Pressemeldinger

6 av 10 barn og unge følger influencere

Barn- og unge bruker mye tid på mobilen, spesielt på sosiale medier. Over 60 prosent av barn- og unge følger med på norske eller utenlandske influencere, og over 1 av 3 har kjøpt produkter som følge av dette, viser en ny spørreundersøkelse fra Ipsos.
Over 60 prosent av barn- og unge følger med på norske eller utenlandske influencere, viser en ny spørreundersøkelse fra Ipsos (foto: Amanda Vick/Unsplash).

(Fornebu, 26. mai 2021) Barn- og unge bruker mye tid på mobilen, spesielt på sosiale medier. Over 60 prosent av barn- og unge følger med på norske eller utenlandske influencere, og over 1 av 3 har kjøpt produkter som følge av dette, viser en ny spørreundersøkelse fra Ipsos.

– Når man stadig blir eksponert for andre, så er det lett å bli påvirket. Det bekrefter også denne undersøkelsen. Over halvparten av barn og unge mellom 8-19 år følger influencere, og omkring 1 av 3 følger med ukentlig eller oftere, sier Ana Brodtkorb, leder for samfunnsansvar og bærekraft i Telenor Norge.

Barn- og unge kjøper produkter influencere reklamerer for

Over en tredjedel av barn- og unge sier at de har kjøpt et produkt fordi noen de følger på sosiale medier har reklamert for det. 21 prosent av de mellom 8 og 11 år har gjort det samme. Over halvparten sier at de har blitt engasjert i en sak fordi noen de følger har snakket om det.

– Mange barn har sine favoritt-youtubere og Instagram-kjendiser. Det kan være helt uskyldig og temaene kan være alt fra fotball, sminke, spill og humor. Jeg anbefaler likevel foreldre å være på de samme kanalene barna er på, og være påpasselig på hva barnet blir eksponert for. Ta samtalen med dem tidlig, sier Brodtkorb og legger til:

– Barn- og unge lever i en digital hverdag og store deler av det sosiale livet deres foregår på sosiale medier. Derfor er det viktig at foreldre er bevisste på at barn- og unge blir påvirket, uavhengig om det er meninger, produkter eller eget kroppsbilde. Produkter som fremmes kan være alt fra nye fotballsko og klær til botox og kosmetiske inngrep.

Jeg vil anbefale alle foreldre å følge godt med på hvilke apper barna har på mobilen, sier Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge (Foto: Martin Fjellanger).

Sammen med Kors på halsen har Telenor utviklet fem råd til foreldre:

  1. Still barna åpne spørsmål som gir dem mulighet til å fortelle om det de opplever.
  2. Vis interesse når barna ønsker å snakke om sosiale medier.
  3. Forklar barna om hvorfor det er grenser for hvilke apper og spill de kan bruke.
  4. Unngå snoking på barnas telefon. Snakk med dem om dine bekymringer.
  5. Spør barna før du legger ut bilde av dem i sosiale medier.

Funn fra Ipsos spørreundersøkelse

  • 60 prosent sier at de bruker Snapchat hver eneste dag
  • 46 prosent sier de bruker TikTok daglig
  • 51 prosent sier de bruker YouTube daglig
  • 19 prosent sier de bruker Facebook daglig
  • · 39 prosent sier de bruker Instagram daglig
  • 42 prosent av barn mellom 8 og 11 år sier de bruker TikTok ukentlig
  • 64 prosent av barn og unge følger enten med på norske eller utenlandske influencere
  • 32 prosent sier de har kjøpt et produkt fordi noen de følger på sosiale medier har reklamert for det.
  • 21 prosent av de mellom 8-11 år sier de har kjøpt et produkt fordi noen de følger på sosiale medier har reklamert for det.
  • 51 prosent sier at de har blitt engasjert i en sak fordi noen de følger har snakket om det.

Om spørreundersøkelsen fra Ipsos:

  • Målgruppe: Barn og ungdom 8-19 år
  • Tidsperiode: 15. februar – 4. mars 2021
  • Utvalg/befolkning: 848 intervju/772.000 8-19 år
  • Resultatene må tolkes innenfor feilmarginer på 1.5 – 3.5 prosentpoeng for totalresultatet


For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

David Fidjeland, kommunikasjonssjef i Telenor Norge.

Tlf: 93 46 72 24, e-post: david.fidjeland@telenor.no

Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse