Film og serier

13 ikoniske TV-øyeblikk og poplåtene som definerte dem

Fra «Stranger Things» til «Six Feet Under»: Slik løftet favorittlåtene våre disse viktige scenene til et nytt nivå. 

Bilde fra serier med gode poplåter.

Det skjer noe helt spesielt når låtene vi elsker inntar seriene vi elsker. 

Om forholdene er riktige, kan musikken og låttekstene bringe enda et lag med dybde til dramatiske øyeblikk, og ta dem til et helt nytt nivå. Noen ganger går effekten også andre veien, og spenningsfylte TV-øyeblikk kan bringe ny kontekst og puste nytt liv inn i gamle låter. 

Nylig fikk Kate Bush-hitlåten «Running Up That Hill» en massiv oppsving på salgslistene via Netflix-flaggskipet «Stranger Things», etter at serien brukte låten til å spikre et av de mest følelsesladde øyeblikkene i dens fjerde sesong. 

Under har vi samlet 13 scener (i tilfeldig rekkefølge) hvor poplåtene gjorde øyeblikkene til ikoniske deler av TV-historien.

Skreddersy din TV- og strømmepakke

13. «Six Feet Under»: Sia - «Breathe Me»

I dag er det rart å tenke på hvordan den internasjonale superstjernen Sia muligens ikke hadde hatt karrieren hun har i dag, hadde det ikke vært for HBO-serien «Six Feet Under»

HBO-suksessen valgte nemlig å bruke låten hennes «Breathe Me» under dens avsluttende scene, som gikk på luften sommeren 2005. 

Av spoiler-hensyn skal vi ikke gå i detaljer om scenen (se den over om du føler for det), men Sia-låten var utvilsomt en av de avgjørende faktorene som gjorde episoden til en av de mest gjennomførte serieavslutningene noensinne.

12. «Grey’s Anatomy»: Anna Nalick - «Breathe (2 AM)»

I løpet av 18 sesonger har Shonda Rhimes-serien «Grey’s Anatomy» (TV 2) rukket å benytte seg av en massiv av emosjonelle popballader og sanger som kan bygge opp de dramatiske operasjonene og kjærlighetsintrigene. 

Låter som «Chasing Cars» av Snow Patrol og The Frays «How To Save A Life» ble gigantiske etter å ha blitt spilt i serien, men få låter har vært like essensielle for «Grey’s»-scenene som Anna Nalicks «Breathe (2 AM)» som ble brukt under den berømte bombe-episoden. 

11. «The Handmaid’s Tale»: Kate Bush - «This Woman’s Work»

Årets «Stranger Things»-øyeblikk er ikke første gang TV har benyttet Kate Bush sin imponerende musikkatalog til å skape ren TV-magi.

I den andre sesongåpneren til HBO Max-serien «The Handmaid’s Tale» benyttes Bush-låten «This Woman’s Work» i en avgjørende scene hvor en rekke av «tjenerinnene» står i fare for å bli henrettet. 

Låtens tekst, som tar for seg en ektemanns omtanke og kjærlighet til hans fødende kone, får en ny tolkning i lys av tjenerinnene, som har blitt fratatt retten til å bestemme over sine egne kropper.

10. «Parks and Recreation»: Cyndi Lauper - «Time After Time»

At Cyndi Laupers klassiske låt når denne listen uten at den faktisk spilles av i scenen den er med i, er kun et bevis på hvor mektig låten faktisk er. 

I Viaplay-serien «Parks and Recreation» benyttes låten i et av de få fine øyeblikkene mellom karakterene Ann og April (sistnevnte misliker førstnevnte og benytter enhver mulighet til å uttrykke dette). Karakteren Donnas bidrag til situasjonen gjør det bare enda bedre.

9. «Lost»: Cass Elliott - «Make Your Own Kind of Music»

I løpet av de seks årene den var på luften stod TVNorge-serien «Lost» for noen av de mest gripende og spennende mysteriene vi har sett på TV i moderne tid. 

Blant de mest omtalte var selvsagt spørsmålet om hva som befant seg under den mystiske luka i bakken som de overlevende fant i jungelen. 

Avsløringen av dette mysteriet kom i den andre sesongåpneren, som viste en mann, satt til den nydelige Cass Elliot-låten «Make Your Own Kind of Music», som levde et helt liv i bunkeren under lukedøren. Et absurd, sprøtt og absolutt banebrytende TV-øyeblikk. 

8. «How To Get Away With Murder»: Naughty Boy - «No One’s Here To Sleep»

En av de mektigste scenene «How to Get Away With Murder» (du ser den på Netflix) ga oss i løpet av dens seks nervepirrende sesonger kom allerede i episode nummer fire. 

Mens Naughty Boy og Bastille-samarbeidet «No One’s Here To Sleep» spiller i bakgrunnen  tar forsvarsadvokat Annalise Keating, spilt av Viola Davis, av seg parykken og sminken sin (en idé som kom fra Davis selv) og viser seg selv fra en helt sårbar side før hun snur seg til sin ektemann og stiller det store spørsmålet:

«Hvorfor er det et bilde av penisen din på telefonen til en død jente?»

Emmy-prisen Davis fikk for sesongen var definitivt fortjent.

7. «Brooklyn Nine Nine»: Backstreet Boys - «I Want It That Way»

Nå, teknisk sett spilles ikke denne Backstreet Boys-klassikeren faktisk i dette klippet. Den blir fremført av fem mistenkte på politistasjonen hvor Jake Peralta jobber, i en cold open-scene som på et minutt og syv sekunder etablerte «Brooklyn Nine Nine» som en legendarisk komiserie. 

Du ser hele serien på Netflix.

6. «The O.C.»: Imogen Heap - «Hide and Seek»

Du kan ikke si annet enn at denne scenen fra «The O.C.» (HBO Max) er ikonisk – på godt og vondt. 

Det berømte tenåringsdramaet rundet av sin andre sesong med et skytedrama, hvor bruken av Imogen Heaps råfine «Hide and Seek» føles litt malplassert (som i etterkant inspirerte en rekke parodier, deriblant denne virale SNL-sketchen).

5. «Orange is the New Black»: Blue Öyster Cult - «(Don’t Fear) The Reaper»

Et av de mange rørende øyeblikkene fra Netflix’ fengselsdrama som alltid vil bringe oss hjertevarme er avslutningen på seriens andre sesong. Her rømmer kreftsyke Rosa for å tilbringe de siste dagene hun har igjen i frihet. 

Bruken av låten «(Don’t Fear) The Reaper» fungerer spesielt godt når Rosa i samme slengen svinger inn i Vee, sesongens intense antagonist, og dermed gir også henne avslutningen hun (sannsynligvis) fortjener. «Always so rude, that one!»-replikken treffer nydelig.

4. «Euphoria»: Labrinth & Zendaya - «all for us»

Musikk har alltid vært en del av DNAet til HBO Max-suksessen «Euphoria». I tillegg til å ha stille med et forrykende lydspor fra britiske Labrinth, utnyttet serien også det musikalske talentet til deres stjerneskuespiller Zendaya i dens første sesongavslutning. 

Resultatet: En overveldende vakker scene som ved hjelp av kreativiteten (og en god del koreografi) viser Zendayas karakter sin vei tilbake inn i rusmisbruket. 

3. «Fringe»: Yazoo - «Only You»

«Only You» er en låt som har vært innom en rekke filmer og TV-serier. Man forbinder den gjerne med britiske «The Office», «13 Reasons Why» og kanskje til og med «Lucifer», men kanskje best gjorde den seg da den dukket opp i den siste sesongåpneren av sci-fi-perlen «Fringe» (du ser den på HBO Max). 

På dette tidspunktet befinner en av seriens hovedkarakterer, Walter Bishop (John Noble) seg  i en dyster og utopisk fremtid. Han poengterer at det er i slike tilfeller at musikk kan være til nytte, da musikk kan endre på hele sinnsstemningen din på et blunk. 

Mens Yazoo-låten spilles, finner han det vakre der han er akkurat da: En løvetann som vokser opp blant de grå betong-sprekkene.

2. «Twin Peaks»: Julee Cruise - «The World Spins»

Julee Cruise bidro med flere låter til det ikoniske lydsporet til kultserien «Twin Peaks» (som du ser på Paramount+) i løpet av de to årene den var på luften. Mange vil nok dra kjensel på låten «Falling» som den de husker best, men vi vil likevel slå et slag for en annen perle.

«The World Spins» brukes i kjølvannet av en av seriens mest intense øyeblikk: avsløringen av identiteten til Laura Palmers morder, spørsmålet som dannet grunnlaget for «Twin Peaks». 

Julee Cruise fremfører selv låten i episoden på utestedet The Roadhouse, mens Lauras morder utfører sitt neste drap. Øyeblikket når Dale Cooper og de andre besøkende innser at noe fryktelig har skjedd er fortsatt hjemsøkende

1. «The Sopranos»: Journey - «Don’t Stop Believin’»

Det er mange grunner til at den aller siste scenen av «The Sopranos» (som du ser på HBO Max) fortsatt er blant de mest kontroversielle og omtalte seriefinalene i historien. Bruken av Journey-singelen «Don’t Stop Believin’» bidro betydelig til å sette stemningen for slutten, og bidro til å gjøre den så gjennomført som den faktisk er. 

Til tross for at Journey-frontmannen Steve Perry egentlig ville nekte David Chase å bruke låten i serien, førte det til en enorm oppsving for singelen og bandet i etterkant.