Black Friday og førjulstid er høysesong for svindel
Vi er inne i årets travleste tid for netthandel. Black week-tilbudene florerer. Det gjør også svindelforsøkene. Dette bør du se etter.

Thorbjørn Busch, leder Fraud, Crime & Abuse-teamet i Telenor Norge. Foto: Martin Fjellanger
– I de siste ukene før jul ser vi økt phishingaktivitet via e-post og SMS og en økning i antall falske nettbutikker. Falske tilbud, falske hentemeldinger og falske betalingsoppfordringer er gjengangere, sier Thorbjørn Busch, leder for Fraud, Crime & Abuse-teamet i Telenor.
Telenor blokkerte i tredje kvartal nesten 7 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet hver eneste dag. Svindelaktiviteten mot nordmenn er høy, og det er ingen grunn til å tro det vil avta de neste ukene.
YouGov gjennomførte en landsrepresentativ spørreundersøkelse på vegne av Telenor i oktober. 6 av 10 spurte svarte at de er ekstra på vakt mot svindel og digital kriminalitet i perioden vi nå går inn i.
KI gjør det vanskeligere å avsløre
– Jo, mer personalisert og målrettet et svindelforsøk er, jo vanskeligere vil det være å avsløre. Mange er nok på vakt når de mottar en direktemelding de ikke forventer via SMS eller e-post, men ikke alle er like kritiske til annonser eller nettsider de selv har søkt opp. Her er det lett å bli lurt. De kriminelle benytter seg gjerne av annonser i sosiale medier og søkeroptimaliserte treff i google for å spre sine svindelforsøk, sier Busch.
Med kunstig intelligens har det også blitt mulig å bygge falske nettbutikker som inneholder produktanmeldelser fra tilsynelatende fornøyde kunder. Disse nettbutikkene er vanskelig å skille fra ekte. De har tilsynelatende samme funksjonalitet som du vanligvis finner på slike nettsider, som kundeservice, returordninger og så videre. Telenor har også fått rapportert svindel gjennomført av chatbot på falske nettsider. Her brukes KI ikke bare til datainnsamling, men også til å utføre selve svindelen.
– KI kan bygge nettsider som ser svært troverdige ut, og de kan bygge detaljerte profiler av deg basert på spor du har lagt igjen på nett som for eksempel cookies og delte data. De kriminelle bruker algoritmene i sosiale medier til å nå deg med tilbud de vet du er interessert i. De kan fabrikkere positive kommentarer og likes fra andre slik at man blir sittende med en følelse av at her er det mange andre fornøyde kunder. Dette gjør det naturligvis mye vanskeligere å gjennomskue svindelen, advarer Busch.
Vær skeptisk og bruk teknologi
Busch anbefaler å alltid stoppe opp, og å vurdere situasjonen, samt kontrollere fakta før man gjennomfører et kjøp, særlig hos ukjente nettbutikker.
- Ved den minste tvil bør du aldri dele sensitiv informasjon som brukernavn, passord, personnummer, verifiseringskoder, BankID-detaljer eller betalingsopplysninger, sier han og legger til:
- KI har bidratt til at digital kriminalitet er vanskeligere å gjennomskue, men man kan også bruke det selv. Ved å spørre ChatGPT om erfaringene med en nettbutikk, vil du ofte få en pekepinn på om andre kan ha hatt dårlige erfaringer med nettsiden. Du kan også bruke teknologi i form av sikkerhetsfilter og andre tjenester som kan hjelpe deg å identifisere om dette er svindel og blokkere sider du ikke bør besøke, avslutter Busch.
For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Julie Hæhre, informasjonssjef Telenor Norge
telefon: 419 01 011, e-post: julie.haehre@telenor.no


