Vår nye blodige fascinasjon
Nå er det drapskvinnene som regjerer. I TV-seriene, vel og merke.
Dahmer. Dexter. Lecter. Bundy. Bates.
Enten det er fakta eller fiksjon har mannlige seriemordere lenge totaldominert TV-seriene, og kanskje begynner formelen nå å bli litt utbrukt. Er det derfor drapskvinner plutselig er blitt så fascinerende?
Blant vårens store serienyheter hos FOX er for eksempel «Why Women Kill» (se nye episoder i Ukesarkivet). Her presenteres den kvinnelige morderen med et stort glimt i øyet.
Skandaløs og saftig
Serien er laget av skaperen bak «Frustrerte Fruer», og er en skandaløs og saftig dramaserie om tre kvinner fra tre forskjellige tidsepoker.
Lucy Liu («Kill Bill»), Ginnifer Goodwin («Once Upon A Time») og Kirby Howell-Baptiste («Killing Eve») spiller de tre kvinnene i fokus, som alle har bodd i samme villa i Pasadena i ulike tiår.
I forskjellige samlivssituasjoner er brudd på tillit en fellesnevner, og hver fortelling ender med at en kvinne dreper en mann. Spørsmålet er bare hvem som tar hvem?
Med såpeaktige kvaliteter, skamløse tvister og moteriktige valg fra flere tiår tilfredsstiller «Why Women Kill» de fleste dramaentusiaster.
Fortjent Emmy
Ingen av de overnevnte kvinnene er riktignok like iskald som den psykopatiske, og til tider genuint skumle, leiemorderen Villanelle i «Killing Eve».
Serien, hvis tredje sesong nylig debuterte på HBO Nordic, ga skuespiller Jodie Comer en Emmy for beste kvinnelige hovedrolle i fjor – helt fortjent spør du oss.
Katt-og-mus-jakten mellom henne og MI6-agenten Eve Polastri («Grey’s Anatomys» Sandra Oh) er en intens, men sensuell affære som byr på et delikat innblikk bak kulissene hos kvinnelige seriemordere og psykopater.
Glamorøse antrekk, flamboyante mord og skjulte politiske spill gjør denne drapsjakten gjennom Europa til noe av det beste som finnes på TV nå.
Nye episoder kommer ukentlig på HBO Nordic.
Luthers nemesis
Det er kanskje ikke så rart at det ikke har vært så mange kvinnelige seriemordere i serier. Lenge var det rett og slett vanskelig å forestille seg at kvinner kunne stå bak alvorlige forbrytelser.
Så sent som i 1998 uttalte den innflytelsesrike FBI-agenten Roy Hazelwood at det ikke fantes «kvinnelige seriemordere». En påstand som ikke er sann, selv om mange påpeker at kvinner gjerne dreper av andre grunner enn menn.
Presset de siste årene for sterkere kvinneroller har også ført til at man har turt å i større grad enn tidligere også å vise kvinners mørke og ubehagelige sider.
Et prakteksempel på en saftig rolle som kanskje ikke ville vært mulig for 20 år siden er Ruth Wilsons herlig psykopatiske Alice Morgan i den britiske krimserien «Luther» på Netflix.
Etter et intenst møte i seriens pilotepisode, blir Morgan kjapt Luthers utnevnte nemesis - og til tider en uforventet samarbeidspartner. Som en dyktig forsker med høy IQ er Alice Morgan en eksepsjonelt kompleks kvinne, og vi anbefaler de fem sesongene på Netflix på det varmeste.
Dødelig tronespill
Når vi snakker om kvinnelige mordere på skjerm, kommer vi ikke unna «Game of Thrones».
For hvem skulle trodd at lille Arya Stark (Maisie Williams) ville vokse opp til å bli den mest dødelige av Stark-barna? Ikke vi i hvert fall.
I løpet av det som kanskje er verdens største TV-serie noensinne går det yngste Stark-barnet Arya grundig til verks og lærer seg å fekte på den såkalte «Bravoosi»-måten.
Der brødrene hennes er aggressive og hardhendte med svære sverd, er Arya kjapp, treffsikker og ikke minst effektiv med sin trofaste «Needle».
Men, det er først når Arya lærer seg nye ferdigheter som evnen til å endre ansiktet sitt at hun virkelig blir en effektiv snikmorder. Uten å avsløre for mye kan man vel si at den lille jenta kjapt vokser opp og blir en av de viktigste spillerne i det store politiske krigsspillet som utgjør «Game of Thrones».
Alle de åtte sesongene av serien er tilgjengelig på HBO Nordic.