Pressemeldinger

Flysimulator på hytta med fiber i veggen

Longyearbyen har nå ett av verdens mest avanserte digitale tjenestetilbud, etter at Telenor har lagt lokalsamfunnet over på splitter ny infrastruktur. Omleggingen har tatt tre år, og Longyearbyen er nå et fremtidslaboratorium for fiberbaserte tjenester.

(Fornebu 31. mars 2013) Han har ikke innlagt vann, men med fiber i veggen kan Svein Nordahl dyrke hobbyen sin med flysimulator på hytta. Longyearbyen er ett av verdens mest avanserte digitale samfunn etter at Telenor har lagt om infrastrukturen til fiber og mobil.

– Jeg har 50 Megabit per sekund i opp og nedlastning, så nå har det blitt fart på sakene, sier Svein Nordahl om fiberlivet på hytta. (Klikk her og se film fra hytta.)

Tilbudet har blitt normalen i en alminnelig stue i Longyearbyen, etter at Telenor Svalbard la om hele infrastrukturen med fiber.

Tilbud i verdensklasse
– Longyearbyen er rett og slett et av verdens mest avanserte samfunn i miniatyr, sier Frode Støldal, teknologidirektør i Telenor Norge.
 
Longyearbyen er et perfekt pilotprosjekt for Telenor i og med at byen er liten og kompakt, har alle offentlige tjenester tilgjengelig og rundt 100 bedrifter av ulik størrelse. Dette innebærer at Telenor får testet alle tjenestevarianter for store som små.

– Vi står midt i et spennende og krevende teknologiskifte som innebærer at vi gradvis går fra tradisjonell infrastruktur til høyhastighets fiberteknologi. For oss er totalomleggingen på Longyearbyen en viktig milepæl som gir oss verdifull læring som vi kan ta med oss på fastlandet i årene som kommer, sier Støldal.

Hakeslepp av hytteentusiaster
Det bor 2100 fastboende i Longyearbyen, og noen trekker seg tilbake fra byens kjas og mas til hyttefeltet som ligger noen få minutter med bil utenfor sentrum. Også her har de fiber, mye på grunn av stor lokal entusiasme og egeninnsats.

– Jeg visste at det lå fiber i rør i nærheten og vi fikk beskjed om at dersom vi klarte å få 12-15 hytteeiere interessert så kunne Telenor vurdere det. Du kan tenke deg hvilket hakeslepp Telenor fikk når jeg hadde 40 interesserte hytteeiere, sier hytteeier Svein Nordal som sammen med sine hyttenaboer selv grov grøfter og dro kabler ut i de små midnattssoltimer for å få fibernettverket trukket ut på hyttefeltet.

Brann, nød og betaling
En viktig del av arbeidet i Longyearbyen har vært å påse at tjenester som direktevarsling til brannvesen, heisalarmer, nødnummer og betalingsterminaler tilpasses ny fiberteknologi eller mobilnettet, som også er svært godt i Longyearbyen.  

– Det er mange tjenester som må tilpasses, men erfaringen vår fra Longyearbyen er at arbeidet har vært enklere enn vi først trodde. Vi ser også at antall kundemeldte feil går betydelig ned, sier Støldal.

Arbeidet har gått i etapper og alle hus og leiligheter fikk innlagt fiber i 2010. Bjørndalen og Vestpynten hyttefelt ble fibret i 2012. Alle bedrifter fikk fiber i 2013. Fra 2009 til i dag har Telenor investert 12.1 millioner kroner i arbeidet.

– Til privatkunder leverer vi Internett, IPTV og IP telefoni og vi har kunder i bedriftsmarkedet med opptil100 Mbit Internett, sier Harald Fagermoen som er Telenors sjef på Svalbard.

Han kan også fortelle om god mobildekning i Longyearbyen med 3G mobildekning i Longyearbyen, Svea og Barentsburg samt 4G i sentrum.

– Hvis du er opptatt av det beste innen mobil og bredbånd så er det bare å komme til Longyearbyen, sier Fagermoen.

Kontakt: Kristine Meek, tlf: (+47) 91885405, epost: kristine.meek@telenor.com