6 av 10 barn og unge følger influencere
![Over 60 prosent av barn- og unge følger med på norske eller utenlandske influencere, viser en ny spørreundersøkelse fra Ipsos (foto: Amanda Vick/Unsplash).](/binaries/om/presse-og-media/images/jvbiqtusvatfdte5dt2p.jpg)
(Fornebu, 26. mai 2021) Barn- og unge bruker mye tid på mobilen, spesielt på sosiale medier. Over 60 prosent av barn- og unge følger med på norske eller utenlandske influencere, og over 1 av 3 har kjøpt produkter som følge av dette, viser en ny spørreundersøkelse fra Ipsos.
– Når man stadig blir eksponert for andre, så er det lett å bli påvirket. Det bekrefter også denne undersøkelsen. Over halvparten av barn og unge mellom 8-19 år følger influencere, og omkring 1 av 3 følger med ukentlig eller oftere, sier Ana Brodtkorb, leder for samfunnsansvar og bærekraft i Telenor Norge.
Barn- og unge kjøper produkter influencere reklamerer for
Over en tredjedel av barn- og unge sier at de har kjøpt et produkt fordi noen de følger på sosiale medier har reklamert for det. 21 prosent av de mellom 8 og 11 år har gjort det samme. Over halvparten sier at de har blitt engasjert i en sak fordi noen de følger har snakket om det.
– Mange barn har sine favoritt-youtubere og Instagram-kjendiser. Det kan være helt uskyldig og temaene kan være alt fra fotball, sminke, spill og humor. Jeg anbefaler likevel foreldre å være på de samme kanalene barna er på, og være påpasselig på hva barnet blir eksponert for. Ta samtalen med dem tidlig, sier Brodtkorb og legger til:
– Barn- og unge lever i en digital hverdag og store deler av det sosiale livet deres foregår på sosiale medier. Derfor er det viktig at foreldre er bevisste på at barn- og unge blir påvirket, uavhengig om det er meninger, produkter eller eget kroppsbilde. Produkter som fremmes kan være alt fra nye fotballsko og klær til botox og kosmetiske inngrep.
![](/binaries/om/presse-og-media/images/rynvh17ufqre7c87zbdh.jpg)
Jeg vil anbefale alle foreldre å følge godt med på hvilke apper barna har på mobilen, sier Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge (Foto: Martin Fjellanger).
Sammen med Kors på halsen har Telenor utviklet fem råd til foreldre:
- Still barna åpne spørsmål som gir dem mulighet til å fortelle om det de opplever.
- Vis interesse når barna ønsker å snakke om sosiale medier.
- Forklar barna om hvorfor det er grenser for hvilke apper og spill de kan bruke.
- Unngå snoking på barnas telefon. Snakk med dem om dine bekymringer.
- Spør barna før du legger ut bilde av dem i sosiale medier.
Funn fra Ipsos spørreundersøkelse
- 60 prosent sier at de bruker Snapchat hver eneste dag
- 46 prosent sier de bruker TikTok daglig
- 51 prosent sier de bruker YouTube daglig
- 19 prosent sier de bruker Facebook daglig
- · 39 prosent sier de bruker Instagram daglig
- 42 prosent av barn mellom 8 og 11 år sier de bruker TikTok ukentlig
- 64 prosent av barn og unge følger enten med på norske eller utenlandske influencere
- 32 prosent sier de har kjøpt et produkt fordi noen de følger på sosiale medier har reklamert for det.
- 21 prosent av de mellom 8-11 år sier de har kjøpt et produkt fordi noen de følger på sosiale medier har reklamert for det.
- 51 prosent sier at de har blitt engasjert i en sak fordi noen de følger har snakket om det.
Om spørreundersøkelsen fra Ipsos:
- Målgruppe: Barn og ungdom 8-19 år
- Tidsperiode: 15. februar – 4. mars 2021
- Utvalg/befolkning: 848 intervju/772.000 8-19 år
- Resultatene må tolkes innenfor feilmarginer på 1.5 – 3.5 prosentpoeng for totalresultatet
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
David Fidjeland, kommunikasjonssjef i Telenor Norge.
Tlf: 93 46 72 24, e-post: david.fidjeland@telenor.no
Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse