hel verden akkurat nå faller pladask for.
En kjip dag på skolen
«All of Us Are Dead» utspiller seg over noen intense døgn ved Hyosan videregående skole, der ting kjapt eskalerer ut av kontroll når en elev blir bitt i fingeren av en aggressiv hamster på skolelaben.
Det viser seg at skolens mystiske naturfaglærer har utviklet et virus på fritiden, med visse… eh, uheldige bivirkninger. Snart er majoriteten av elevene forvandlet til blodtørstige, rasende og lynraske zombier med en smittsom appetitt på menneskekjøtt.
Noen ungdommer greier imidlertid å forskanse seg på ulike områder av skolen, og serien følger deres stadig mer desperate kamp for å overleve.
Finished All Of Us Are Dead on #Netflix what a fantastic series! Great horror and gore and a heck of a lot of emotion and heart. Would absolutely recommend! South Korea is seriously killing it with these incredible shows! 🧟♂️ 🇰🇷 #AllOfUsAreDead #SouthKorea #LeeEunSaem pic.twitter.com/mJNFHXMtJL
— Grayson Nomad (@Grayson_Nomad) February 8, 2022
Samtidig må de hanskes med konflikter, forelskelser, sjalusi, skolebøller og andre ting som hører puberteten til.
Skremmende og vemmelig
Mer av handlingen skal ikke røpes her, men det blir raskt klart at «All of Us Are Dead» er noe helt for seg selv.
Serien er basert på en web-tegneserie fra 2009, og det er lett å se – ikke minst på et rent teknisk plan.
Kamp- og fluktscenene løftes av spektakulære spesialeffekter og ellevill koreografi, og zombiene er vemmelige (og skremmende!) nok til å feie det meste de kan sammenlignes med av banen.
I tillegg viser Hyosan-elevene kreative overlevelsesevner og handlekraft man må tilbake til «MacGyver» for å finne maken til.
Menneskelig drama
Men i likhet med de fleste andre zombiefilmer og -serier, handler «All of Us Are Dead» om noe større og mer enn bare apokalyptiske voldsfantasier.
Mobbing, nakenbilder på avveie, fake news og klikkhoreri er bare noen av temaene serien sveiper innom. Det er i tillegg fristende å tolke fortellingen i lys av de siste årenes pandemi, som jo trolig har rammet de unge aller hardest i et større perspektiv.
Det mellommenneskelige dramaet som utspiller seg mellom hovedpersonene, er imidlertid det bankende hjertet i historien – ikke bare i form av intriger, forelskelser og konflikter, men minst like mye motet, handlekraften og omsorgen for hverandre som de besitter, tross umulige odds.
Ny sørkoreansk triumf
Med tolv timelange(!) episoder og et omfattende persongalleri, kan det være lurt å nyte «All of Us Are Dead» i tilmålte porsjoner. Fråtser du denne serien i ett jafs, kan du raskt ende opp med å føle deg som en zombie selv.
Sikkert er det at dette kommer til å bli en av Netflix’ største suksesser siden… vel, «Squid Game» i fjor. I skrivende stund troner «All of Us Are Dead» øverst på strømmetjenestens toppliste i 91 land, inkludert USA.
Verden er med andre ord for alvor i ferd med å få opp øynene for koreansk filmkunst, og for en gangs skyld er kritikerne (skjønt lite omtale i Norge?) og publikum fullstendig enig:
Denne serien er det ingen vei utenom i 2022.