Pressemeldinger

​Barn og unge strømmer til skirenn

Barn og tenåringer landet rundt flokker seg i år rundt Telenor-karusellen og Telenor-lekene. Disse fritidsaktivitetene er ekstra viktige nå som mange tilbud er korona-stengt.
elenor Karusellen arrangeres denne sesongen for 15. gang. Over 70 000 barn opp til 13 år fra 510 klubber landet rundt deltar i det som er Skiforbundets viktigste og største rekrutteringstiltak.

(Fornebu, 12. februar 2021) Barn og tenåringer landet rundt flokker seg i år rundt Telenor-karusellen og Telenor-lekene. Disse fritidsaktivitetene er ekstra viktige nå som mange tilbud er korona-stengt.

Telenor-karusellen arrangeres denne sesongen for 15. gang. Over 70.000 barn opp til 13 år fra 510 klubber landet rundt deltar i det som er Skiforbundets viktigste og største rekrutteringstiltak. Påmeldingen i år viser en liten nedgang sammenlignet med fjoråret, og avspeiler nok vanskene med å avvikle renn og øvelser i disse helt spesielle tidene.

Ekstra viktig i år

Skipresident Erik Røste er tydelig på at det er ekstra viktig med aktiviteter i år.

– De siste månedene har virkelig synliggjort klubbenes store betydning i lokalsamfunnet. Idretten er den sosiale møteplassen, limet hvor barn og unge møtes til lek og moro. Denne vinteren er Telenor-karusellen viktigere enn noen gang, sier Røste og legger til:

– Avviklingen av renn har krevd tilpasninger. Idretten har vist ansvarlighet i en krevende periode og det må vi fortsette med. Det viktigste i årets sesong blir at all aktivitet gjennomføres innenfor gjeldende smittevernregler.

350 tenåringer deltar denne sesongen i Telenor-lekene. Finalene er i år flyttet til Juvass Sommerskisenter.

Finaler flytter til Juvass

Telenor-lekene er en alpin landscup for 13- og 14-åringer der det gjennomføres 70-90 kvalifiseringsrenn med rundt 350 deltakere i løpet av sesongen. Vanligvis avsluttes lekene med en årlig landsfinale i mars, men i år er denne flyttet til Galdhøpiggen Sommerskisenter (populært kalt Juvass) i juni.

Stefan Johnsen Havnelid, junior- og breddeansvarlig i Norges Skiforbund alpint merker økt interesse for alpint.

– Klubber og kretser melder om økende antall barn som oppsøker skiaktiviteten i år. Samtidig møter idretten noen utfordringer knyttet til konkurranser og reise. Som forbund ønsker vi at årskullene som så langt ikke har fått anledning til å oppleve Telenor-lekene skal få denne anledningen før de går opp til neste årsklasse. Vi håper det blir gitt anledning til å gjennomføre finalen i Telenor-lekene i juni.

Viktig å skape engasjement

Sponsorsjef Petter Svendsen håper Telenors samarbeid med Skiforbundet vil sikre både engasjement og ettervekst til tross for usikre og krevende tider.

– Telenor tok tidlig en beslutning om at det var ekstra viktig å være med samarbeidspartnerne gjennom denne perioden. Og vi ser at barn og unges aktivitetstilbud er ekstra kjærkomment nå. Kan vi med karusellen og lekene bidra til å aktivisere enda flere barn og unge, har vi gjort noe godt. Dersom vi også klarer å øke engasjementet hos klubbene landet rundt, har vi oppnådd ytterligere en gevinst. Og hvis vi på toppen av dette sørger for stabil ettervekst i skiidretten, ja da har vi virkelig oppnådd mye, sier Petter Svendsen.

Sammen med Skiforbundet ønsker Telenor å bidra til at Norge fortsatt skal være en nasjon der barn nærmest er født med ski på beina, enten det dreier seg om bortoverski eller i bakken.


For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Roald Orheim, informasjonssjef i Telenor Norge

Tlf: 957 74 993, e-post: roald.orheim@telenor.com eller ring pressetlf. på 800 80 900

Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse