Internett

– Angrer ikke ett sekund på å ha takket ja til fiber

Ekteparet Lise og André Johnsen er svært fornøyde med å ha tatt steget inn i fibernettets verden med Telenor. – Vi har følt at vi har blitt godt involvert i hele prosessen, forteller de. 

rsdfs

I Færder i Vestfold finner du det beste fra to verdener – nærheten til den vakre skjærgården og kystnaturen på den ene siden, og det urbane suset fra Tønsberg på den andre.   

Det er her det nordnorske ekteparet Lise og André Johnsen valgte å stifte familie. I dag har ungene flyttet ut - men hverdagen blir ikke mindre digital av den grunn. 

– Behov for raskt og stabilt internett har vi hele tiden. Derfor har det vært så bra for oss å få fiber inn til huset, sier André Johnsen.

Fiber i hagen

– Før kunne det være håpløst

André humrer når han forteller om det første møtet med selgeren fra Telenor, som lurte på om husstanden var interessert i å oppgradere til fibernett. 

– Jeg var litt eplekjekk og sa at «fiber, det har vi allerede». «Nei, det har dere ikke», sa han. «Jojo», sa jeg – jeg ga meg ikke på den. Men da han forklarte hva fiber faktisk var, hadde vi selvsagt lyst på det. 

For ikke så mange år siden kunne familien kjenne på frustrasjonen ved en internettilgang som ikke leverte slik den skulle.

– Vi har gått gått gjennom forskjellige løsninger opp gjennom årene for å prøve å få det optimale. Da vi hadde unger i hus, kunne det være helt håpløst, sier André.

fdsfsfd

I dag er nettet både stabilt og raskt, med 300 Mbps tilgjengelig til både opp- og nedlasting.  

– Nettet gjør det vi ønsker og det vi trenger det til. Og så henger vi så godt med som vi kan på det nye som kommer. 

Underholdning og utdanning

Paret fikk fiber som følge av en større utbygging i området. De er fornøyde med både prosess og sluttresultat. 

– Vi bruker nettet til alt fra å holde oss oppdatert på nettaviser til spill og strømming av TV-serier, forteller Lise.  

Med WiFi-utstyret får de god trådløs dekning i hele huset.

WiFi Ruter

Godt ivaretatt

Å bygge ut fibernett er en omfattende prosess, og familien Johnsen opplevde både forsinkelser underveis og en feil på den første fakturaen de fikk tilsendt. Tospannet er likevel raus med komplimentene overfor Telenors kundeservice. 

– Vi har fått være veldig involvert i hele prosessen. Og vi har følt oss godt ivaretatt, både gjennom kundeservice på telefon og når vi har hatt personlige møter her hjemme. For hvert steg som har gått, har vi fått et nyhetsbrev der vi har fått beskjed om at «nå er vi kommet så og så langt», sier Lise. 

dsdd

De utførte egeninnsats og gravde ned fiberrøret gjennom tomten selv,  en prosess de beskriver som relativt ukomplisert. Og selv om utbyggingen totalt sett tok noe lenger tid enn planlagt, kunne de benytte seg av den gamle nettilkoblingen i mellomtiden.   

– Da vi hadde unger i hus, prøvde vi mange forskjellige selskaper for å få ned den totale summen på regningen. Men vi har alltid vendt tilbake til Telenor – både fordi de leverer den mest stabile løsningen og fordi vi føler at prisen er god, sier Lise.  

André titter lurt bort på kona. 

– Hun er veldig flink til å vite hva vi skal betale, altså. Selv er jeg fornøyd bare jeg får ukelønn, ler han.