Pressemeldinger

Telenor blokkerte 479 millioner digitale trusler i andre kvartal 2025

(Fornebu, 8. august 2025) Antall digitale angrep og svindelforsøk rettet mot nordmenn er fortsatt svært høyt. Telenors Sikkerhetspuls for andre kvartal 2025 viser at en stadig større andel svindelforsøk skjer via nettsider ofrene oppsøker selv.

Advarselsikoner med globus og teksten "SCAM" på mørk bakgrunn

Telenor blokkerte og stanset i alt 479 millioner utrygge nettsider og forsøk på digitale kriminalitet i andre kvartal 2025. Av disse utgjorde 459 millioner blokkeringer av kjente svindelsider, installering av skadevare og phishingangrep på nett. I tillegg blokkerte Telenor 9 millioner svindelanrop og 10,9 millioner SMS.

Dette kvartalet har Telenor blokkert et stort antall nettsider som vanligvis er trygge å besøke. Nettsidene har blitt blokkert fordi de har vært under hackerangrep der kriminelle har prøvd å få tilgang til personinformasjon, brukerkontoer og nettverk, gjennomspreding av skadevare. Slik skadevare kalles informasjonsstjelere.

– Digital kriminalitet er et omfattende samfunnsproblem og angrepsmetodene er stadig i endring. Dette kvartalet har vi blokkert svært mange forsøk på installering av informasjonsstjelere og annen skadevare. Vi ser samtidig færre forsøk på kriminalitet via anrop og SMS i vårt nett, fordi de kriminelle i mindre grad lykkes i disse kanalene, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor.

Flere angrep mot vanlige nettsider

Forsøk på installering av skadevare skjer i flere tilfeller via vanlige nettsider man kan ha besøkt tidligere. Kriminelle utnytter sikkerhetshull og sårbarheter i nettsidenes publiseringsverktøy, ved å legge inn egen kode. På denne måten sørger de for at brukerne blir ledet til falske pop-ups eller undersider, hvor de lures til å dele sensitive opplysninger eller laste ned skadelig programvare.

– Mange av oss bruker PCer og telefoner både til jobb og private formål. Er man uheldig og laster ned slik skadevare, vil man i tillegg til å utsette seg selv for fare, potensielt også gi kriminelle tilgang til arbeidsgivers systemer og nettverk. Dette kan ha alvorlige konsekvenser. Sensitive data kan bli misbrukt og virksomheter kan lide store økonomiske tap. For mindre bedrifter kan dette i ytterste konsekvens innebære konkurs, forklarer Engebretsen.

Egen dømmekraft ikke tilstrekkelig

I en spørreundersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Telenor svarer rundt halvparten av de spurte at de har endret digitale vaner det siste året fordi de frykter for å bli utsatt for digital kriminalitet. Likevel mener mange at de er tilstrekkelig beskyttet gjennom egen dømmekraft.

– Det er viktig å være årvåken, men vi ser at altfor mange fortsatt ikke bruker teknologi for sikre seg selv. Flere svindelmetoder og forsøk på digital kriminalitet er så avanserte at selv eksperter kan la seg lure. Det kan koste dyrt dersom man kun stoler på egen dømmekraft, sier Engebretsen.

– Mange bruker tofaktorautentisering og passnøkler. Dette er positivt, men det hjelper dessverre ikke om du blir lurt til å laste ned en informasjonsstjeler. Kun 3 av 10 svarer at de bruker sikkerhetsfilter eller annen teknologi for å få hjelp til å stoppe digital kriminalitet. Mange er også altfor dårlige til å holde apper og programvare oppdatert. Vi må fortsette arbeidet med å øke kunnskapen og endre våre digitale vaner for å være tryggere på nett, avslutter hun.

Undersøkelsen viser også at e-post og falske nettsider oppfattes som de største risikokanalene, mens svindel via anrop og nettbutikker vurderes som minst farlige.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:

Julie Hæhre, informasjonssjef Telenor Norge

telefon: 419 01 011, e-post: julie.haehre@telenor.no