• Hvordan forbereder Telenor seg på uvær?

    Vi følger selvsagt med på varsler fra Meteorologisk institutt. Når vi vet at uvær er på vei gjør vi følgende:

    o  Sjekker at vi har tilstrekkelig bemanning på vårt operasjonssenter, og bemanner opp om nødvendig.

    o  Sjekker lagerstatus på relevant utstyr, og om nødvendig sørger for å ha utstyr tilgjengelig nær uværsområdet.

    o  Vi holder løpende kontakt med våre entreprenører. De sikrer tilstedeværelse nær uværsområdet.

    o  Vi har også løpende kontakt med kraftselskaper i de aktuelle områdene. Erfaring viser at kraftutfall er det som rammer vårt mobilnett oftest.

    o  Telenor har representanter i alle fylkesberedskapsråd hos statsforvaltere i fylkene.

    o  Telenor setter liv og helse først. Det betyr at vi ikke setter våre folk i fare ved å starte utbedring av skader i nettet før vi vet om det er sikkert å jobbe i området.

  • Hvor lenge er det batterikapasitet på basestasjonene ved strømbrudd?

    Vi har batterikapasitet fra 2-4 timer alt etter hvor basestasjonene er plassert.

  • Er det mulig å ringe nødnumre selv om mobilnettet er nede?

    Ja, moderne mobiltelefoner er satt opp slik at de kan ringe nødnumre så sant andre operatører har et fungerende nett i det aktuelle området.

  • Er det mulig å ringe hvis mobilnettet er nede, men bredbåndet virker?

    o   Ja, hvis du har tilgang på bredbånd kan du ringe. Men husk da at rekkevidden kan være begrenset utenfor eiendommen med bredbånd.

    o   Tale på trådløs nett (wifi) betinger at mobiltelefonen har støtte for dette og er slått på i mobiltelefonens meny.

Telenors mobile tur- og fjellvettregler

  1. Vær forberedt på å klare deg uten mobil på tur eller på fjellet. Ikke la mobilen være ditt sikkerhetsutstyr!

  2. Ikke stol på at du har dekning overalt.

  3. Spar på batteriet, du kan få bruk for det.

  4. Husk lader og nødlader/powerbank. Powerbank tilkoblet holder også mobilen varmere i kulda.

  5. Oppbevar mobiltelefon og ekstra ladeenhet nær kroppen. Kulden reduserer batterienes levetid og kapasitet.

  6. Hvis nettet til din mobiloperatør ikke fungerer, kan du ringe 110, 112 og 113 via nettet til en annen operatør (forutsatt at annen operatør har mobildekning i området).

  7. I en nødssituasjon kan det være lurt å ikke skru av mobiltelefonen, selv om du er utenfor dekning. Under redningsaksjoner bruker redningshelikopter IMSI-fanger til å spore bevegelsene til mobiltelefonbrukere — og vil finne deg hvis din mobil er slått på.

Illustrasjon av blå skyer

Driftsmeldinger

Sjekk om det er registrert en driftsmeldt feil på din adresse.

Les mer
Illustrasjon av et appicon med bokstaven "O"

Dekningskart

Sjekk dekningen der du er på dekningskartet.

Les mer